تاکید رییس جمهوری افغانستان بر واگذاری قدرت در موعد مقرر

ˈحامد کرزیˈ رئیس جمهوری افغانستان که اواخر مرداد ماه دوره حکومتش به پایان رسید اما به دلیل بروز جنجال های انتخاباتی به درخواست سازمان ملل برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید را یک ماه به تاخیر انداخت، بر لزوم واگذاری قدرت در 11 شهریورماه تاکید کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از دفتر ریاست جمهوری افغانستان حامد کرزی در دیدار یان کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان تاکید کرده است مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید باید کمتر از ده روز دیگر برگزار شود.

کرزی با تاکید بر اینکه این مدت قابل تمدید نیست از آمادگی های لازم برای برگزاری این مراسم در 11 شهریور خبر داد.

بر اساس این گزارش کرزی تاکید کرده است که طولانی شدن روند بررسی آرای انتخابات افغانستان بر وضعیت اقتصادی و امنیتی افغانستان تاثیرات منفی گذاشته است.

یان کوبیش نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان نیز پیش از این با درخواست از دو نامزد ریاست جمهوری این کشور برای تسریع و تلاش در تکمیل بازرسی و بازشماری آرای انتخابات جنجالی افغانستان، گفت: حکومت وحدت ملی مبتنی بر مشارکت، یگانه گزینه پذیرفتنی افغانها و جامعه جهانی است.

مردم افغانستان دستکم از 5 ماه گذشته با شرکت در دو دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور در 16 فروردین و 24 خردادماه در انتظار اعلام نتایج و معرفی رییس جمهوری آینده کشورشان هستند و از توقف فعالیت های اقتصادی و تقریبا توقف کار دولت در طرحهای عمرانی و غیره، گلایه می کنند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به جنجال کشیده شد که عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و با اعلام بروز تقلب گسترده در انتخابات، تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

بازشماری و بازرسی صد درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد و ناظران بین المللی از چندی پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

از آغاز این روند به دلیل بروز اختلاف میان ناظران ستادهای انتخاباتی دو نامزد، شمارش و بازرسی آرا چندین بار متوقف و بار دیگر آغاز شده است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار شد.

در دور اول انتخابات که در 16 فروردین برگزار شد، عبدالله 45 درصد آرا و احمدزی 31.5 درصد آرا را بدست آوردند و به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم انتخابات افغانستان، اشرف غنی احمد زی بر اساس نتایج ابتدایی 56.44 درصد آرا را کسب کرد و پیشتاز اعلام شد.

بر اساس این نتیجه، عبدالله نیز 46.56 آرا را کسب کرد اما نتیجه ابتدایی را نپذیرفت.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.