سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

کمک نظامی به عراق ادامه دارد/ آمریکا بهترین دوست اسرائیل در جهان است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه حدث در خصوص مسائل جهانی اظهار نظر کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر حضور نیروی زمینی این کشور در عراق گفت کمک های نظامی و اطلاعاتی آمریکا به عراقی ها برای مقابله با تروریست های داعش ادامه خواهد یافت.

ماری هارف در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه حدث از واشنگتن در پاسخ به این پرسش که آمریکا در عملیات حمایت از ایزدی های عراق چه اقداماتی را صورت داده است، گفت: هدف ما در این عملیات برای لغو محاصره آوارگان در کوه سنجار است. ما در بیست و چهار ساعته گذشته هیئتی را برای ارزیابی اوضاع به این منطقه اعزام کردیم و مشخص شد که شماری از آوارگان توانستند پس از حملات علیه داعش از این کوه ها خارج شود و این خوشبینی در ما ایجاد شده است که آوارگان توانستند این کوه ها را ترک کنند و این همان هدفی بود که به دنبال محقق کردن آن بودیم. ما می دانیم که کسانی که در کوه ها محاصره شده بودند با شرایط بسیار دشواری روبرو هستند. با توجه به عملیات هوایی آمریکا در ایجاد مسیرهای امن، شماری از آوارگان توانستند بدون این که ترسی از زندگی خود داشته باشند کوه ها را ترک کنند. ما در این عملیات بسیار محتاط هستیم و توانستیم از طریق سرنگون کردن محموله های غذایی شرایط را برای زنده نگاه داشتن آوارگان فراهم کردیم و در حال حاضر آنان قادرند بدون این که خطری جان آنان را تهدید کنند کوه ها را ترک کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که همه آوارگانی ایزدی در وضع امنی قرار دارند، گفت: این مسئله یک چالش است و این افراد به مناطق دیگر در عراق منتقل شده اند و ما در همکاری با کردها،عراقی ها و سازمان ملل به این اطمینان برسیم که همه کسانی که در کوه ها پناه گرفته بودند از آن خارج شدند و به نقاط امنی رفته اند. شکی در این نیست که این آوارگان و شمار زیادی از عراقی ها به دلیل تهدیدات داعش با چالش های انسانی روبرو هستند و ما به همراه شرکای بین المللی خود به این افراد کمک می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تنها اقلیت ایزدی در عراق نیست که با تهدیدات داعش روبرو شده است، آمریکا تنها در نزدیک مرزهای اقلیم کردستان عراق وارد عمل شده و چرا این گونه است، گفت: ما با سرعت به شیوه های مختلف وارد عمل شدیم. در طول ماه های گذشته کمک های خود را به دولت عراق برای مقابله با تهدیدات تروریستی افزایش دادیم. در ماه ژوئن گذشته زمانی که داعش توانست شهر موصل را به کنترل خود درآورد عملیات نظارت خود را افزایش دادیم و همکاری اطلاعاتی با عراقی ها برای مقابله با داعش داشتیم و حمایت های تسلیحاتی خود را در اختیار عراقی ها و کردها قرار دادیم. شکی در این نیست که یک بحران انسانی بزرگ در عراق وجود دارد و باید منابع بیشتری را در این زمینه تخصیص داد. ما خود را برای کمک به همه عراقی ها برای مقابله با این تهدیدات متعهد می دانیم.

هارف در پاسخ به این پرسش که شکل همکاری آمریکا با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای توقف فعالیت های داعش چگونه است، بیان داشت: برای این که برای درازمدت بتوانیم با تروریست ها مقابله کنیم باید سران آنان را از بین ببریم و توان این تروریست ها را تضعیف کنیم. داعش یک سازمان تروریستی است و به مانند یک ارتش در شمال عراق فعالیت می کند. این سازمان بر بخشی از اراضی این کشور سیطره یافته و از توان تسلیحاتی برخوردار است و ما به کردها و عراقی ها برای مقابله با داعش و اخراج این گروه از اراضی تحت سلطه خود کمک می کنیم. هدف اساسی ما این است که توان داعش تضعیف شود که یک چالش بلندمدت است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که آمریکا حضور نیروهای زمینی خود را برای مقابله با داعش در عراق بعید دانسته و به حملات هوایی بسنده کرده، سطح کمک های آمریکا به اقلیم کردستان و بغداد برای مقابله با پیشروی های داعش چیست، گفت: ما از ابزارهای مختلفی برخورداریم و بر اساس تحولات میدانی در آینده تصمیماتی اتخاذ خواهیم کرد. ما موضع خود را تغییر نمی دهیم و هیچ نیروی زمینی در عراق نخواهیم داشت و رئیس جمهور اوباما سخنان روشنی در این زمینه داشته است. ما بر روی حملات هوایی و سقوط محموله های غذایی در کوه های منطقه سنجار متمرکز هستیم. هدف این عملیات دفاع از اربیل است. در آینده نیز بر اساس تحولات میدانی تصمیم گیری می کنیم و این که باید کمک های انسانی یا نظامی را افزایش داد. رئیس جمهور اوباما با دقت اوضاع عراق را زیر نظر دارد و تصمیمات مناسب را اتخاذ می کند.

هارف در ادامه با اشاره به این که آمریکا به حمایت خود را از نیروهای امنیتی عراق و کرد برای مقابله با داعش ادامه خواهد داد و رایزنی های مستمری با آنان دارد، گفت: بر این باوریم که باید دولت جدید عراق در سریعترین زمان ممکن تشکیل شود. به محض این که این دولت فراگیر تشکیل شد می توان تحرکات سریع داشت. در روزهای گذشته شاهد همکاری میان نیروهای پیشمرگه و نیروهای عراقی بودیم که در گذشته این مسئله رخ نداده بود. بنابراین در صورتی که دولتی فراگیر تشکیل شود می توانیم به همکاری خود با عراقی ها ادامه بدهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا از روند سیاسی عراق نگرانی هایی دارد، بیان داشت: چنین نگرانی هایی دیده نمی شود چرا که روند قانونی در عراق در جریان بوده و رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه انتخاب شده و نخست وزیر مکلف از حمایت گروه های شیعی برخوردار است. ما ارتباطات نزدیکی با همه گروه های سیاسی عراقی داریم و دیپلمات های ما در این کشور فعالیت می کنند و در واشنگتن نیز به اوضاع عراق توجه دارند. خواسته آمریکا این است که یک دولت فراگیر در عراق تشکیل شود. امروز داعش تهدیدی برای همه عراقی هاست و وجود یک دولت در عراق برای استفاده از توان این کشور برای مقابله با داعش از اهمیت سیاسی زیادی برخوردار است.

وی در پاسخ به این پرسش که جان کری وزیر خارجه آمریکا گفته است کمک های این کشور به عراق با دقت بررسی می شود تا ثبات امنیتی این کشور حاصل شده و رشد اقتصادی و دموکراتیک عراق فراهم شود، آیا در آینده با عراق همکاری اقتصادی خواهید داشت، گفت: این همکاری با عراق وجود دارد و زمانی که دولت جدید در عراق تشکیل شود این همکاری های اقتصادی و نظامی برای مقابله با داعش و زمینه های دیگر افزایش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که وضع کمک های تسلیحاتی آمریکا به عراق چگونه است، گفت: این کمک های نظامی از سالهای گذشته به عراق ادامه داشته است. ما از طریق دوره های آموزشی و فراهم کردن تجهیزات نظامی به عراقی ها کمک می کنیم تا با داعش مقابله کنند و آمریکا برای حل این مشکل یک راه حل درازمدت ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که از زمانی که حملات هوایی آمریکا به داعش در عراق آغاز شد این سوال مطرح شد که چگونه اوباما بدون گرفتن مجوز کنگره آمریکا این عملیات را آغاز کرده ولی در سوریه سکوت کرده است، بیان داشت: اوضاع عراق و سوریه به کلی با یکدیگر متفاوت است. رئیس جمهور اوباما قبلی از این که تصمیمی درباره عراق بگیرد با کنگره رایزنی کرده است. هدف این تصمیم حمایت سریع از آمریکایی ها و فراهم کردن کمک های بشردوستانه است. کنگره این کشور درک می کند زمانی که ضرورت تحرک سریع و فوق العاده وجود دارد باید با سرعت محقق شود و رئیس جمهور اوباما بر اساس قانون اساسی آمریکا اختیار این مسئله را دارد. همچنین دولت عراق از آمریکا درخواست کمک داشته است. بنابراین اوضاع عراق با سوریه کاملا متفاوت است.

هارف در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد بر اساس گزارش نشریه وال استریت ژورنال اقدام یکجانبه وزارت دفاع آمریکا در ارسال کمک های تسلیحاتی به اسرائیل بدون آگاهی رئیس جمهور و کنگره آمریکا نارضایی در این کشور ایجاد کرده است، گفت: کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع یک موضع در تعامل با اسرائیل دارند و آمریکا بهترین دوست اسرائیل در جهان است و رئیس جمهور آمریکا از سامانه موشکی گنبد آهنین حمایت مالی کرده است تا با موشک های حماس مقابله کند. دو هفته پیش دویست و بیست و پنج میلیون دلار کمک اضافی برای سامانه گنبد آهنین در نظر گرفته شد. ما موضع خود را درباره اسرائیل بدون پنهانکاری اعلام می کنیم.

وی درباره تمدید آتش بس پنج روزه در نوار غزه گفت: ما تیمی در قاهره داریم که تلاش می کند این آتش بس موقت تمدید شود. ما خواهان آتش بس دائمی در غزه هستیم و موضوعات انسانی متعددی در این منطقه مطرح است و می خواهیم سازمان ملل برای بازسازی نوار غزه حضور داشته باشد و این مسئله به سود اسرائیلی ها و فلسطینیان است و ما به همه طرف ها برای محقق شدن این هدف کمک می کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار