حکومت نظامی در آمریکا با خودروهای مین یاب/ بشکه باروت در حال انفجار +تصاویر

دولت آمریکا که از شورش ها و ناآرامی ها در کشورهای مخالف خود استقبال می کند اعتراض های مردمی در خود آمریکا را با حکومت نظامی، تجهیزات گسترده و پلیس تا دندان مسلح پاسخ می دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاراندولت آمریکا که کشورهای دیگر را به نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی متهم می کند، با انواع تجهیزات نظامی، اعتراض مردم کشورش را سرکوب می کند. شدت عمل و خشونت پلیس و نیروهای امنیتی به اندازه ای بوده است که آمریکایی ها را شوکه کرده است.

 

 

شهر فرگوسن آمریکا به منطقه جنگی تبدیل شده است و فرماندار ایالت میسوری دستور برقراری ساعت منع آمد و شد صادر کرده است.

 

 

علت اعتراض های مردمی در آمریکا، قتل یک نوجوان به دست پلیس و استفاده پلیس این کشور از خشونت است.

 

 

 

 

از نکات جالب این جنبش اجتماعی مردمی در آمریکا نحوه پوشش آن در رسانه هاست که پیش از این در خبر ناآرامی در آمریکا و سکوت رسانه های فارسی زبان/ اوباما: آرام باشید اشاره ای به آن داشتیم. رسانه های فارسی زبان آمریکایی که فتنه 88 را مردمی می خواندند و به صورت گسترده پوشش می دادند، اکنون در مقابل اعتراض مردم کشور خودشان سکوت اختیار کرده اند. سایت وزارت خارجه این کشور یعنی صدای آمریکا (VOA)  خبری از آن منتشر نمی کند و دیگر سایت آمریکایی یعنی رادیو فردا (RADIOFARDA) به راحتی از کنار خشونت پلیس و اعتراض گسترده مردم می گذرد.

 

 

دویچه وله آلمان (Deutsche Welle) و رادیو فرانسه (Radio France Internationale) هم سکوت کرده اند. بی بی سی فارسی پس از دو روز انتشار خبرهایی از این اعتراض ها را البته با تحلیل های خاص خود آغاز کرد.

 

 

 



به نوشته سایت انگلیسی بی بی سی فارسی (BBC PERSIAN) جی نیکسون، فرماندار میسوری اعلام کرده ساعات منع آمد و شد به وقت محلی از نیمه شب تا پنج صبح در حاشیه شهر سنت لوئیس که محل کشته شدن مایکل براون، ۱۸ ساله، بوده و اکنون کانون ناآرامی‌هاست برقرار خواهد شد.

 

 

درگیری از آنجا شروع شد که روز شنبه گذشته، یک پلیس سفیدپوست با شلیک چند گلوله مایکل براون، نوجوان تنومند سیاهپوست را که به تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده بود کشت.

 

 

نحوه کشته شدن مایکل براون محل اصلی مناقشه میان معترضان و مقامهای محلی است.

 

 

 

 

در حالی که شاهدان عینی می‌گویند مامور پلیس "بی‌توجه" به دست‌های مایکل براون که به نشانه تسلیم بالای سرش رفته بوده، به او شلیک کرده است؛ پلیس می‌گوید میان این نوجوان ۱۹۳ سانتیمتری و مامورش درگیری فیزیکی روی داده و افسر پلیس از ناحیه صورت مجروح شده است.

 

 

اکنون دستور برقراری حکومت نظامی پس از آن صادر می‌شود که در دو شب گذشته پلیس ایالتی مسئولیت کنترل سنت لوئیس را بر عهده گرفته بود و همزمان باراک اوباما، رئیس جمهوری، از پلیس و مردم خواسته بود آرامش خود را حفظ کنند.

 

 

 

 

تصاویر ارسالی از این منطقه آن را همچون یک "منطقه جنگی" روایت می‌کند. پلیسِ تا دندان مسلح در این تصاویر در برابر معترضانی صف کشیده که نشانی از قصد بازگشت به خانه را ندارند.

 

 

به گفته گزارشگر اعزامی بی‌بی‌سی به فرگوسن، ۶۷ درصد از ساکنان این شهر سیاهپوست‌اند اما نسبت آنها در سطوح مدیریتی و امنیتی شهر ناچیز است.

 

 

 

 

در شبکه های اجتماعی برخی حالا به حومه های این شهر لقب "فرگوستان" داده اند، و گفته اند که این ناحیه به یک "منطقه جنگی" شبیه شده است.

 

 

در یکی از عکس ها مأموران پلیس در حالی که سوار بر خودروهای زرهی هستند، به اعتراضات پاسخ می دهند. این خودروهای زرهی در اصل برای مقاومت در مقابل مین و مواد منفجره طراحی شده اند.

 

 

در بعضی عکس های دیگر مأموران پلیس در حالی دیده می شوند که پیراهن های سبز و شلوارهای مخصوص استتار، چیزی شبیه یونیفورم های تفنگداران دریایی آمریکا، برتن دارند و تفنگ های ویژه M۴ مورد استفاده نیروهای ارتش حمل می کنند.

 

 

 

 

در تصاویر ویدئویی ابری از دود خیابان های خالی را در بر گرفته که بنظر می آید ناشی از گاز اشک آور باشد. این خیابان ها موقعی مملو از معترضان بود.

 

 

تصاویری از این دست باعث شده بسیاری از مفسران این سوال را مطرح کنند که چطور منطقه حومه ای فرگوسن یک شبه به "منطقه جنگی" تبدیل شد.

 

 

رادلی بالکو که دو کتاب درباره نظامی شدن پلیس آمریکا نوشته است، می گوید: "در بعضی از تصاویری که می بینیم موارد نمایش قدرت بدون هر گونه رعایت است؛ متوقف کردن مردم و نشانه گرفتن آنها با تفنگ. در وضعیت های اضطراری این کارها دارند به رویه تبدیل می شوند. تنها راه مهار اوضاع توسل گسترده از زور و قرار دادن بخش های بزرگی از شهرها به مناطق تحت حکومت نظامی است."

 

 

 

 

بالکو می گوید که بخش زیادی از تجهیزات مورد استفاده پلیس را وزارت دفاع با بهایی اندک در اختیار آن قرار می دهد. ادارات پلیس محلی تنها هزینه حمل و نقل و نگهداری تجهیزات را می پردازند.

 

 

پلیس فرگوسن در دفاع از شلیک گاز اشک آور و گلوله های مشقی می گوید که جمعیت معترض متفرق نمی شد و بعضی از معترضان سنگ پرتاب می کردند و سلاح گرم داشتند.

 

 

 

 

توماس جکسون، رئیس پلیس شهر، روز پنجشنبه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که واحدهای تاکتیکی آن شب دوباره در خیابان ها حضور خواهند داشت: "منطقه مثل بشکه باروت است. همه این را می دانیم."

 

 

نورم استامپر، رئیس پلیسی که در سال ۱۹۹۹ فرماندهی واکنش پلیس به اعتراضات سال ۱۹۹۹ سیاتل علیه سازمان تجارت جهانی را برعهده داشت، معتقد است که نیروهای پلیس در بعضی مواقع باید رویه نظامی در پیش بگیرند.

 

 

 

 

او می گوید: "در مواردی که از طرف مقابل تیراندازی صورت می گیرد یا گروگان گیری می شود، و یا در مدارس تیراندازی می شود، و مواردی از این دست، بهتر است برای مقابله با همه احتمالات آماده باشید. کوتاهی در این کار غیرمسوولانه است."

 

 

اما او فکر نمی کند که نا آرامی های فرگوسن چنین رویه ای را توجیه می کرده است، چرا که توسل به زور در چنین شکل هایی باید با خویشتنداری و اعتدال همراه باشد و مصالح محیط و جامعه در آن لحاظ شود. او می گوید: "این به آن معناست که باید گفتگویی صادقانه و رو در رو انجام شود. پلیس باید نقش خود را به عنوان حافظ و ایجاد کننده صلح بشناسد، نه اینکه بیش از پیش به نمایش قدرت بپردازد."

 

منبع: جام نیوز
برچسب ها: حکومت ، نظامی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار