ایتارتاس:

آیا روسیه اس300 را تحویل سوریه خواهد داد؟

خبرگزاری ایتارتاس در گزارشی نوشت: رسانه‌های خارجی و جامعه بین‌الملل نمی‌دانند آیا روسیه سامانه موشکی زمین‌به‌هوای اس300 را (که ناتو به آن اس‌ای10 گرامبل می‌گوید) تحویل سوریه خواهد داد یا خیر.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، بیانیه "کنستانتین بیریولین"، معاون سرویس فدرال همکاری نظامی و فنی روسیه مبنی بر این که سامانه اس300 مطابق تصمیم رهبری سیاسی روسیه برچیده خواهد شد، موجب ایجاد موج تازه‌ای از شایعات و گمانه‌زنی‌ها شد. روزنامه‌نگاران فورا به خاطر آوردند در ماه مه 2013، زمانی که جنگ ارتش سوریه علیه تروریست‌هایی که به این کشور تجاوز کرده بودند در اوج خودش بود، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار گفت که نخستین محموله سامانه اس‌ 300 وارد سوریه شده است و باقیمانده آن نیز به زودی وارد خواهد شد.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه همان زمان در گفتگو با روزنامه‌نگاران گفت روسیه تصمیمی برای فروش اس300 به سوریه ندارد. وی توضیح داد:روسیه مدت‌ها پیش این سامانه ضدهواپیما را فروخته و مشغول تکمیل تحویل آن مطابق قراردادهای امضاشده است. وی افزود این سامانه‌ها به‌موجب هیچ عرفی در عرصه بین‌المللی به عنوان تسلیحات دفاعی منع نشده است.

گزارشگران همچنین به یاد دارند در 28 ماه مه 2013، اتحادیه اروپا تحریم تامین تسلیحاتی سوریه را لغو کرد و تروریست‌ها تلاش کردند از این وضعیت استفاده کنند. زمانی که "سرگئی شویگو"، وزیر دفاع روسیه سال گذشته از فنلاند دیدار کرد به خبرنگاران گفت: اکنون کشور ما مجبور به پیروی از هیچ محدودیتی درباره تامین تسلیحاتی سوریه نیست.

روز جمعه، "ویاچسلاف زیرکلان"، معاون شرکت سازنده اس300 در نمایشگاه اوبرون اکسپو2014 گفت هنوز هیچ تصمیمی برای برچیدن اس300 تولیدشده برای سوریه اتخاذ نشده است.

وی گفت: این سامانه، تولید شده و سرنوشت آن هنوز نامشخص است. وی افزود ممکن است این سامانه تولیدشده به سایر مشتریان خارجی ارایه شود. 

زیرکلان گفت سخنان بیریولین که روز دوشنبه در برخی رسانه‌ها منتشر شد اشتباه تفسیر شده است. وی گفت: بیریولین به طور قطعی نگفت که این سامانه برچیده خواهد شد.

ایتارتاس افزود: اما فروش این سامانه موشکی "سوری" به کشورهای دیگر بعید است زیرا این تسلیحات مطابق مفاد تبیین‌شده کشور مشتری و نیز آب‌وهوا، تجربه متخصصان و حضور یا عدم حضور سایر سامانه‌های موشکی تولید شده است. تسلیحات مناسب دمشق احتمالا به درد قاهره نمی‌خورد و بالعکس.

یک مساله دیگر نیز در میان است. سوریه در حال حاضر تقریبا هر چیز لازم را برای حفاظت قابل‌اعتماد از ساحل خود در مدیترانه، دره‌ها، کوه‌ها، و جنگل‌های خود در اختیار دارد. این کشور دارای سامانه دفاع هوایی دوربرد، میان‌برد و کوتاه‌برد است.
سامانه‌های دوربرد اس125 نوا، اس125ام پچورا، و اس200 آنگارا قادر به اصابت به اهدافی در فاصله 100 تا 200 کیلومتری هستند. سامانه‌های میان‌برد و کوتاه‌برد بوک-ام1-2 و پچورا-2 قادر به اصابت به اهدافی در فاصله 45 کیلومتری هستند. سامانه موشکی زمین‌به‌هوای اواس‌ای و سامانه پنتسیر-اس1 اهدافی را در فاصله 4 تا 20 کیلومتری نابود می‌کند. سامانه‌های دفاع هوایی دوش‌پرتاب ایگلا می‌تواند اهدافی را در فاصله 5 کیلومتری نابود کند.

این تسلیحات که به صورت تاکتیکی در سراسر سوریه توزیع شده‌اند در مجموع یک سامانه پیچیده را در حفاظت از مراکز فرماندهی اصلی این کشور، واحدها و پایگاه‌های نظامی، موسسات دولتی و سامانه‌های حیاتی تشکیل می‌دهند و برای کشور و ارتش این کشور کفایت می‌کند.

این واقعیت نیز موید این دیدگاه است که برخلاف وضعیت کشور لیبی، نه آمریکا و نه ناتو اراده اعلام منطقه پروازممنوع را در حریم هوایی سوریه نداشتند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار