عضو هیأت مدیره ناشران دانشگاهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هیچ مرجعی جلوی تکثیر غیر قانونی کتاب را نمی‌گیرد

بهره بالای تسهیلات بانکی، تکثیر غیر مجاز کتاب‌ها باعث رکود بازار و نشر کتاب شده است.

علی اکبر نورانیان عضو هیات مدیره ناشران دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگارانگفت: اولین و مهم‌ترین مشکل ناشران در ماه‌های اخیر کمبود منابع مالی است، زیرا باید ناشر بتواند با این قیمت بالای کاغذ و رنگ،کتاب چاپ کند.
 
وی افزود: به علت این مسئله نقدینگی ناشری که باید در نوبت چاپ کتاب، بین هزار تا 5 هزار نسخه کتاب چاپ کند این تیراژ را به زیر هزار جلد می‌رساند.
 
وی در ادامه گفت: مسئله دیگر قیمت کتاب است مخاطب تا یک حدی از قیمت می‌تواند کتاب خریداری کند و کتابی که در سال‌های قبل با قیمت پایینی خریداری می‌کرد درحال حاضر باید بالای 20 هزار تومان هزینه کند.
 
وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی بحث مهم دیگری است که به ناشران فشار وارد می‌کند، بانکی که با بهره بالای 30 درصد به ناشران تسهیلات عرضه می‌کند باعث می‌شود که ناشر توان باز پرداخت را نداشته باشد و همان سرمایه جزیی هم که ناشر دارد از دست برود.
 
نورانیان در خصوص وضعیت چاپخانه‌ها نیز گفت: گرانی باعث شده که ناشران و چاپ خانه‌ها نیروهای خود را تعدیل کنند زیرا جوابگوی هزینه‌ها نیستند.
 
وی در خصوص تکنیک غیر قانونی کتاب گفت: در ماه‌های اخیر شاهد تکثیر غیر قانونی کتاب توسط عده‌ای افراد سودجو به شکل افست بودیم و تاکنون هیچ مرجع و قانونی جلوی این اتفاق را نگرفته است و پاسخگو نیست.
 
وی خاطر نشان کرد: همانطور که مسئولان از حوزه سینما ورود کردند و جلوی تکثیر غیرقانونی فیلم‌های روی پرده را گرفتند باید به فکر ناشران در صنعت چاپ هم باشند.
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار