آغاز روند ابطال آرای تقلبی انتخابات افغانستان

سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان از آغاز روند ابطال آرای تقلبی سومین دوره انتخابات جنجالی ریاست جمهوری این کشور، خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، ˈنور محمد نورˈ سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان روز پنجشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی، گفت: بازشماری و بازرسی 8 هزار 382 صندوق از صندوق های اخذ رای که معادل 37 درصد ارای ماخوذه می باشد، پایان یافته و از امروز روند ابطال آرای تقلبی و مخدوش آغاز می شود.

سخنگوی کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان گفت: نتایج به دست آمده با استفاده از سامانه کامپیوتری جمع بندی و آرای تقلبی با این روش ابطال خواهد شد تا در اولین فرصت نتایج به اطلاع مردم افغانستان و رسانه ها برسد.

نور گفت: تا کنون با 556 کارمند کمیسیون مستقل انتخابات، 104نمایندۀ کمیسیون شکایت های انتخاباتی، 65 کارمند سازمان ملل، 316 ناظر ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، 342 ناظر تیم اشرف غنی احمدزی و 240 ناظر بین المللی که در مجموع به 1 هزار و 399 ناظر می رسند، آرا انتخابات 24 خرداد ماه را بازرسی و بازشماری می شود که این روند ادامه دارد.

نور محمد نور گفت: 6 هزار صندوق رای گیری نیز به طور ویژه زیر نظر سازمان ملل بار دیگر بازشماری و بازرسی خواهد شد تا در خصوص نتایج بدست آمده اطمینان حاصل شود.

وی گفت: هر یک از نامزدها 3 هزار صندوق را برای بازشماری ویژه معرفی کرده اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از آن به جنجال کشیده شد که عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی پیشتاز اعلام شد، نپذیرفت و با ارائه مدارکی مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات، تهدید کرد حکومت موازی تشکیل خواهد داد.

دو نامزد پس از چند دور مذاکرات با میانجیگری معاونان رییس جمهوری افغانستان و یان کوبیش نماینده سازمان ملل در افغانستان که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آنان پیوست، توافق کردند دولت وحدت ملی تشکیل دهند.

بر اساس این طرح صد درصد آرا بازشماری و بازرسی خواهد شد و شخص برگزیده رییس جمهور و نفر دوم به عنوان رییس اجرایی دولت افغانستان معرفی خواهد شد.

بر اساس این موافقتنامه رییس جمهور در مدت 2 سال با فراخوانی لویه جرگه (مجلس بزرگان و ریش سفیدان) زمینه اصلاح قانون اساسی و ایجاد پست نخست وزیری را فراهم خواهد کرد تا نفر دوم به عنوان نخست وزیر افغانستان معرفی شود.

بازشماری و بازرسی آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد و ناظران بین المللی از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار شد.

در دور اول انتخابات که در 16 فروردین برگزار شد، عبدالله 45 درصد آرا و احمدزی 31.5 درصد آرا را بدست آوردند و به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم انتخابات، اشرف غنی احمد زی بر اساس نتایج ابتدایی 56.44 درصد آرا را کسب کرد و بعنوان پیشتاز اعلام شد.

بر اساس این نتیجه، عبدالله نیز 46.56 آرا را کسب کرد اما نتیجه ابتدایی را نپذیرفت.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.