تاریخچه غارت نفت ایران در "پلی به گذشته"

برنامه "پلی به گذشته" سه شنبه 28 مرداد، تاریخچه غارت نفت ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبكه دو، كارشناس این برنامه استاد خسرو معتضد در این برنامه به تاریخچه غارت نفت ایران می پردازد. تاریخچه غارت نفت ایران برمی گردد به كنسرسیومی كه در سال 1333 غارت نفت ایران را آغاز كرد.

در سال‌های 1336 به میزان چهارصد میلیون دلار، نفت مجانی شد و ششصد میلیون دلار به شركت نفت انگلستان به خاطر ملی شدن صنعت نفت ایران وارد شد. در سال 1335 چاههای نفت در خوزستان آتش گرفت و كارشناسانی از تگزاس آمدند تا این آتش را خاموش كنند.

از طرفی انگلیسی ها حتی بر فلات قاره ایران وسعت انداختند كه همین اقدامشان مورد اعتراض وارد شد و در نتیجه آنان جزیره خارك را پایانه نفتی ایران قلمداد كردند. این در حالی بود كه ایرانیان در طول تاریخ با خارجی ها مهربان بودند اما كشورهای دیگر رفتاری توأم با آرامش و از سر مهربانی با ایرانیان نداشتند .
 
برنامه «پلی به گذشته» كاری از گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبكه دو سیما و به تهیه كنندگی علی رجب لو است كه شنبه ، یكشنبه و دوشنبه ساعت 19:25 و سه شنبه و چهارشنبه و پنجشنبه ساعت 17:45 به روایت خسرو معتضد به روی آنتن شبكه دو می رود.

انتهای پیام/
برچسب ها: تاریخچه ، غارت ، ایران ، برنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار