قم/

جرقه انقلاب در واقعه فیضیه زده شد

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه جرقه انقلاب در فروردین سال 42 در مدرسه فیضیه زده شد، گفت: نسل امروز باید بداند که برای شکل‌گیری و به ثمر رسیدن این انقلاب چه تلاش‌هایی انجام شده و چه حوادثی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم؛حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در مراسم گرامیداشت شهدای فیضیه که با حضور گسترده طلاب برگزار شد در سخنانی شهادت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب را تسلیت گفت و اظهار کرد: امام صادق(ع) مبین احکام بوده و البته وقتی می‌گوییم مبین احکام این تبیین با نوع تبیینی که ممکن است ما طلبه‌ها از احکام داشته باشیم تفاوت دارد چرا که آن حضرت با وحی در ارتباط بود.
 
وی با اشاره به دانشگاه امام صادق(ع) در آن دوران و تربیت هزاران نفر در این مکتب بیان کرد: امام صادق(ع) در دانشگاه خود انسان‌هایی را پرورش داد که هر کدام از ایشان آثار و تاثیرگذاری بسیاری داشتند.
 
استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه مقام ولایت ائمه اطهار(ع) بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: البته استفاده از این مقام والا بستگی به مشیت الهی دارد.
 
وی گفت: وقتی که می‌گوییم که امام صادق(ع) و دیگر ائمه اطهار دارای مقام ولایت هستند به این معنی است که ایشان هم از آینده مطلع بوده و هم به همه امور تسلط کامل دارند.
 
نظری منفرد وظیفه طلاب در عصر کنونی را بسیار خطیر و حساس توصیف و اظهار کرد: باید بدانیم که امام صادق(ع) از ما چه می‌خواهد تا بتوانیم به وظیفه‌ای که بر دوش داریم عمل کرده و انتظار آن حضرت را پاسخ بگوییم.
 
وی با اشاره به اینکه باید ابعاد مختلف مکتب امام صادق(ع) را درک کنیم، ادامه داد: وظیفه طلاب در شرایط کنونی در ابتدای امر یادگیری علوم دینی است و بعد از یادگیری طلاب وظیفه دارند که آنچه را که آموخته‌اند به دیگران نیز بیاموزند چرا که طبق حدیث زکات علم آموزش آن است.
 
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وقایع 25 شوال سال 1342 پرداخت و اظهار کرد: در آن سال اول عید با 25 شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) همزمان شده بود و مراجع عظام تقلید از جمله امام خمینی و آیت‌الله العظمی گلپایگانی از مردم خواستند که حرمت شهادت امام صادق(ع) را حفظ کرده و عنوان کردند که امسال شیعیان عید ندارند.
 
وی گفت: در عصر روز شهادت امام صادق(ع) طبق دعوت به عمل آمده قرار بود که مراسم سوگواری و سخنرانی برگزار شده و از مردم نیز برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده بود و به واسطه اعلام علما و مراجع خیل گسترده‌ای از مردم در این مراسم حضور یافته بودند.
 
نظری منفرد با اشاره به اینکه در این مراسم حجت‌الاسلام انصاری مشغول سخنرانی بود، اظهار کرد: در هنگام سخنرانی از ابتدای جلسه صدای صلوات بلند شد و عده‌ای می‌خواستند که مجلس بر هم بخورد که سخنران جلسه را کنترل کرده و در حین خواندن دعا به ذکر مصیبت پرداخت.
 
وی ادامه داد: دژخیمان رژیم شاه که با لباس شخصی در جلوی مراسم مستقر شده بودند مردم را کتک زدند و با وسایلی که با خود همراه داشتند به مردم حمله کردند. آنها حتی عده‌ای از روحانیون را از طبقه دوم به پایین پرتاب کرده و در این درگیری‌ها عده‌ای شهید شده و برخی دیگر مجروح شدند.
 
نظری منفرد با تاکید بر اینکه جرقه انقلاب در فروردین سال 42 در مدرسه فیضیه زده شد، گفت: مردم با عمال رژیم درگیر شدند و در بیرون از مدرسه فیضیه نیز عمال رژیم شاه تجمع کرده فریاد حمایت از شاه سر می‌دادند.
 
وی افزود: پس از درگیری از مدرسه فیضیه به منزل امام خمینی رفتم و در آن موقع عده‌ای خدمت امام رسیدند و گزارشی از حوادث فیضیه را خدمت ایشان ارائه کردند و ایشان در پاسخ گفتند که «گفتم آماده باشید» و سپس در جمع حضار سخنرانی کوتاهی داشتند و از اینجا بود که جرقه‌های نهضت زده شد.
 
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: نسل امروز باید بداند که برای شکل‌گیری و به ثمر رسیدن این انقلاب چه تلاش‌هایی انجام شده و چه حوادثی رخ داده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: قم ، فیضیه ، انقلاب ، شهدا ، طلبه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.