با "دوربین" به بستر بی‌کسی مردن

روز 28 مرداد (19 آگوست) روز جهانی عکاسی است. یکی از مهم‌ترین وظایف عکاسان ثبت حقیقت است؛ وظیفه‌ای که بسیاری از عکاسان خبری همه ساله جان خود را بر سر انجام آن از دست می‌دهند. با افزایش ناآرامی‌ها در کشورهای مختلف دنیا، آمار عکاسان کشته شده، در سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانهر سال عکاسان خبری بسیاری با دوربین‌هایشان به مناطق مختلف جهان می‌روند و از جنگ‌ها، ناآرامی‌ها و درگیری‌ها عکس می‌گیرند. طبق گزارش‌های منتشر شده، آمار کشته‌شدگان خبرنگار و عکاس در کشورهای درگیر جنگ، هر سال افزایش پیدا می‌کند.


در گزارشی که کمیته حمایت از خبرنگاران منتشر کرده بود، عکاسان و تصویربرداران آسیب‌پذیرترین افراد در جریان ناآرامی‌های خشونت‌آمیز معرفی شده بودند. کشته‌شدن آن‌ها و کسانی که برای تهیه گزارش و خبر، عازم این مناطق درگیر جنگ و ناآرامی می‌شوند، اتفاق تازه‌ای نیست؛ با این حال هنوز هیچ نهاد و سازمانی به‌طور رسمی پیگیر اتفاقاتی که برای آن‌ها می‌افتد نیست و مسئولیت پیگیری کشته شدن آن‌ها بر عهده نمی‌گیرد.

طبق گزارش‌های مختلفی که از سوی نهادها و انجمن‌های مختلف در سال‌های گذشته ارایه شده، در دوره‌ای که کشورهای منطقه خاورمیانه درگیر جنگ و ناآرامی‌ها شده‌اند، تعداد عکاسان و خبرنگارانی که جان خود را از دست می‌دهند، افزایش پیدا کرده است.

به گزارش انجمن بین‌المللی امنیت خبرنگاران، در شش ماه اول سال 2014، کشور اوکراین خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران و عکاسان خبری اعلام شده بود. در این مدت هفت خبرنگار و عکاس خبری در این کشور کشته شدند. «آناتولی کلین» عکاس خبری روس بود که در حمله به اتوبوس حامل کادر تصویربرداری روسیه در شمال شهر «دونتسک» کشته شد.

علاوه بر اوکراین، کشورهای درگیر جنگ در منطقه خاورمیانه از جمله عراق و سوریه هم مکان‌های خطرناکی برای عکاسان خبری اعلام شده است. در گزارشی که نهادهای بین‌المللی منتشر کرده بودند، سه عکاس خبری در ماه‌های نخست سال 2014 حین عکاسی از درگیری‌های نیروهای دولتی و گروه‌های تکفیری در این مناطق کشته شدند.

پاکستان هم از کشورهایی است که تلفاتی را در میان عکاسان خبری داشته است. پیش از شروع ناآرامی‌ها در عراق و اوکراین و سوریه، پاکستان خطرناک‌ترین کشور برای عکاسان و خبرنگاران بود.

هنوز سال 2014 تمام نشده تا بتوان درباره عکاسان خبری کشته شده در کشورهای دنیا آماری داد، اما طبق گزارش گروه «خبرنگاران بدون مرز» تا امروز، سال 2012 مرگ‌بارترین سال برای خبرنگاران و عکاسان طی 17 سال گذشته اعلام شده که دلیل آن درگیری‌های سوریه، ناآرامی‌ها در سومالی و اقدام‌های خشونت‌آمیز طالبان در پاکستان بوده است.

سال 2011 عراق و لیبی کشورهای خطرناکی برای خبرنگاران و عکاسان خبری بودند. بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده بود تعداد خبرنگاران، عکاسان و فیلم‌بردارانی که در درگیری‌های مختلف در سال 2012 در سراسر جهان کشته شدند، از 107 تن در سال 2011 به 121 تن در سال 2012 افزایش یافته بود، اما در سال 2013 تعداد عکاسان و خبرنگاران کشته شده حدود 30 درصد کاهش داشت.

ربوده شدن و بازداشت هم از مواردی است که عکاسان خبری را تهدید می‌کند. در سال 2013 رژیم آل‌خلیفه در بحرین چهار عکاس خبری را که از اعتراضات مردمی عکس می‌گرفتند، بازداشت کرد.

حملات اخیر اسراییل به غزه نیز از آخرین رویدادهایی بود که جان چند خبرنگار و عکاس را که برای پوشش خبری و تصویری به این فلسطین اعزام شده بودند، گرفت. شبکه خبری فلسطین (PNN)، در گزارشی اعلام کرده بود که در حملات اسراییل در ماه جولای 11 خبرنگار و عکاس کشته شدند و «رضوان الشویکی»،‌ عکاس شبکه خبری «المنار» لبنان در اثر اصابت ترکش به بدنش در محله «شجاعیه» به شدت آسیب دید.

*عکس خبر تزئینی است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: دوربین ، بستر ، مردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار