مطالبه اجرت‌المثل زوجه در حد محال است

یک کارشناسی حقوق گفت: خانمی که مطالبه اجرت‌المثل می‌کند باید ثابت کند که قصد تبرع نداشته است.

بهمن کشاورز کارشناس حقوق در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با نحوه مطالبه اجرت‌المثل زوجه گفت: از آنجایی که زوجه در منزل مکلف به ارائه هیچ نوع خدمتی به طور مجانی نیست اگر اموری را انجام دهد استحقاق اجرت‌المثل دارد یعنی اگر خانمی در منزل آشپزی می کند، لباس‌ها را می شوید و مانند اینها مستحق دریافت اجرتی خواهد بود که اگر همه این کارها را فرد یا افراد دیگری انجام دهند آن اجرت را مطالبه خواهند کرد.
 
وی اظهار داشت: حتی با اینکه فرزند از بطن زوجه به دنیا می آید اما زوجه می تواند از شیر دادن به او خودداری کند و از شوهر بخواهد برای شیر دادن بچه دایه شیرده استخدام کند.
 
کشاورز در ادامه بیان کرد: بنابراین وقتی مقرر شد برای خدمات خانمی در منزل شوهرش اجرت‌المثل تعیین شود کارشناس باید بر مبنای آنچه گفتیم عمل کند اینکه عملا چنین می‌کنند یا نمی‌کنند موضوع دیگری است.
 
ضمنا توجه شود در ارائه خدمات به طور کلی اصل بر "عدم تبرع" است یعنی اصل بر مجانی نبودن خدمات ارائه شده است.
 
وی افزود: همچنان که وقتی مثلا در فرودگاه یا راه آهن کسی چمدان را بر می دارد و آن را برای ما حمل می کند بدون اینکه بین ما سخنی رد و بدل و قراردادی امضا شود هر دو طرف می دانیم که این کار اجرتی دارد که باید پرداخت شود.
 
این حقوقدان تصریح کرد: در اقداماتی که خانم‌ها در منزل شوهر انجام می‌دهند نیز اصل عدم تبرع جاری است هر چند که قانونگذار ما در قانون راجع به طلاق این اصل را دگرگون کرده است.
 
کشاورز در پایان خاطر نشان کرد: قانون ما چنان تنظیم شده است که خانمی که مطالبه اجرت‌المثل می‌کند باید ثابت کند که قصد تبرع نداشته است این یعنی ثابت کردن امر عدمی که اگر محال نباشد چیزی در حد محال است.
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: مطالبه ، اجرت ، زوج ، زوجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار