تبریز/

منطقه آزاد ارس ظرفیت ممتازی برای توسعه مناسبات اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی است

سفیر آفریقای جنوبی گفت: مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران به دلیل وجود ظرفیت های خوب در بخش صنعت، تجارت و گردشگری مزیت های بسیار مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دارند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، ویلیام مکس وایتهد درنشست با مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: یکی از ظرفیت های آذربایجان شرقی وجود منطقه آزاد ارس است.

وی گفت: امکان سنجی های لازم در منطقه آزاد ارس را انجام دادیم تا سرمایه گذاران آفریقای جنوبی به راحتی در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه 15منطقه آزاد تجاری صنعتی با زیر ساخت های لازم در آفریقای جنوبی در حال فعالیت است گفت: آفریقای جنوبی در بخش فناوری و ماشین آلات به ویژه در بخش خودروسازی و کشاورزی دستاوردهای چشمگیری داشته که می تواند زمینه ای مناسب برای توسعه همکاری ها با فعالان اقتصادی و صنعتی ایران باشد.

سفیر آفریقای جنوبی در این دیدار گفت: اشتراکات اقتصادی و تجاری بسیاری بین دو طرف وجود دارد و ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ممتاز در منطقه و پایداری امنیت، مورد توجه کشورهای آفریقایی به خصوص آفریقای جنوبی است.

وایتهد گفت: آفریقای جنوبی آماده است تا در زمینه های فرآورده های غذایی، کشاورزی، دامپروری و تحقیقات کشاورزی با ایران، همکاری و سرمایه گذاری ها در این بخش را افزایش دهد.

 

 وی گفت: لازمه توسعه مناسبات در این بخش ها درک متقابل و کامل از ظرفیت های یکدیگر و افزایش تعاملات و سفرهای هیات های تجاری هر دو کشور است.

وایتهد با تاکید برفضای حاکم بر روابط سیاسی دو کشور فضای همکاری فی مابین را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود : باید به دنبال شناسایی حوزه های مهم همکاری و متصل کردن فعالان این بخش ها به همتایان خود در کشور مقابل باشیم.

سفیر آفریقای جنوبی با بیان اینکه قرار است هیاتی 50 نفر از تجار ایرانی از ظرفیت های بخش صنعت، معدن و کشاورزی کشورش بازدید داشته باشند، گفت: باید بخش خصوص هر دو کشور را تقویت و زمینه افزایش تعامل و همکاری آنها با یکدیگر را فراهم کرد.

سفیر آفریقای جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی گفت : این کمیسیون آبان ماه سالجاری با حضور رییس جمهور آفریقای جنوبی در تهران برگزار می شود.

عرب باغی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه شناخت کامل از کشور آفریقای جنوبی دارد، گفت : منطقه آزاد ارس به دلیل تشریفات کمتر مناسب ترین نقطه صادراتی شمالغرب به شمار می رود وبازار قفقاز بازار بزرگی با جمعیت 300 میلیون نفری را به عنوان مصرف کننده دائم کالا های تولید شده در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه تمام شرایط لازم برای سرمایه گذاری در منطقه وجود دارد گفت: چندی پیش سرمایه گذاران خارجی مجبور بودند با شرکای داخلی زمین برای احداث مجموعه تجاری – صنعتی در اختیار بگیرند اما در حال حاضر با موافقت رئیس جمهور و اصلاح این قانون هر شخص یا شرکتی خارجی اقدام به سرمایه گذاری در منطقه نمایید زمین به نامشان سند می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در بخشی دیگر از سخنان خود، ارس را صنعتی ترین منطقه آزاد ایران دانست و گفت: در بخش صنعت هم با توجه به قوانین موجود، امکان حضور و سرمایه گذاری آسان در ارس وجود دارد که از جمله آن ها می توان به معافیت های مالیاتی و گمرکی اشاره کرد.

گفتنی است :سفیر کشور آفریقای جنوبی از کارخانجات فعال در منطقه آزاد ارس بازدید کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: منطقه ، آزاد ، ارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.