در بورس انرژی؛

از تحولات جدید بورس انرژی رونمایی شد

مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره آخرین وضعیت بورس انرژی و تامین مالی بنگاه‌ها به واسطه تعریف ابزارهای جدید اظهار داشت: یکی از کارهای بسیار خوبی که به اتفاق معاونت انرژی وزارت نیرو و دفتر خصوصی‌سازی در حال انجام است، راه‌اندازی ابزار جدیدی با استفاده از گواهی ظرفیت برای ساخت نیروگاه‌هاست.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرتگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، سید‌علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره آخرین وضعیت بورس انرژی و تامین مالی بنگاه‌ها به واسطه تعریف ابزارهای جدید اظهار داشت: یکی از کارهای بسیار خوبی که به اتفاق معاونت انرژی وزارت نیرو و دفتر خصوصی‌سازی در حال انجام است راه‌اندازی ابزار جدیدی با استفاده از گواهی ظرفیت برای ساخت نیروگاه‌هاست.

وی افزود: این گواهی موجب افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت برق به واسطه تامین مالی از طریق بازار سرمایه خواهد شد به طوری که نیروگاه‌ها با عرضه این گواهی در بورس انرژی منابع لازم برای ساخت نیروگاه‌ها را تامین خواهند کرد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه تولید‌کنندگان ایران و صنایع انرژی‌بر مخاطبان و مشتریان گواهی ظرفیت در بورس انرژی خواهند بود گفت: در این صورت سرمایه‌گذاران علاقمند از مزیت سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع بازار سرمایه برای ساخت نیروگاه اقدام خواهند کرد.

وی افزود: از طرفی هم پروژه‌های صنعتی و تولیدی از بابت تامین برق ریسک این موضوع را مدیریت کرده و در آینده از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

حسینی تاکید کرد: طراحی اولیه این گواهی انجام شده و به سازمان بورس پیشنهاد شد، تا پس از بررسی، تصویب و ابلاغ بلافاصله در بورس انرژی ایران راه‌اندازی شود.

مدیرعامل بورس انرژی ایران استفاده از این ظرفیت جدید را در راستای خروج از رکود عنوان کرد و گفت: تامین مالی از طریق گواهی ظرفیت عاملی برای خروج از رکود و افزایش سرمایه‌گذاری و تولید خواهد بود.

* عرضه نفت کوره صادراتی با هماهنگی شرکت ملی نفت و حمایت وزیر

حسینی درباره دیگر اقدام انجام شده در راستای توسعه بازارهای بورس و انرژی به عرضه نفت کوره صادراتی با تناژ‌های بالا اشاره کرد و افزود: با توجه به تعامل و حمایت‌های وزارت نفت به زودی نفت کوره با تناژ‌های بالا در تالار صادراتی بورس انرژی ایران عرضه خواهد شد.

وی افزود: این محموله در تناژ‌های 35 هزار و 70 هزار تن خواهد بود که توسط پالایشگاه‌های اصفهان، بندر عباس و آبادان تولید می‌شود و توسط شرکت ملی نفت ایران عرضه خواهد شد.

حسینی درباره نحوه تسویه نفت کوره در تالار صادراتی گفت: امکان تسویه از طریق پرداخت ریالی حاصل از فروش محموله فراهم شده تا علاقمندان به کسب و کار در این بازار فعال شود، بنابراین این اقدام ضمن توسعه بازارهای بورس انرژی به تامین ریالی وزارت نفت کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس ، انرژی ، تامین ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار