از سوی مرکز پژوهش‌های صورت گرفت؛

بررسی روند واگذاری طرح‌های عمرانی؛ عملکرد، چالش‌ها و الزامات

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روند واگذاری طرح‌های عمرانی دولت را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز با بیان این مطلب که تاکنون عملکرد مناسبی در خصوص واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام در کشور وجود نداشته است، افزود: برای انجام این امر لازم است سازمان خصوصی سازی باتوجه به تجربه واگذاری شرکت‌های دولتی، نظام‌ها، آیین نامه‌ها و فرآیندهای مورد نیاز را برای واگذاری طرح‌ها نیز طراحی کند. سپس با همکاری معاونت برنامه ریزی مناسب‌ترین طرح‌ها برای واگذاری انتخاب شده و با همکاری دستگاه اجرایی مربوطه فرآیند واگذاری طرح‌های منتخب طی شوند.

مرکز پژوهش‌ها افزود: به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مربوطه در پیگیری اجرایی شدن مراحل فوق و مطالبه از سازمان‌های مذکور می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

ضمن اینکه بستر حقوقی نیز در حوزه قوانین تا حدی مهیا است و البته آیین نامه‌ها و نظام‌های مربوط به واگذاری باید تهیه شوند. به علاوه به خاطر بین دستگاهی بودن موضوع، هماهنگی دستگاه‌های متولی به طور جدی ضرورت دارد. لازم به ذکر است که در فرآیند واگذاری طرح‌ها، ارزیابی مجدد و تکمیل و انتشار اطلاعات آن‌ها برای بهبود فرآیند واگذاری مورد نیاز است. همچنین شفافیت کامل فرآیند واگذاری به منظور کاهش رفتارهای رانت جویانه و بسترسازی مناسب برای فعالیت بخش خصوصی به منظور واگذاری موفق طرح‌های عمرانی لازم به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار