رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی:

شبکه لرزه نگاری کشور باید توسعه یابد

چگینی گفت: با توجه به قرار داشتن در سواحل مکران و خطر سونامی، شبکه لرزه نگاری کشور باید توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، وحید چگینی رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در نشست خبری که در سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار شد، طی سخنرانی گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داشته و هرساله شاهد غرق شدن هموطنان در دریاهای شمال و جنوب کشور به دلیل جریان‌های شکافنده هستیم، باید شبکه لرزه نگاری و توجه به این مسئله افزایش یابد.  
 
وی افزود: از سال ۸۳ تا ۹۲ شاهد نجات یافتن ۵۳۷۲۴ نفر در سواحل دریای خزر (مازندران) در استان گیلان شاهد نجات یافتن ۱۲۶۹۹ نفر و استان گلستان شاهد نجات یافتن ۲۵۹۳ نفر بوده‌ایم، بنابراین جریان‌های شکافنده و سایر مخاطرات دریایی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.  
 
وی به فرهنگسازی و توجه مسئولان به مخاطرات دریایی اشاره کرد و اظهار داشت: توجه مسئولان به بحث‌های مخاطره آمیز دریایی و فرهنگسازی در میان مردم از جمله وظایف این پژوهشگاه است که باید مسئولان نیز به آن توجه داشته باشند.  
 
چگینی به آمار غرق شدن افراد در سه استان شمالی در سال ۸۹، ۹۰، ۹۱ و ۹۲ اشاره کرد و اظهار داشت: در سه استان شمالی کشور در سال ۸۹، ۳۳۲ نفر، ۹۰، ۲۶۶ نفر، ۹۱، ۳۶۷ نفر و ۹۲، ۳۵۰ نفر غرق شدند که ۸۰ درصد عملیات نجات غریق به دلیل توجه و البته غرق شدن افراد نیز به دلیل جریان‌های شکافنده بوده که به صورت کانال‌هایی متفاوت و با فواصل مشخص ایجاد شده است.  
 
وی تصریح کرد: بنابراین لازم است شبکه لرزه نگاری در کشور توسعه یابد و با توجه به اینکه کشور ما در سواحل مکران و در معرض خطر سونامی قرار دارد، این اطلاعات باید به صورت دقیق محقق شود.  
 
وی به اعزام محققان به قطب اشاره کرد و گفت: اعزام محققان به قطب با همکاری کشورهایی که محققان ایرانی را می‌پذیرند، صورت می‌گیرد.  
 
چگینی به برگزاری سی و سومین نشست کمیته علمی تحقیقات جنوبگان اشاره کرد و اظهار داشت: در روزهای دهم تا دوازدهم شهریور سی و سومین نشست کمیته علمی تحقیقات جنوبگان در نیوزیلند برگزار می‌شود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار