در دیدار ولایتی با یانکوبیش تاکید شد؛

حمایت ایران از منتخب نهایی انتخابات افغانستان

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت: ما از هر نتیجه‌ای که از شمارش آراء اعلام شود، حمایت خواهیم کرد.

 به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، علی اکبر ولایتی صبح امروز در دیدار با یانکوبیش معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، با اشاره به سیر تاریخی روابط ایران با افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی همواره در کمک به افغانستان در بخش‌های مختلف و بازسازی این کشور تاکید و تلاش‌هایی از خود داشته است.  
 
وی ایجاد صلح و ثبات و حفظ تمامیت ارضی افغانستان را برای ایران بسیار مهم دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر کمکی برای بازگشت امنیت و تشکیل دولت وحدت ملی براساس توافق کاندیدا‌ها و نتیجه شمارش آراء مضایقه نخواهد کرد.  
 
وی به نقش دولت جمهوری اسلامی ایران در روند انتخابات ریاست جمهوری عراق اشاره و خاطرنشان کرد: ما از هر نتیجه‌ای که از شمارش آراء اعلام شود، حمایت خواهیم کرد و حتی ظرف یکسال اخیر که از عمر دولت یازدهم در جمهوری اسلامی می‌گذرد، تاکنون روسای جمهور ۵ بار با یکدیگر ملاقات‌هایی را داشته‌اند که این امر نشان از وجود اراده جمهوری اسلامی برای همکاری با افغانستان است و از نظر ما این کشور باید آزاد، مستقل و بدون دخالت بیگانگان بتواند در روابط مسالمت آمیز و دوستانه با تمامی همسایگانش به مراودات بین المللی بپردازد.  
 
یانکوبیش معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در این دیدار با ارائه گزارشی از تحولات مربوط به انتخابات و بازشماری آرای انتخاباتی و توافق نامزد‌ها در خصوص تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان تصریح کرد: حل و فصل تاثیرات منفی طولانی در پروسه انتخاباتی که در وخامت اوضاع اقتصادی کشور افغانستان تاثیراتی را داشته، از جمله موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و همچنین باید هرچه سریع‌تر تشکیل دولت واحد با مشارکت واقعی تمامی اقوام و مذاهب شکل بگیرد.  
 
وی اضافه کرد: بدون تشکیل دولت واحد وضعیت شکننده و بی‌ثبات در افغانستان به سایر مناطق کشیده خواهد شد.  
 
یانکوبیش به اتکای بودجه عمومی افغانستان به کمک‌های خارجی اشاره و تصریح کرد: تشکیل دولت وحدت ملی در کشور افغانستان قطعا روند کمک‌های خارجی به افغانستان را تسهیل خواهد کرد.  
 
وی به نقش ایران در کمک به پناهندگان افغانی و حمایت‌های طولانی مدت در ایجاد صلح و ثبات و ائتلاف ملی افغانستان اشاره و خاطرنشان کرد: مواضع وزارت خارجه جمهوری اسلامی در دور دوم انتخابات افغانستان بسیار مثبت و سازنده بود.  
 
گفتنی است، یانکوبیش معاون دبیرکل سازمان ملل در افغانستان نظارت در بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری را عهده دار است.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مرکز ، تحقیقات ، معاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار