شکارچیان عامل اصلی انقراض گوزن زرد ایرانی

بسیاری از گونه‌های حیات وحش ایران متاسفانه در معرض خطر انقراض هستند و گوزن زرد ایرانی یکی از این گونه‌هاست.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، پستانداران با 197 گونه شناسایی شده طیف وسیعی از جانوران را از نظر جثه دربر می گیرند.
 
یکی از گونه‌های ارزشمند جانوری گوزن زرد ایرانی است.

گوزن زرد ایرانی از گونه‌هایی است که سازمان محیط زیست برای حفاظت و حمایت از آن در تلاش است.

در جهان به طور کلی 2 گونه گوزن زرد وجود دارد یکی گوزن زرد ایرانی و دیگری گوزن زرد اروپایی است اما گوزن زرد ایرانی گونه‌ی خاصی است که فقط در ایران زندگی می کند.

حدود سالهای 38-1337 به قبل گمان می رفت که نسل گوزن ایرانی کاملاً منقرض شده و از میان رفته ولی بر اثر اتفاق در دز و کرخه تعدادی گوزن زرد دیده شد و به مأمورین محیط زیست آن زمان اطلاع داده شد وبا پیگیری‌های مسئولین سازمان محیط زیست متوجه شدند که نسل گوزن زرد ایرانی منقرض نشده است.

در ابتدا در طی سالهای 38 تنها 5 رأس گوزن زرد در ایران وجود داشت اما این گوزن‌ها زاد و ولد کرده و تمامی گوزن‌هایی که در حال حاضر وجود دارند از همان 5 رأس اولیه هستند.

زیستگاه اصلی این گونه در ایران جنگل‌های متراکم زاگرس و بیشه‌های استان خوزستان بوده اما به دلیل از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی جمعیت آنها نابود شده یا بسیار کاهش یافته است.

درحال حاضر پراکندگی طبیعی گوزن زرد به مناطق تحت حفاظت کرخه و احتمالاً دز محدود است.
 
بخش عمده‌ای از گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه و شماری در مناطق محصور احداث شده دراستان‌های خوزستان ، مازندران، آذربایجان غربی، فارس، یزد، کهکیلویه و بویر احمد، ایلام، گیلان ، کردستان و کرمانشاه زندگی می‌کنند.

اما متأسفانه این گونه‌ی زیبا بر اثر تخریب زیستگاه و شکار بی رویه به مرحله ی انقراض رسیده و همچنین سلاح گرم این فرآیند را در قرن حاضر سرعت بخشیده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: گوزن ، منقرض ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار