وسواس‌های فکری آزار دهنده

یک روانشناس گفت: وسواس‌های فکری لزوما در فرد منجر به عمل نمی‌شود.

 حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: وقتی که یک فکر تکرار شونده، طولانی و سرزننده وجود داشته باشد طوری که فرد احساس اجبار بکند که نمی‌تواند از آن فکر دست بکشد با یک وسواس فکری مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: وسواس فکری لزوما به عمل منجر نمی‌شود ولی در بعضی از مواقع فرد رفتارهای مرتبط با افکار تکرار شونده و مزاحم را نشان می‌دهد که در این حالت تحت عنوان وسواس فکری عملی نام برده می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: وسواس فکری شامل مواردی است مثل فکر در مورد اینکه شخص دست‌هایش کثیف است یا خیر،  در منزل را قفل کرده است یا خیر،‌شیرگاز را بسته است یا خیر تا حالت‌های شدیدتری مثل اینکه شخص فکر می‌کند که نکند نیمه شب از خواب بیدار شود و به فرزندش آسیب برساند. به همین خاطر این وسواس‌ها می‌تواند به شدت آزار دهنده و ناتوان کننده باشد.

مقدم عنوان کرد: با توجه به اینکه علل وسواس‌های فکری می‌تواند متعدد و متفاوت باشد بالتبع برطرف کردن آن هم با روش‌های درمانی متفاوتی همراه است.

این روانشناس تصریح کرد: در درمان وسواس‌های فکری برخی انتقال دهنده‌های عصبی-شیمیایی را مطرح می‌کنند. برخی دیگر علل مختلف مثل یادگیری و مشکلات دیگری را مطرح می‌کنند که در ساختارهای شناختی فرد باید جستجو شود. عده‌ای دیگر نیز در ارتباط با یکی از شیارهای مغزی حساسیت نشان می‌دهند.

ابراهیمی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: فردی که مبتلا به وسواس فکری می‌شود در هر صورت می‌بایست ابتدا به یک روانشناس مراجعه کرده و در صورت نیاز روانشناس او را برای درمان دارویی به روانپزشک ارجاع خواهد داد.

انتهای‌پیام/ 
برچسب ها: رواشناس ، آزار ، عمل ، وسواس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار