مخالفت اسرائیل و آمریکا با تشکیل کمیته تحقیق سازمان ملل درباره غزه

اسرائیل و آمریکا با تشکیل کمیته تحقیق سازمان ملل درباره غزه مخالفت کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی اسرائیل نشنال نیوز (آروتز شوا)، وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی روز دوشنبه از تشکیل کمیته شورای حقوق بشر سازمان ملل به منظور تحقیق درباره نقض قوانین بشردوستانه در غزه توسط این رژیم به هنگام عملیات نظامی به این منطقه، انتقاد کرد.

وزارت امور خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد انتصاب "ویلیام شاباس"، استاد کانادایی که به علت مواضع ضد اسرائیلی شهرت دارد، به ریاست کمیته بدین معناست که گزارش این کمیته از قبل نوشته شده است.

شاباس در گذشته خواستار پیگرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در ارتباط با ارتکاب جنایات جنگی شده است.

یک مقام وزارت امور خارجه اسرائیل دوشنبه شب اعلام کرد: نتایج (تحقیق) از قبل مشخص است.

"ییگال پالمور" سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: اگر به هر گونه شواهد بیشتر نیاز باشد، انتصاب رئیس کمیته که دیدگاه و مواضع ضد اسرائیلی‌ وی برای همه شناخته شده، بدون هیچ شکی ثابت می‌کند اسرائیل نمی‌تواند انتظار عدالت را از چنین نهادی داشته باشد و اینکه گزارش کمیته از قبل نوشته شده است و تنها چیزی که باقی می‌ماند، اینست که مشخص شود چه فردی آن را امضا خواهد کرد.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه به این انتقادها پیوست و "ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد هر گونه تحقیق مربوط به غزه باید به نحوی انجام شود که غیرمغرضانه باشد.

هارف اعلام کرد: ما همیشه گفته‌ایم که اگر موارد خاصی باشد که نیاز به تحقیق داشته باشد، فکر می‌کنیم باید تحقیق انجام شود. ما این را درباره (حمله به) مدارس آنروا و درباره دیگر موارد نیز گفته‌ایم.

وی در عین حال گفت: راهی برای تحقیق درباره مسائل وجود دارد که یک‌طرفه و مغرضانه نیست و راهی (دیگر نیز) وجود دارد که ما از آن حمایت نمی‌کنیم.

چند هفته پیش، شورای حقوق بشر سازمان ملل تصمیم گرفت درباره عملیات نظامی اسرائیل در غزه تحقیق کند. این تصمیم مدت کوتاهی پس از آن گرفته شد که ناوی پیلای رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد احتمال قوی وجود دارد که اسرائیل با این عملیات، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل با انتقاد از این تصمیم، ادعا کرد این یک نمایش مضحک است و باید توسط مردم شریف در همه نقاط رد شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار