ساختار دولت وحدت ملی افغانستان درهاله ای از ابهام

دولت وحدت ملی و چگونگی تشکیل و ساختار این دولت برای خروج از بن بست سیاسی، دغدغه اصلی این روزهای سیاستمداران، کارشناسان و مردم افغانستان به شمار می رود که در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، محافل سیاسی و مردم افغانستان در انتظار نتایج نشست اعضای دو تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند که از چهارشنبه گذشته در کمیسیونی به نام وحدت ملی گرد آمده اند تا در باره تعریف دولت وحدت ملی و چگونگی تشکیل این دولت مذاکره کنند و گام عملی را برای تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان بردارند.

در حالیکه عبدالله پیش از این تقسیم قدرت را چکیده توافقنامه با اشرف غنی احمد زی دانست اما اشرف غنی می گوید در صورت پیروزی قدرت را تقسیم نمی کند بلکه بر اساس شایسته سالاری و لیاقت افراد دولت خود را تشکیل خواهد داد.

عبدالله معتقد است که رییس اجرایی پس از مدتی نخست وزیر خواهد شد اما اشرف غنی می گوید نخست وزیری مخالف قانون اساسی است، زیرا نخست وزیر، رییس دولت است در حالی که بر اساس قانون اساسی افغانستان رییس جمهور، رییس دولت خواهد بود.

در همین حال سخنگویان دو تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی در روزهای اخیر با ابراز خوشبینی از تفاهم و همکاری دو گروه وعده داده اند که به تفاهمی همه جانبه خواهند رسید و مشکلات کنونی افغانستان را در زمینه های مختلف با همگرایی و تحول مرتفع خواهند کرد.

فاضل سانچارکی؛ سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله در آخرین نشست خبری مشترک با فیض الله ذکی، سخنگوی تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمد زی از تلاش 30 تا 40 نفر از اعضای دو گروه انتخاباتی خبر داد که در مدت یک هفته با تشکیل کارگروه هایی در باره موضوعات مختلف در راستای تشکیل دولت وحدت ملی تبادل نظر خواهند کرد.

مردم افغانستان دستکم از 5 ماه گذشته با شرکت در دو دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور در 16 فروردین و 24 خردادماه در انتظار اعلام نتایج و معرفی رییس جمهور آینده کشورشان هستند و از توقف فعالیت های اقتصادی و تقریبا توقف کار دولت در پروژه های عمرانی و غیره، گلایه می کنند.

حال همه چشم ها به نتایج گفت وگوی نمایندگان دو تیم انتخاباتی در کمیسیون وحدت ملی دوخته شده که ساختار کلی حکومت آینده چه خواهد بود و وظایف رییس اجرایی در دولت وحدت ملی افغانستان چیست و نخست وزیر چه جایگاهی خواهد داشت.

طرح دولت وحدت پیش از این پس از چند دور مذاکره دو نامزد با میانجیگری معاونان رییس جمهوری افغانستان و ˈیان کوبیشˈ نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان که ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آنان پیوست، برای خروج از بن بست سیاسی این کشور مطرح شد و به امضای دو نامزد رسید.

این در حالی است که شخصیت های سیاسی افغانستان طرح تشکیل دولت وحدت ملی را طرحی افغانستانی و برگرفته از اندیشه نخبگان افغان می دانند و اعلام می کنند قبل از ورود سازمان ملل و وزیر امور خارجه آمریکا به موضوع، این طرح تدوین و به دو نامزد پیشنهاد شده بود.

حال بر اساس موافقتنامه عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی با میانجیگری سازمان ملل، صد درصد آرا بازشماری و بازرسی و شخص برگزیده رییس جمهور و نفر دوم به عنوان رییس اجرایی دولت افغانستان معرفی خواهد شد.

بر اساس این موافقتنامه رییس جمهور برگزیده پس از شمارش آرا، در مدت 2 سال با فراخوانی لویه جرگه (مجلس بزرگان و ریش سفیدان) زمینه اصلاح قانون اساسی و ایجاد پست نخست وزیری را فراهم خواهد کرد تا نفر دوم بتواند نخست وزیر افغانستان شود.

گفته می شود اکنون تعریف در باره وظایف رییس اجرایی دولت آینده، ایجاد پست نخست وزیری و نقش نفر دوم در قدرت از مباحث اصلی دو نامزد به شمار می رود که تا کنون نتوانسته است انتخابات جنجالی این کشور را به سرانجام برساند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به جنجال کشیده شد که عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی، پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و با ارائه مدارکی مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات، تهدید کرد اگر آرا بازشماری و بازرسی نشود، حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

بازشماری و بازرسی صد درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد و ناظران بین المللی از چندی پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

از آغاز این روند به دلیل بروز اختلاف میان ناظران ستادهای انتخاباتی دو نامزد، شمارش و بازرسی آرا چندین بارمتوقف و بار دیگر آغاز شده است.

از صبح امروز نیز در اقدامی دیگر بازرسی و بازشماری 6 هزار محل رای گیری که هر یک از نامزدها 3 هزار محل آن را معرفی کرده اند، به صورت ویژه زیر نظر سازمان ملل آغاز شده است.

این مراکزی هستند که به گفته نامزدها تقلب زیادی در آنها صورت گرفته و یا آرای آنها 100 درصد یا بیشتر در دور دوم نسبت به دور اول، تفاوت نشان می دهد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار شد.

در دور اول انتخابات که در 16 فروردین برگزار شد، عبدالله 45 درصد آرا و احمدزی 31.5 درصد آرا را بدست آوردند و به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم انتخابات افغانستان، اشرف غنی احمد زی بر اساس نتایج ابتدایی 56.44 درصد آرا را کسب کرد و پیشتاز اعلام شد.

بر اساس این نتیجه، عبدالله نیز 46.56 آرا را کسب کرد اما نتیجه ابتدایی را نپذیرفت.

حال پس از کشمکش های فروان اعضای دو ستاد انتخاباتی در اظهار نظرهایی تاکید می کنند که پس از آغاز گفتگوها میان دو نامزد، نقاط مشترک ستادهای انتخاباتی بیشتر و موارد اختلافی آنها کمتر شده است.

در این حال که گفت وگو های دو تیم انتخاباتی جریان دارد حامد کرزی؛ رئیس جمهوری این کشور نیز روز گذشته تاکید کرد انتقال قدرت در حد اکثر دو هفته آینده باید انجام شود.

حال باید منتظر نتیجه مذاکره کمیسیون وحدت ملی دو تیم انتخاباتی در تعریف دولت وحدت ملی افغانستان بود.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.