دانشنامه/

همه چیز درباره آنتونوف 140 اوکراینی

آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، آنتونوف-۱۴۰ هواپیمایی ملخدار است که محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است. این هواپیما به‌عنوان جایگزینی برای آنتونوف-۲۴ و آنتونوف-۲۶ در نظر گرفته شد. عمده ویژگی‌های بارز این هواپیما نسبت به مدلهای قبلی عبارتند از:سقف پروازی بلندتر، نیاز به باند فرود کوتاه به مسافت۱۷۰۰ متر، سازگار با شرایط آب و هوایی از -۵۵ تا +۴۵ درجه سانتیگراد، افزایش امکانات و آسایش کابین برای مسافران.

این هواپیما در ایران تحت نام ایران-۱۴۰ توسط شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) تولید می‌شود. نمونه تولید شده توسط هسا نسبت به مدل اکراینی، از لحاظ موتور و تجهیزات پیشرفته‌تر می‌باشد. امروزه از این هواپیما برای مقاصد نظامی و غیرنظامی در ایران و سایر کشورها استفاده می‌شود.

کار طراحی و توسعه این هواپیما از سال ۱۹۹۳ شروع شد. طراحی این هواپیما کار مشترک مهندسانی از کشورهای روسیه، اکراین، کانادا و آمریکا بوده است. شرکت روسی آویاکور و اکراینی کارخانجات هواپیمایی ملی خارکف به‌طور مشترک اقدام به طراحی و ساخت این هواپیما نمودند.

مشخصات عمومی این هواپیما به شرح ذیل است :
    خدمه: ۲ نفر
    گنجایش: ۹ متر مکعب+۵۲ نفر
    طول: ۲۲٫۶ متر
    پهنای بال: ۲۴٫۵ متر
    ارتفاع: ۸٫۲ متر
    بال: مساحت ۵۱ متر مربع
    وزن خالی: ۱۲٫۸۱۰ کیلوگرم
    وزن بارگیری: ۶۰۰۰ کیلوگرم
    بیشینه وزن برخاست: ۱۹٬۱۵۰ کیلوگرم
    پیشرانه هواگرد: ۲ عدد× کیمو تی‌وی۳-۱۱۷ توربو پراپ, ۲۴۶۶ اسب بخار (۱۸۳۸ کیلووات) هرکدام

و عملکرد ایران 140با  سرعت بیشینه: ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و ۳۱۵ گره هوایی و سرعت پیمایش: ۴۶۰ کیلومتر
برد: ۱۳۸۰ کیلومتر بر ساعت ، ، بر ساعت و ۲۵۰ گره هوایی
    
در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران-۱۴۰ فراز صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونهٔ ارتقاءیافته‌تری نسبت به مدل اکراینی می‌باشد. یکی از اهداف ایران از تولید این هواپیما، ایفای نقش گشتزنی دریایی بوده که تا پیش از این بعهده هواپیماهای پی-۳ اوریون بوده است.

در سال ۱۳۸۷ ایران تولید هواپیما ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال آغاز کرد.[۱] ایران با ارتقاء تواناییهای آن، از مدل غیرنظامی یک مدل جهت گشتزنی دریایی ایجاد کرد.

در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی ایران ایرتورز، هواپیمایی سفیران و هواپیمایی هسا از این هواپیما جهت حمل مسافر استفاده می‌کنند. یعرب بدر، وزیر حمل و نقل سوریه نیز در پاییز سال ۱۳۸۸ درخواستی برای خرید این هواپیما از ایران مطرح کرد.

سوانح:

۱. ۲۳ دسامبر ۲۰۰۲، سرنگونی هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ در نزدیکی اردستان باعث مرگ شماری از کارشناسان هوافضای اوکراینی و روسی که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران می‌آمدند شد.

۲. ۲۴ دسامبر ۲۰۰۵، یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

۳. ۱۵ فوریه ۲۰۰۹، هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند.

این هواپیما تاکنون چندین سقوط داشنه که اولین آن سرنگونی هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ در نزدیکی اردستان باعث مرگ شماری از کارشناسان هوافضای اوکراینی و روسی که برای گشایش خط تولید نمونه مشابه به ایران می‌آمدند شد.

یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان با ۲۳ مسافر در سواحل دریای خزر سرنگون شد و تمامی مسافران آن کشته شدند.

هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند. سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ هنگامی رخ داد که خلبانان یکی از شرکت‌های هواپیمایی شامل یک استاد خلبان و ۴ خلبان در حال آموزش، در حال گذراندن آموزش‌های تایپ (نوع) این هواپیمای دوموتوره جهت ورود به ناوگان این شرکت بوده‌اند
یک هواپیمای آنتونوف-۱۴۰ که از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت طبس در حال حرکت بود، در شمال فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و ۴۰ نفر از مسافران کشته شدند. این هواپیما هنگام بلند شدن دچار سانحا شده و پس از اندکی پرواز، بال هواپیما در منطقه تهرانسر از بدنه جدا شده و سقوط کرده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
shayan
۱۹:۲۰ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
از علی آموز اخلاص عمل
اگر همه مسئولین از روی خلوص نیت و با در نظر گرفتن خدا حرکت کنند هیچگاه اتفاق های چنین جانگدازی رخ نخواهد داد مثل سانحه ایران 140 اینها همه بدلیل یک عده از افرادی که خود را عقل کل می دانند و به جای اینکه واقعیت ها را ببینند می خواهند خودشان را عالم و آگاه و دلسوز مردم جلوه دهند اینان کسانی هستند که فقط تظاهر میکنند و سلیقه ای عمل کرده و از نظر علمی و فرهنگی بسیار ضعیف و ناتوان هستند و باعث بدبختی مردم و کشورشان میشوند خواهش می کنیم به خودشان بیایند و خودبینی را کنار گذاشته و بگذارند مردم با علم روز و تکنولوزی های پیشرفته جهان پیش بروند و دایه دلسوزتر از مادر نباشند .
سلام بر روحانی منطقی
Iran (Islamic Republic of)
آروین
۱۸:۱۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
من سه سال پیش سرباز شرکت هواپیما سازی ایران (هسا) بودم که در کنار شاهین شهر اصفهان واقع شده. اونجا برای یک سرباز شرایط بسیار سختی داره.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۴۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
باید این هواپیما از رده خارج شود تا مردم را از رده خارج نکند
-
استاد خلبان
۱۷:۴۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
خلبان های این هواپیمای اکراینی نبودند. خلبان این هواپیما کاپیتان ایزدپناه بودند. برخلاف دستورالعملهای صادره سازمان هواپیمایی کشوری هواپیما نباید بیشتر از 40 نفر سرنشین حمل میکرده. از سال 1388 هم بازرسی ایمنی هواناجا نیز دستور داده بود که چیدمان کابین ایران 140 ها به 32 صندلی تغییر کند. اما ظاهرا مدیران و مسئولان سپاهان گوششان به این دستورالعمل ها بدهکار نبوده. این هواپیما 48 سرنشین داشته که حتی یک نفر دیگره هم از پرواز باز مانده بوده. دمای هوای بالای تهران و ضعف مادرزادی موتورهای TV3 این هواپیما در در دمای بالا و مخصوصا زمانی که هواپیما Overload شده بوده میتونی دلیلی برای سانحه باشه. اگرچه بازماندگان ادعا میکنند هواپیما بالش کنده شده.

به غیر از موتور بال و بدنه این هواپیما هم ساخت اوکراین هست و متاسفانه برای آب و هوای گرم ایران اصلا خوب جواب نداده
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۷:۴۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
این هواپیما ایران 140 هست.محصول مشترک ایران و اوکراین.که همیشه در قسمت سازه و موتور مشکل داشته و این که نسبت سقوط به پرواز امن این آهن پاره بیشتره...من کارشناس تعمیر نگهداری هواپیما هستم و برای خبرگزاری که نمیدونه چی انتشار می کنه متاسفم.
صرفا جهت اطلاع...
Iran (Islamic Republic of)
mohamad
۱۷:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
من متعجبم این هواپیما این همه دچارسانحه بوده چراهنوز توکشورما ازش استفاده میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
اخرش اشتباه نوشتید امروز یک ایران ۱۴۰ سقوط کرد نه انتونوف ۱۴۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
تا الان هواپیمای ایران 140 بود که تماما به دست متخصصان ایرانی ساخته میشد حالا بعد از صانحه هواپیمای انتونوف 140 اکراینی شد
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۵۲ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
بابا ایران سمند ای اف سون را به اسم خودروی ملی میزنه بعد ماشین را باید یک پیت روغن بگیری دستت چون از هر جاش فک کنی روغن کم میکنه ! به والله جدی میگم ! من اردیبهشت 93 ماشین را تحویل گرفتم امروز با 600 کیلومتر کارکرد بردم نمایندگی واسه اینکه روغن ریزی داره شدید ! اگه خواستید اسنادش را هم بفرستم واستون ! بعد هواااااااااپپپپپپپپیما مسیازیم ما! همین که بلند شده خوب بوده دیگه یعنی کار خودش را کرده دیگه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
خدا پدر ویکی پدیا رو بیامورزه!
آخرین اخبار