"پیروز ارجمند" در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه:

موسیقی‌های زیر زمینی با کیفیت بعد از بررسی مجوز می‌گیرند/ همکاری وزارت ارشاد و نیروی انتظامی در برگزاری کنسرت‌ها

"پیروز ارجمند"،‌ مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اظهار داشت: زمان صدور مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها و تولید آلبوم‌ها از اقدامات شش ماهه‌ی حضورم در دفتر موسیقی بوده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی در نشست خبری و هم اندیشی با اصحاب رسانه، اظهار داشت: در طول شش ماهی که مسئولیت مدیر کلی دفتر موسیقی را به عهده گرفته‌ام در حال اصلاح آئین نامه‌ها،‌ امور دفتری و وجود یک برنامه‌ هدفمند و مدون در دفتر موسیقی هستم؛ از جمله این‌که زمان صدور مجوز و بررسی آثار موسیقی از دو الی سه سال تنها برای امور دفتری به دو الی سه روز کاری رسیده است.
 
وی گفت: از دیگر کارهای انجام شده در طول شش ماه گذشته صدور مجوز برای برخی از هنرمندان برجسته که مقام استادی در موسیقی را دارند بدون فرستادن آثار آنها به شورای دفتر موسیقی است که از جمله آنها می‌توان به صدور مجوز چهار روزه آلبوم "حسین علیزاده" اشاره کرد.
 
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: زمان صدور مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها کاهش یافته است و تا شش ماه آینده اگر درخواست برگزاری کنسرت ثبت شده باشد برای هنرمندان محدودیت زمانی وجود ندارد.
 
وی افزود: از جمله کارهای در دست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشتغال هنرمندان، زیرساخت‌هایی برای ساخت سالن کنسرت، بیمه‌های تکمیلی هنرمندان و اعضای گروه‌های ارکستر‌ و ساماندهی به موسیقی محلی است.
 
وی همچنین عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی سامانه دفتر موسیقی به منظور سرعت بخشیدن به بررسی آثار، کنسرت‌ها، ثبت شرکت‌ها، استودیو و کلیه امور دفتر موسیقی جهت حفظ کرامت ارباب رجوع و بهبود موسیقی کشور بوده است.
 
پیروز ارجمند تصریح کرد: شورای شعر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد به دو بخش تقسیم شده است و از این پس اشعار شاعرانی چون مولانا، سعدی و... در شورای شعر بررسی نخواهد شد و در نظر داریم ممیزی شوراها به نوعی شورای تخصصی و کیفی تغییر کند. بخش جدید دیگر در دفتر موسیقی، تشکیل شورای رسانه‌های جدید موسیقی از قبیل آهنگ‌های پیشواز، نماهنگ‌ها و... است.

وی عنوان کرد: بسیاری از موسیقی‌های زیر زمینی ما از کیفیت بالایی برخوردار است اما به دلیل همراهی نکردن وزارت ارشاد با آن‌ها به موسیقی زیر زمینی تبدیل شده‌اند، اما از این پس سرعت بررسی آثار تک آهنگ بالا رفته و مجوز صادر خواهد شد تا شاهد کاهش موسیقی زیر زمینی باشیم.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: تفاهم نامه‌هایی با رادیو و تلویزیون جهت پخش آثار موسیقی از صدا و سیما داشته‌ایم. باید در دفتر موسیقی کارها به گونه‌ای باشد که وقت هنرمندان صرف خلاقیت و کیفیت آثارشان شود و درگیر رفت و آمد برای صدور مجوز نباشند.

وی بیان کرد:‌ بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه‌ی فعالیت‌های موسیقی مجوز داده شده است، صلاحیت انجام این امور را ندارند و به نوعی آفت این هنر محسوب شده‌اند و این شرکت‌ها تعیین می‌کردند موسیقی به چه سمتی حرکت کند. از این پس مافیا وجود نخواهد داشت و در صورت اطلاع از این گونه دلال گری‌ها، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

ارجمند تصریح کرد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد با نیروی انتظامی تفاهم‌نامه‌هایی با کمک وزارت کشور امضا کرده است و در واقع نوعی آیین نامه‌ی نظامی شکل گرفته است تا زمان برگزاری کنسرت‌ها دیگر دچار مشکل تفکیک جنسیت در شهرستان‌ها و لغو کنسرت‌ها نشود.

وی افزود: به دلیل افزایش کنسرت‌ها در داخل ایران، کنسرت‌های خوانندگان خارجی در حاشیه‌ی خلیج فارس از 150 کنسرت در سال 92 به 20 کنسرت کاهش یافته است و خانواده‌ها ترجیح داده‌اند از محصول داخلی استفاده کنند.

طی پژوهشی که در دانشگاه تهران انجام شده است، مصرف موسیقی مردم از فضای رسمی بالا رفته است و این نشان از رشد فرهنگی و اعتماد مردم به موسیقی رسمی است.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت:‌ دفتر موسیقی تنها حمایت کننده از دولت نیست بلکه حمایت و صیانت از حقوق مردم و هنرمندان را نیز بر عهده دارد. اگر دولت از حقوق شهروندی نام می‌برد، باید دیده شود، که بخشی از این حقوق، تامین امنیت سالن‌های کنسرت و ... است.

وی بیان کرد: باید کنسرت‌ها با کاهش قیمت سالن ها و گذشتن هنرمندان از بخشی از حقوق خود ارزان سازی شود، زیرا تعیین قیمت محصولات فرهنگی و بلیت‌ها در حیطه اختیارات دفتر موسیقی است. در رابطه با صدور و عدم صدور مجوز برای کنسرت‌ها در سالن‌های ورزشی نیز کنسرت‌ها تحت تاثیر لابی گری‌های بسیاری است.

ارجمند افزود: طی 6 ماه گذشته با هنرمندان، اجمن‌ها دیدار، و از سالن‌ها کنسرت 22 استان دیدن کرده و از ظرفیت هر استان اطلاع دارند.

موسیقی استان‌‌ها و شهرستان‌ها را نباید دست کم گرفت، متاسفانه انجمن‌های موسیقی در استان‌ها به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت منفعلانه عمل می‌کنند.

وی در ادامه از فعالیت ارکستر موسیقی ملی، ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر خبر داد و گفت:‌ رهبری ارکستر سمفونیک تهران به دکتر منوچهر صهبایی، ارکستر موسیقی ملی به فرهاد فخرالدینی و گروه کر نیز به استاد حمید عسگری سپرده شده است.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشبختانه در طی این 6 ماه دیوار بی اعتمادی هنرمندان نسبت به دفتر موسیقی شکسته شده است.

وی همچنین از فعالیت 4 جشنواره‌ی پیش رو خبر داد و گفت: جشنواره‌ی موسیقی جوان، جشنواره‌ی جایزه‌ی ققنوس به دبیری جلال مشفق، که مربوط به نماهنگ‌های موسیقی است، سی‌امین جشنواره‌ موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی و جشنواره موسیقی نواحی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ارجمند ، مجوز ، ارشاد ، فرهنگ ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار