4 روز تا جام جهانی بسکتبال 2014؛

آتشی: صعود از گروه ایران بعید است/ ایران و مصر متکی به زیر حلقه هستند

کارشناس بسکتبال کشورمان شانس‌صعود ایران از گروه اول جام جهانی را بعید می‌داند و چند توصیه فنی برای موفقیت تیم دارد.

عنایت اله آتشی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران اردوهای لهستان، اسلواکی و اسلوونی را برای تیم ملی بسکتبال مناسب دانست و توضیح داد: تعداد بازی های تدارکاتی مناسب موقعیت جسمانی و روانی تیم ما بود. در این اردوها برخی تیم ها را برده و از برخی باختیم به خصوص مقابل برزیل که رقیب ما در جام جهانی است و مهره هایی قدرتمند به ویژه در زیر سبد دارد.

وی ادامه داد: اسپلیتر، وارژائو و نه نه بالای 210 سانتی متر هستند و محوطه زیر سبد را کاملا در اختیار دارند. در مورد نتیجه بازی مقابل برزیل هم نمی توان گفت که در جام جهانی تکرار می شود. بازی با برزیل برای اطلاع پیدا کردن از شرایط حریف بد نبود. نباید فکر کنیم این شرایط برای برزیل تکرار می شود و ما با همین ضعف در جام جهانی با آنها روبرو می شویم.

همه چیز بستگی به شرایط تیمی دارد

شانس صعود تیم ملی با این شرایط چقدر است؟ آتشی پاسخ می دهد: نمی توان روی شانس صعود در این گروه حساب کرد. همه چیز بستگی به شرایط تیمی دارد و اینکه در پست میانی به خصوص در ریباند و حمله دفاعی خوب کار کنیم. اگر بازیکنان پیرامونی شرایط خوب و درصد پرتاب های بالایی داشته باشند در این صورت امکان صعود هست اما در صورتی که بخواهیم مانند بازی تدارکاتی با برزیل ظاهر شویم شانس صعود را بعید می دانم.

کارشناس بسکتبال شرایط حریفان را بررسی کرد و در مورد برزیل گفت: برزیل 2 سبک بازی دارد. بازی برزیل براساس پست میانی و بازی پیرامونی است. باربوسا با سابقه بازی در لیگ NBA در رأس بازی پیرامونی برزیل قرار دارد. مارسلینهو که در اسپانیا بازی می کند هم در مسابقات اثرگذار است. 

قهرمانی اسپانیا بعید است

آتشی در مورد اسپانیا تاکید کرد: اسپانیا بی دلیل به جام جهانی نیامده است. این تیم یک بار در سال 2006 قهرمان شده و بعد از نایب قهرمانی المپیک 2012 به دنبال شرایطی است که با استفاده از میزانی و مهره هایی ارزنده مثل گسول، فرناندز و رودریگز به قهرمانی برسد.

البته وی قهرمانی اسپانیا را با توجه به حضور تیم های قدرتمند مثل آمریکا و چند تیم اروپایی دیگر بعید می داند.

بردن صربستان هم راحت نیست

صربستان بعد از مصر تنها حریف قابل شکست دادن برای ایران به حساب می آید اما آتشی می گوید: بردن صربستان هم به این راحتی نیست. برای رسیدن به پیروزی باید دقت، تفکرات فنی خوب و آنالیزی مناسب از بازیکنان حریف داشته باشیم که بیشتر آنها به صورتی حرفه ای در کشورهای مختلف بازی می کنند. گریسپیچ با وجود سن بالا بسیار با تجربه و محوری است. نمانیا نویچ هم یکی از بازیکنان خوب صربستان است. با حضور این بازیکنان ما باید بسیار هوشیار عمل کنیم، تمام موقعیت ها را مورد استفاده قرار دهیم، تعداد ترن اورهای خود را کم کنیم و در برگشت از حمله هم سریع باشیم تا موفق به شکست صربستان شویم.

مصر مانند ما فیزیکی است

کارشناس بسکتبال بردن مصر را هم راحت نمی داند و تاکید می کند: مصر تیمی فیزیکی است و شرایطی مثل خود ما دارد که متکی به حامد حدادی در زیر سبد هستیم. درست است که تیم ب در ویلیام جونز مصر را شکست داد اما این مسابقات برای مصر حکم تدارکاتی را داشت. از طرفی مصر تیم دوم قاره خود به شمار می رود و در مجموع قدرتمند است. 

وی ادامه داد: اگر در هر دو سبک پیرامونی و میانی خوب بازی کنیم در آن صورت پیروزی دور از دسترس نیست وگرنه شرایط بازی با مصر یا اسپانیا هیچ فرقی ندارد.

شانس سرگروهی اسپانیا بیشتر است

آتشی با اشاره به غیبت بازیکنانی مثل پاکر و آجینکا در فرانسه گفت: بقیه بازیکنان فرانسه در این جام حضور دارند. 3 یا 4 بازیکن این تیم در NBA و سایرین در لیگ های معتبر دیگر بازی می کنند. بازی تدارکاتی این تیم مقابل یونان را تماشا کردم که با کار بهینه از تمام موقعیت ها استفاده کرده و به خوبی رو به عقب برمی گردند. اسپانیا به خاطر میزبانی شانس بهتری برای سرگروهی دارد اما از فرانسه نباید غافل شد. کولت سرمربی این تیم در چند سال گذشته نظام بازی خوب و سیستماتیک را ایجاد کرده است. 

صعود باعث شناخت بیشتر بسکتبال ما می شود

آتشی در نهایت گفت: مصر هم با تفکر بردن ایران به جام جهانی می آید و هر 2 تیم به دنبال شکست یکدیگر هستیم و از طرفی چشم به بردن صربستان برای صعود داریم در حالی که صربستان هم دست و پا بسته نیست. بازیکنان صربستان حرفه ای و با تبحر هستند و زیاد در چنین میادینی بوده اند. باید شرایط تیم را در محل مسابقه دید. اگر موفق به صعود شویم تاثیر زیادی را در بسکتبال خود می بینیم و به خوبی شناخته می شویم.

وی بازی افتتاحیه مقابل اسپانیا را هم بسیار حساس و مهم می داند چون نگاه تمام دنیا به این بازی است و این باعث شناخت بسکتبال ایران می شود. 

آتشی تاکید می کند: تمام این شناخته شدن به شرطی است که بازی کلاسیک و خوبی مقابل اسپانیا انجام دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار