مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۱۸ مرداد؛

ارایه خدمات تلفن همراه در ایران 20 ساله شد/ تصاویری از آیفون ۶ در جعبه خود افشا شد

ظهور فناوری خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای، نگهداری 20درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور، ابهام در برنامه زمان بندی شبکه ملی اطلاعات، اسنودن ۳ سال دیگر در روسیه می‌ماند، فیس‌بوک شرکت امنیتی خرید، نظارت مستقیم بر روم‌ها، چت را مودبانه کرد و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






راه‌اندازی نسل سوم ۶ هزار میلیارد سرمایه می‌خواهد
تسنیم/ رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران گفت: ورود به فناوری نسل سوم ارتباطی و تکمیل آن ۶۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد. سید مصطفی سید هاشمی رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران که در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن می‌گفت، اظهار کرد: برنامه شرکت مخابرات ایران برای توسعه، توجه به مشتری، ارائه خدمات جدید و تحول در کل ارکان مخابرات تدوین شده است و ما برای رسیدن به این اهداف باید تغییر کنیم که با موانعی مواجهیم.

وی افزود: در مسیر این تحول منابع انسانی سرمایه اصلی ماست و مــــا از آن حمایت می‌کنیم و البته از برخی همچون اعضای انجمن‌های اسلامی انتظارات بیشتری داریم. او با اشاره به تحولات فنی در حوزه ارتباطات گفت: همه منتظرند که نسل 3 تلفن همراه وارد کشور شود امّا می‌دانید که ورود به این فناوری و تکمیل آن 6000 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد لذا باید شرایطی فراهم کنیم که این مهم بدون تأخیر انجام شود.

رییس هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران به نقش اعضای انجمن‌های اسلامی در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: انجمن اسلامی به آرم و نشان نیست به عمل است؛ لذا باید در ابتدای هر سال جلسه داشته باشید و براساس نام‌گذاری سال که توسط مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، برنامه خود را تنظیم کنید.

وی گفت: امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری شده است و تلاش شما باید معطوف به تبیین این شعار باشد. باید بدانیم که با فرهنگ، دانش و علم بومی، ایرانی می‌توان مدیریت کرد و به توسعه رسید. سید هاشمی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری به معنی استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشور برای توسعه است. هر کس باید در محیط خودش آسیب‌ها را بشناسد، از مدل‌های علمی استفاده کند و با ارائه برنامه در توسعه کشور سهیم باشد.


ارایه خدمات تلفن همراه در ایران 20 ساله شد
خبرآنلاین/ 20 سال پیش در چنین روزی (۱۹ مرداد ۱۳۷۳) با واگذاری ۴ سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، رسماً عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران آغاز شد.

بهره برداري از اولين فاز شبكه تلفن همراه كشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ ايستگاه راديويي و با ظرفيت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد. به دنبال استقبال غيرمنتظره و بی نظیر مردم از اين پديده، شركت مخابرات ايران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به كل كشور بر آمد. بنابراين با توجه به نياز و تقاضاي مردم به اين پديده، فعاليتهايي متناسب با جهت گيري جهاني براي توسعه شبکه تلفن همراه در اهداف عالي مجموعه مخابرات کشور صورت گرفت.

در ادامه این برنامه هيئت وزيـــران بنا بــه پيشنهــاد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، اساسنامه شركت ارتباطات سيار را با سرمايه ۲۰۰۰ميليارد ريال تصويب كرد و کليه وظايف امور ارتباطات سيار شرکت مخابرات ايران به شرکت ارتباطات سيارایران واگذار شد.
با جدي شدن خصوصيسازي صنعت مخابرات كشور و اهميت حضور در بازار رقابت تجاري، اين شركت از سال ۱۳۸۶، داراي «نام»، «نشان»، «رنگ» و «شعار» تجاري ويژه خود شد. همچنین در سال ۱۳۸۹ پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران با بيش از 66 میلیون مشترک در ۱239 شهر و بیش از ۷۰هزار کیلومتر از جاده های کشور پوشش دارد. ضریب نفوذ این اپراتور ۷5درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۱ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است. گرچه همراه اول پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده است، ولی با نوسازی شبکه خود که جشن آن ۹ بهمن سال 91 با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، بروزترین تجهیزات شبکه تلفن همراه کشور را داراست.

گفتنی است هنگامی که در سال ۱۳۷۳، همراه اول عرضه سیم کارت را در کشور آغاز کرد؛ ایران در منطقه پیشتاز بود و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی نوینی محسوب می شد. نسل سوم تلفن همراه در حالی با تأخیر وارد کشور شده است که برخی کشورها در حال آماده سازي براي راه اندازی نسل پنجم تلفن همراه هستند.

اپراتور اول در ادامه آمادگی خود را اعلام کرده که به محض دریافت مجوز و فرکانس های مورد نیاز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات راديويي، در كوتاه ترين زمان ممكن، امکان برخورداری از مزایای نسل های جدیدتر(نسل ۳ و ۴) را براي مشتركين خود فراهم نمايد.


نگهداری 20درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور/ امکان میزبانی 30گیگابیت محتوا فراهم شد
مهر/ معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه با فراهم شدن امکان میزبانی محتوای اینترنتی در داخل کشور، 20 درصد ترافیک اینترنت به داخل منتقل شده است، گفت: هم اکنون 30 گیگابیت محتوای اینترنتی در داخل کشور میزبانی می شود. حسن کریمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی و دیتاسنتر شرکت ارتباطات زیرساخت از فراهم شدن امکان میزبانی محتوای اینترنتی در داخل کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی مرکز داده شرکت ارتباطات زیرساخت، نگهداری 20 درصد ترافیک اینترنت در داخل کشور ممکن شد.

وی با اشاره به میزبانی محتوای داخلی در داخل کشور و ذخیره اطلاعات داخلی در این مرکز، ادامه داد: ذخیره محتوا در داخل کشور، سرعت دسترسی به سایتهای داخلی را برای کاربران افزایش می دهد. کریمی با بیان اینکه هم اکنون 40 درصد شرکتهای داخلی ارائه دهنده محتوا، اطلاعات خود را به داخل کشور منتقل کرده اند، افزود: قصد داریم بخشی از محتوای مورد نیاز کاربران را در داخل کشور میزبانی کنیم که این امر، افزایش سرعت دسترسی و کاهش هزینه های اتصال به اینترنت را برای کاربران خانگی و سازمان به همراه دارد و بر روی کیفیت سرویس تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری 20 میلیارد تومانی برای راه اندازی این دیتاسنتر، گفت: از آنجایی که بخش خصوصی به دلیل نبود صرفه اقتصادی در این بخش ورود نکرد، شرکت ارتباطات زیرساخت راه اندازی این مرکز را در دستور کار قرار داد و هم اکنون شرکتهای اینترنتی و ارائه کنندگان محتوا، با اجاره ظرفیتهای ایجاد شده، محتوای داخلی را در این فضا نگهداری می کنند.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت، درخصوص تعرفه میزبانی محتوا در داخل کشور نیز گفت: هنوز نرخ ها از سوی رگولاتوری تعیین نشده است اما پیشنهاد شرکت ارتباطات زیرساخت، یک چهارم قیمت اینترنت است. به این معنی که هزینه دسترسی به محتواهای داخلی، به یک چهارم هزینه دسترسی به اینترنت بین الملل محاسبه شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بالغ بر 30 گیگابیت ترافیک اینترنت در این مکان میزبانی می شود و ظرفیت برای افزایش این میزان نیز وجود دارد. کریمی با اشاره به وجود 85 هزار کیلومتر فیبرنوری در سراسر کشور که امکان تبادل اطلاعات را فراهم می کند نیز گفت: هم اکنون در بخش شبکه فیبرنوری، ارتباط از 20 درگاه بین الملل فراهم می شود و با توجه به تعدد درگاهها امکان قطعی و اختلال لینک ها به حداقل ممکن رسیده است.

وی با بیان اینکه مدیریت سیستم های انتقال شبکه فیبرنوری کشور توسط شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می شود، ادامه داد: به دلیل سیستم های اطلاع از خرابی شبکه و مدیریت در زمان بحران با وجود ایجاد مسیرهای پشتیبان و جایگزین، اختلال در ارتباطات اینترنتی به حداقل ممکن می رسد.

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از ترانزیت ارتباطی 290 لینک STM1 از مسیر فیبرنوری ایران خبر داد و گفت: ارتقای امنیت شبکه انتقال و تطابق سوئیچ های پشتیبان، از دیگر اقداماتی است که برای این شبکه انجام شده است.


ابهام در برنامه زمان بندی شبکه ملی اطلاعات/ وزارت ارتباطات گزارشی ارائه نکرد
مهر/ یک مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برغم آنکه قرار بود حداکثر در فروردین ماه امسال گزارش برنامه زمان بندی برای اجرای شبکه ملی اطلاعات را به این مرکز ارائه کند تاکنون این تکلیف را اجرایی نکرده است.

بالغ بر 9 سال از تعریف پروژه شبکه ملی اطلاعات در کشور می گذرد اما این پروژه تاکنون شکل اجرایی به خود نگرفته است. این درحالی است که در برنامه پنجم توسعه صراحتا برای عملیاتی شدن این شبکه و ارائه سرویس های الکترونیکی بر روی آن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف شده است.

بهمن ماه سال 92 کلیات طرح شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورایعالی فضای مجازی رسید و این شورا وزارت ارتباطات را مکلف کرد برای اجرای سریع این پروژه، برنامه زمان بندی اولیه خود را ظرف مدت یک ماه ارائه دهد. هم اکنون با گذشت حدود 5 ماه از این ضرب الاجل، یک مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی به مهر گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون گزارشی در این زمینه به این مرکز ارسال نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای مصوبات شورایعالی فضای مجازی الزامی است ادامه داد: طبق الزامات این شورا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید برنامه زمان بندی خود را برای اجرای تمامی موضوعات شبکه ملی اطلاعات به مرکز ملی فضای مجازی ارائه کند اما تاکنون گزارشی در این زمینه به این مرکز ارسال نشده است.

پیش از این نیز و در خردادماه امسال دبیر شورایعالی فضای مجازی با اعلام نگرانی از عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات و تاخیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری این پروژه، گفت: وزارت ارتباطات قرار بود از بهمن سال گذشته ظرف مدت یک ماه برنامه اولیه زمان بندی این پروژه را ارائه کند اما تاکنون به وظیفه خود عمل نکرده است.

محمدحسن انتظاری به مهر گفته بود: گزارش نظارتی مبنی بر عدم اجرای شبکه ملی و کم کاریهای صورت گرفته در این زمینه به اعضای شورا ارائه خواهیم کرد و پیشنهاداتی را برای طی شدن این فرآیند ارائه می دهیم؛ بودجه های زیادی در این زمینه مصرف شده و دیگر باید وزارتخانه فکری کند و قطعا شورایعالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم قطعی خواهد گرفت.

وی افزود: ما در یک لحظه حساس هستیم؛ براین اساس راه حل های دیگری که بتواند زیرساخت این شبکه را در کشور فعال کند در نظر می گیریم که اگر احتمالا مشاهده شد که وزارت ارتباطات در این زمینه دارای مشکلاتی است راه حل های دیگر را به کار خواهیم گرفت تا کشور معطل این پروژه نماند؛ به طور قطع اگر این شبکه راه بیافتد بحث دسترسی و سرویس های اینترنتی حل می شود و شاهد تحولات در عرصه فضای مجازی خواهیم شد.

در همین حال در اواسط تیرماه نیز چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات را که طبق برنامه پنجم توسعه باید تا پایان سال 95 عملیاتی شود به وزیر ارتباطات تذکر دادند. این درحالی است که قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد این انتقادات و تعلل وزارت ارتباطات در اجرای شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد: طرح اجرایی شبکه ملی اطلاعات آماده ارائه به شورایعالی فضای مجازی است.

خسرو سلجوقی گفت: مصوبه شورایعالی فضای مجازی نیز حاوی کلیات است و نیاز به تدوین نقشه راه برای اجرایی شدن این پروژه احساس می شود که این نقشه آماده شده و به زودی به شورایعالی فضای مجازی ارائه می شود.


اختلالات موبایل و اینترنت مازندران باید حل شود
تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع استاندار مازندران و مدیر کل ICT استان مازندران گفت: مردم در ایام پیک مثل تابستان و عید نیازمند خدمت ویژه اینترنت، موبایل و به طورکلی ICT در سطح استان‌های شمالی هستند. محمود واعظی با بیان این مطلب افزود: استان مازندران نباید در تسهیلات ICT مشکل داشته باشد.

وی توجه به نیازهای مسافران در استان‌های شمالی را ضروری بر شمرد و گفت: تاکید دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان اهتمام  به صنعت گردشگری است که باید مورد توجه همه ارگان‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی قرار گیرد.

او برون سپاری ارائه خدمات به بخش خصوصی را تنها راه حل برون رفت از کمبودهای احتمالی در استان‌های شمالی بر شمرد و ادامه داد: تحول در شهرهای بزرگ مثل تهران، مشهد و مازندران به تمام کشور تسری خواهد یافت. واعظی نصب BTSهای سیار در استان مازندران را  لازم برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم  اختلالات اینترنت و موبایل در استان، به صفر نزدیک شود.

وزیر ارتباطات بر آمادگی وزارت ارتباطات برای تامین پهنای باند استان مازندران تاکید کرد و افزود: محدودیتی در زمینه تامین پهنای باند در استان مازندران، نداریم. وی توجه به موضوع دیتاسنتر استانی را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: اینکه نصب دیتاسنتر در کجا انجام شود موضوع مهمی نیست؛ بلکه نتایج انجام این خدمت مهم است که همانند ابری بر سر تمام شهرها و مردم استان مازندران، قرار خواهد گرفت. وزیر ارتباطات بر ترکیب موضوع ICT و گردشگری تاکید کرد و افزود: این موضوع می‌تواند یکی از اپلیکشن‌ها در نهضت تولید محتوا باشد.


دستور نخست وزیر روسیه برای وای‌فای صادر شد
تسنیم/ دستورالعمل جدید ابلاغی مدودف نخست وزیر روسیه در ارتباط با شناسایی تمامی کاربران شبکه سراسری وای‌فای این کشور، گامی دیگر در ارتباط با مخالفت غیر مستقیم روسیه با اینترنت شد. دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه براساس ابلاغیه‌ای جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستور ممنوعیت استفاده از شبکه وای‌فای این کشور را در مناطق عمومی به شکل ناشناس صادر کرد.

این دستورالعمل جدید در حالی روز گذشته ابلاغ شده که هدف آن شناسایی تمامی کاربران و متقاضیان استفاده از اینترنت وای‌فای کشور است تا از این طریق زمینه‌های خرابکاری در شبکه‌های سراسری این کشور گرفته شود. البته هنوز مشخص نیست که چنین اقدامی در راستای ضعف کدام یکی از نقاط تحت پوشش اینترنت بی‌سیم صورت گرفته است.

از این پس روس ها برای استفاده از اینترنت سیار در کشور خود باید نام کاربری در تطابق کاما با مشخصات هویتی و ID مشخص داشته باشند. اگرچه مشخصات دستگاه استفاده کننده از اینترنت نیز باید ثبت و در اختیار دولت قرار داده شود.

متصدیان دولتی روسیه به تازگی اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را در ارتباط با استفاده از اینترنت گمارده‌اند و پیش از این نیز سختگیری‌هایی برای بلاگرها اتفاق افتاد که بر مبنای آن، نویسندگان وبلاگ‌هایی که بیش از 3 هزار بازدیدکننده در روز دارند باید اطلاعات خود را در رگولاتور رسانه‌های جمعی این کشور ثبت کنند.


اسنودن ۳ سال دیگر در روسیه می‌ماند
تسنیم/ پناهندگی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق سازمان جاسوسی آمریکا در روسیه به مدت سه سال دیگر تمدید شد. پیمانکار سابق سازمان جاسوسی آمریکا در پی افشاگری‌های خود از برنامه‌های مخفیانه این سازمان، سال گذشته توانست اقامتی موقتی از دولت روسیه به مدت یک سال دریافت کند اما اکنون که به پایان این مهلت رسیده، ظاهرا اقامت او تمدید شده است.

ادوارد اسنودن که با افشاگری‌های خود پرده از بسیاری برنامه‌های خرابکارانه آمریکا برداشت و زمینه تقابل دولت‌های اروپایی و آسیایی را با این قاره فراهم کرد،

برای مدت یک سال در روسیه پناهنده شد تا امنیت او تضمین شود. دولت روسیه هم اسکان موقت او در کشورش را پذیرفت و مسئولیت حفاظتش را بر عهده گرفت. حال، وکیل این افشاگر اطلاعاتی خبر از تمدید اقامت او در روسیه به مدت سه سال دیگر داده است. این مدت زمان از اول اوت (هشت روز گذشته) شروع شده است.


فیس‌بوک شرکت امنیتی خرید
تسنیم/ فیس‌بوک در اقدامی تأمل برانگیز و هم زمان با تغییر الگوریتم جست‌وجوی گوگل، شرکت امنیتی پریویت‌کُر را خرید. فیس‌بوک در هفته‌ای که پرچم‌دار امنیت فضای اینترنتی باید نام نهاده شود، شرکت پریویت‌کُر را در راستای ارتقای امنیت سرورهای خود خریداری کرد. دقیقا زمانی که تغییر الگوریتم جست‌وجوی گوگل خبرساز می‌شود، فیس‌بوک هم خبر خریداری این شرکت امنیت را مطرح می‌کند که حاکی از اهمیت امنیت سایبر در فضای کنونی جهان است.

مدیر عامل پریویت‌کُر (PrivateCore) معتقد است که فیس‌بوک بیش از هر کمپانی دیگری درصدد جهانی‌سازی اتصالات است و از این منظر ما نیز با چنین قراردادی سرورهای امنیتی و تکنولوژی حفاظتی خود را برای ارتباطات جهانی در اختیار این شرکت قرار می‌دهیم.

پریویت‌کر در سال 2011 تأسیس شد و رمزگذاری اطلاعات و امنیت سرور را سرلوحه کار خود قرار داد. ارزش این معامله هنوز مشخص نشده اما فیس‌بوک از ابتدای سال جاری با تأکید بر بسترهای امنیتی و همکاری با شرکت‌هایی نظیر F-Secure و تِرندمیکرو پرده از رسالت جدید خود برداشته است.


ظهور فناوری خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای/ تبعید انسانها به سیاره‌ای دیگر!
مهر/ هوش مصنوعی از فناوری های جدید و منحصر به فرد دوره مدرنیته به شمار می رود که در دهه های اخیر با رشد و پیشرفت چشمگیری مواجه شده است این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و محققان، آینده این فناوری را برای بشریت خطرناک پیش بینی می کنند.

دانش ها و علوم جدید و قدیم بسیاری ریشه در  هوش مصنوعی Artificial Intelligence دارند که از آن جمله می توان به زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، نورولوژی، فیزیولوژی و ... اشاره کرد. در صنعت فیلم سازی به کرات شاهد فیلم هایی با موضوعات هوش مصنوعی هستیم. در این فیلم ها، ماشین ها انسان ها را محکوم به تبعید به سایر سیاره ها کرده و تهدید بزرگی برای انسان ها محسوب می شوند، آیا روزی فرا خواهد رسید که سناریو فیلم های هالیوودی و علمی و تخیلی محقق شود؟ هوش مصنوعی چه خطراتی را در دنیای واقعی به انسان ها تحمیل می کند؟ آیا ماشین ها و روبات ها تهدید جدی برای انسان ها به حساب می آیند؟

هوش مصنوعی، دانش ساخت ماشين‌‌ يا برنامه‌ های هوشمندی است که بدون نیاز به انسان ها قادر به فکر کردن هستند. در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی باید گفت که انسان قادر به مشاهده، تجزیه و تحلیل مسائل مختلف است اما هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه هایی است که از قبل به سیستم داده شده است.



هوش مصنوعی خطرناک تر از بمب هسته ای است
هوش مصنوعی را می توان از جنبه های مثبت و منفی مورد بررسی قرار داد. الون ماسک، کار آفرین مشهور و یکی از تاثیرگذار ترین چهره های دنیای تکنولوژی و بنیانگذار شرکت هایی مانند تسلا موتورز و اسپیس ایکس در جدیدترین مصاحبه خود از خطرات هوش مصنوعی سخن گفته و هوش مصنوعی را از بمب های هسته ای خطرناک تر دانسته و معتقد است :" فیلم هایی که درباره هوش مصنوعی ساخته می شوند روزی به وقوع می پیوندند و انسان ها بایستی به سیاره دیگری سفر کنند. تکنولوژی های جدید و ماشین های هوشمند تنها بخشی از خطراتی هستند که بشریت را تهدید می کنند. الون ماسک در جمله ای در صفحه اجتماعی خود نوشت :"ما باید به شدت نگران آینده ای باشیم که ماشین های هوشمند زندگی ما را به عهده می گیرند، آن روز از بمب هسته ای خطرناک تر است و بشریت تهدید به مرگ خواهد بود."

فناوری، آینده مثبتی را برای انسان ها ترسیم می کند
سخنان الون ماسک در حالی مطرح می شود که ری کورزویل، آینده گرا و مدیر بخش مهندسی گوگل نگاه مثبتی به آینده فناوری داشته و می گوید: "در سال های آتی و با برنامه های نرم افزاری مختلفی که نوشته می شوند، کاربران قادر به ارائه پرسش و پاسخ با گوگل خواهند بود. کارشناسان گوگل پیش بینی کرده اند که تا سال 2030 میلادی، هوش مصنوعی جایگزین هوش انسان شده و قادر به حل مسائل پیچیده خواهد بود اما این موضوع در صورتی است که اینترنت به صورت خودآگاه عمل کند و تا رسیدن به این مرحله، مسیر طولانی را باید پیمود. اما برخی معتقدند سخنان کارشناسان گوگل محقق نخواهد شد زیرا ذهن انسان دارای پیچیدگی های بسیاری است که به سادگی قادر به درک آنها نیستیم.



آینده هوش مصنوعی

آیا روبات ها در سال های آتی می توانند ترسیم کننده آینده خطرناکی برای بشریت و انسان ها باشند؟ آیا فیلم های علمی و تخیلی هالیوودی محقق خواهند شد؟ آیا روبات ها تبدیل به خون آشام هایی خواهند شد که به دنبال راندن انسان ها از زمین هستند؟

* هوش مصنوعی جایگزین انسان می شود
هوش مصنوعی منعکس کننده عصر مدرنیته و ارتباطات خواهد بود. کارشناسان این حوزه فواید بسیاری را برای هوش مصنوعی بر شمرده اند که از آن میان می توان به مواردی مانند عدم خستگی یا پیری، اشتغال ماشین های هوشمند در حرفه های خطرناکی مانند معدن، آتش نشان و ... اشاره کرد.

دور از ذهن نخواهد بود که انسان ها منفعل شده و کسب و کار به ماشین ها سپرده شده و بسیاری از مشاغل امروزی با روبات ها جایگزین می شوند. روبات ها می توانند در تمام کارهایی که انسان قادر به انجام آن است، جایگزین شوند. اما ورود روبات ها در بسیاری از مشاغل مانند پزشکی، تدریس و آموزش و غیره موفقیت آمیز نخواهد بود زیرا در این مشاغل انگیزه، شور و شوق نیز علاوه بر آگاهی لازم است تا مخاطب را با خود همراه کند اما روبات ها فاقد احساس هستند.



* افزایش آمار بیکاری
در شرایطی که بسیاری از مشاغل به روبات ها واگذار می شوند، آمار بیکاری در تمامی کشورها سهم به سزایی را به خود اختصاص خواهد داد. کارفرمایان می توانند نیروی کار خود را با دستمزدی بسیار نازل و پایین به کار بگیرند. اشتغال، یکی از مهمترین سیاست ها در هر جامعه ای محسوب می شود که نقش مهمی را در  زندگی مردم ایفا می کند.

در سال های آتی و با رشد هر چه بیشتر هوش مصنوعی، انقلاب های عظیمی در تمامی عرصه ها از جمله آموزش و پرورش، سرمایه گذاری، اقتصاد، اجتماع و ... رخ خواهد داد.

* تبعید انسان ها به سایر سیاره ها
هوش مصنوعی در حال حاضر به ماشین های بدون سرنشین نیز وارد شده تا به مرور زمان به حذف کامل انسان ها از فعالیت بپردازد. اما از سوی دیگر، انسانی را تصور کنید که تمام کارهایش را روبات ها یا ماشین ها انجام می دهند، اگر روزی فرا رسد که ماشین ها برای لحظه ای بایستند، آیا انسان قادر به فعالیت و ایفای دوباره نقش خود خواهد بود؟ در این میان و در دنیای روبات ها و ماشین آلات هوشمند انسان چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ آیا به همین دلیل است که انسان ها به دنبال کشف و کنکاش در سایر سیاره ها هستند تا در روز مبادا به سیاره دیگری مهاجرت کنند؟

* تاثیر هوش مصنوعی بر رفتارهای انسان
انسان ها با حضور هوش مصنوعی، ماشین وار رفتار کرده بدین معنا که عواطف و احساسات دیگر جایی در میان بشریت نداشته و به مرور به سوی رفتارهایی می روند که آنها را تبدیل به ماشین می کند. انسان ها دیگر کمتر به سمت دوست یابی از شکل هم نوع و هم جنس خود تمایل پیدا می کنند. در عصر هوش مصنوعی حتی حیوانات نیز به شکل روباتیک خواهند بود. در عصری که همدم انسان ها دوستانی از جنس روبات هستند یا تمام فضای اطراف آنها را روبات ها تشکیل می دهند چه فاجعه بزرگی رخ خواهد داد؟



البته این موضوع تا حدودی در کشور ژاپن بروز کرده و ژاپنی ها به "افرادی روبات دوست" مشهور شده اند زیرا آنها ترجیح می دهند که روابط خود را با روبات ها گسترش دهند تا انسان ها!

* ورود هوش مصنوعی به معنای تباهی زندگی انسان ها
بنا بر نظرسنجی که در ژاپن انجام شده، 52 درصد از محققان و کارشناسان معتقدند با ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان ها نه تنها به زندگی انسان ها چیزی اضافه نمی شود بلکه این ورود به معنای پایان و ویرانی زندگی انسان هاست اما از سوی دیگر 48 درصد از کارشناسان معتقدند ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان ها گریز ناپذیر است پس باید با آغوش باز به استقبال آن رفت. پیش بینی می شود این بحران در کشورهای توسعه یافته ای مانند ایالات متحده و کشورهای اروپایی بیشتر باشد.

"دبورا لوپتن"، استاد دانشگاه کانبرا استرالیا در رابطه با این موضوع می گوید :"من معتقدم هر اندازه که شاهد رشد و شکوفایی روبات ها در عرصه فناوری یا ورود هوش مصنوعی باشیم، باز هم تمامی ماشین ها ارزش و قدرت انسان ها را نداشته و نمی توانند با مهارت های انسانی مقایسه شوند."


محصولات اپل از تحریم چین درآمد
تسنیم/ ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین لغو و امکان فروش مجدد آن فراهم شد.

دولت چین رسما اعلام کرد که ممنوعیت استفاده از محصولات اپل در این کشور صحت ندارد و این کشور همچنان از اپل استفاده می‌کند.

ظاهرا اپل با تصمیم قبلی دولت چین مبنی بر حذف محصولات آن از دستور کار دولت چین چندان موافق نبوده و بدون هماهنگی چنین اظهارنظری مطرح شده بوده که اکنون نظر رگولاتوری چین برگشت.

تصمیم قبلی چین مبنی بر نداشتن گواهینامه بهینه سازی مصرف انرژی اتخاذ شده بود در حالیکه اپل محصولات خود را با این گواهینامه عرضه می‌کرد.


ورود برترین فناوری پوشیدنی ویژه نوزادان/ کنترل شبانه روزی سلامت نوزاد
مهر/ بسیاری از علائم حیاتی بدن نوزادان در طول شبانه روز دستخوش تغییراتی می شود که با وجود مهم بودن توجه پدر یا مادر را جلب نمی کند، اما با بستن دستگاه کوچکی به پای نوزادان می توان از سلامتی آنها آگاه شد.

بسیاری از نوزادان به دلیل تشخیص دیر هنگام بیماری های مختلف یا اینکه با تاخیر به بیمارستان و مراکز درمانی رسانده می شوند در معرض مهلک ترین بیماری ها قرار می گیرند که می تواند نوزاد را تا پای مرگ پیش ببرد. اکنون مخترعان دستگاه جدیدی را اختراع کرده اند که به پای نوزاد وصل شده تا همانند یک پرستار به صورت شبانه روزی از نوزاد حفاظت کند. از این دستگاه با عنوان یکی از جدیدترین فناوری های پوشیدنی یاد می شود.

این دستگاه تمام علائم حیاتی بدن نوزاد را در زمانی که در شرایط نرمال به سر می برد ثبت می کند؛ علائمی مانند دمای بدن، ضربان قلب در زمان بیداری و خواب و ... سپس آلارم(زنگ هشدار) دستگاه در زمانی که سیگنال های بدن حالت نرمال خود را از دست داده یا در آنها تغییراتی حاصل می شود، به صدا درآمده تا پدر و مادر را از این اختلال آگاه کند.

این دستگاه ضد آب بوده و قابلیت هایی مانند انتقال تمامی اطلاعات بدنی نوزاد به اسمارت فون، تلفن همراه و ... را داراست. پزشکان پیش بینی می کنند با استفاده از این دستگاه می توان بسیاری از بیماری های نوزادان که باعث ناهنجاری یا مرگ در آنها می شود را کاهش داده یا حتی پیش بینی کرد.


ال‌جی پیکان G۳ را برای چین تراشید
تسنیم/ برند کره‌ای ال‌جی با رسوخ در بازار چینی‌ها به واسطه G۳، انحصار این کشور را می‌شکند. ال‌جی با رسوخ در بازار چین به دنبال ایجاد شکاف فروشی نسبت به سایر برندهای موجود در این کشور است.

این کمپانی کره‌ای در نظر دارد تا پرچمدار خود G3 را با قیمت 650 دلار در چین عرضه کند در حالیکه قیمت آن برای خود شهروندان کره 869 دلار است. البته محصولات بومی این کشور نظیر شیائومی همچنان کمترین قیمت را بین بازیگران عرصه اسمارت‌فون دارند و مردم این کشور هم رغبت بیشتری به استفاده از آن دارند.

تولید کنندگان کره‌ای موبایل برخلاف اینکه رتبه پنجم دنیا را در اختیار دارند اما در بازار چین حائز رتبه‌ای میان 10 تولید کننده برتر نیستند. این گوشی برای اولین بار از طریق درگاه JD.com عرضه خواهد شد تا هزینه توزیع چندانی برای این شرکت نداشته باشد.

تبلیغات فراوانی پیرامون G3 در بازار چین صورت گرفته تا کاربران این کشور به سمت استفاده از آن ترغیب شوند؛ جالب است که در یکی از تبلیغات این برند کره‌ای گفته که G3 بیش از انتظارات ما بوده و قطعا سرآمد کارایی است.


یاهو امنیت سرویس ایمیل خود را افزایش می‌دهد
همشهری آنلاین/ شرکت یاهو می‌گوید تغییراتی در نحوه کدگذاری سرویس ایمیل خود ایجاد خواهد کرد که در حفظ حریم خصوصی کاربران تاثیر زیادی می‌گذارد. یاهو قصد دارد با به کارگیری یک روش ایمن کدگذاری امکان نفوذ هکرها و سازمان‌های اطلاعاتی به ایمیل‌های کاربران را کاهش دهد. پیش از این دو شرکت گوگل و مایکروسافت نیز تصمیم به تغییر در نحوه کدگذاری ارسال و دریافت ایمیل‌های کاربران گرفته بودند. در حال حاضر کاربران سرویس‌های ایمیل سه شرکت گوگل، یاهو و مایکروسافت به ترتیب ۴۲۵، ۱۱۰ و ۴۰۰ میلیون نفر است.

الگوریتم کدگذاری جدید یاهو شامل ایجاد دو کلید برای گشودن کدهای ایمیل‌های می‌شود. زمانی که ایمیلی از سوی یک کاربر ارسال می‌شود، متن و اطلاعات ایمیل توسط دو کلید که به کلیدهای عمومی و اختصاصی معروف هستند کدگذاری و ارسال می‌شود. کلید عمومی برای همه مشترک است اما کلید اختصاصی فقط در اختیار فرستنده و گیرنده ایمیل قرار می‌گیرد. این روش شکستن قفل ایمیل‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

اسنادی که ادوارد اسنودن سال گذشته منتشر کرد نشان می‌داد سازمان‌های امنیتی آمریکا و انگلیس موفق به شکستن بسیاری از الگوریتم‌های کدگذاری مورد استفاده سایت‌ها شده‌اند. حرکت به سمت ایمن ساختن سرویس‌های ایمیل می‌تواند اعتماد از دست رفته کاربران به امنیت این سرویس‌ها را دوباره جلب کند.


تصاویر افشا شده نهایی آیفون ۶ در جعبه خود
شفاف/ تا کنون در چند مورد تصاویری از آیفون ۶ که بنا بر حدس و گمان‌ها در ماه سپتامبر روانه بازار می‌شود، افشا شده است؛ اما این بار این تصاویر جدید طراحی نهایی این هوشمند را در جعبه‌ای که قرار است با آن روانه بازار شود، نشان می‌دهد. گویا آیفون ۶ به لحاظ طراحی‌‌ همان چیزی است که پیش از این تصور آن را می‌کردیم!

هنگامی که آیفون ۵ روانه بازار شد، کسی متعجب نبود، زیرا پیش از آن تصاویر زیادی از طراحی آن افشا شده بود، در فضای اینترنت منتشر شده بود. همین داستان گویا درباره آیفون ۶ نیز تکرار شده است. هوشمندی که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری دیگر از نقاط جهان کاربران منتظر خرید آن هستند.
 
هر‌چند تصاویر افشا شده قبلی از طراحی نهایی آیفون ۶ در برخی موارد، تفاوت‌هایی با هم داشته‌اند، این بار تصاویری در فضای نت منتشر شده ‌که این هوشمند را در جعبه فروش خود نشان می‌دهد. خود گوشی اما تا اندازه بسیاری شبیه به‌‌ همان تصاویری است که پیش از این افشا شده بود.



یکی از منابع موثق گفته است، این تصاویر توسط یکی از کار‌شناسان بررسی Beta در شرکت اپل تهیه و منتشر شده، ولی از دادن جزئیات دیگر خودداری کرده است؛ هرچند تصاویر کنونی، نسبت به نمونه‌های قبلی بسیار قانع کننده است، هنوز هم نمی‌توان ‌یقینی گفت که این‌‌ همان هوشمندی است که قرار است در ماه سپتامبر روانه بازار شود. البته با آنالیز EXIF و بررسی دستکاری‌های تصویر و پشت صحنه تصاویر، می‌توان گفت که این تصاویر منتشر‌ه کاملاً حقیقی هستند. البته باز هم این گزاره ۱۰۰ درصدی نیست.



همان گونه که گفته شد، این تصاویر تا اندازه بسیاری مطابق با تصاویری است که پیش از این در فضای نت منتشر شده بود. همچنین نشان دهنده این است که اپل بیش از حد از طراحی‌های سنتی آیفون فاصله نگرفته است. هیچ‌کس هم انتظار یک سنت شکنی را از اپل نداشته و ندارد.

البته همه چیز را زمان تعیین می‌کند، ولی یک نکته کاملاً مسلم است: اگر این تصاویر واقعی باشند، باید گفت که آیفون ۶ به شکلی ویژه‌ای باریک است و در عین حال، هنوز طراحی آن‌‌ همان آیفون است! حال باید تا ماه سپتامبر صبر کرد تا دید آیا این آیفون‌‌ همان چیزی است که قرار است از سوی اپل روانه بازار شود یا خیر؟!


چالش‌های پیش روی صنعت ICT کشور
تسنیم/ پایین بودن سطح سواد دیجیتالی در کشور به نسبت نُرم جهانی حکایت از کم‌ توجهی به این بخش دارد و علی‌رغم شعارهایی که داده و ردیف بودجه‌هایی که به منظور توسعه این بخش اختصاص داده می‌شود، هنوز کمیت‌مان لنگ است.

وجود نهاد و شوراهای عالی متعدد نظیر شورای عالی فناوری اطلاعات، شورای عالی اطلاع‌رسانی، شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی عتف، شورای افتا، کارگروه فاوا، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و در نهایت سازمان فناوری اطلاعات زیرمجموعه وزارت ارتباطات که هر کدام خود را مسئول بخشی از مدیریت و راهبری این حوزه می‌دانند باعث شده که مبحث کاربردی فناوری اطلاعات در چند سال گذشته آنطور که باید پیاده‌سازی نشود.

چنین چالشی که طی سال‌های متمادی گریبان کشور را گرفته بود و حتی تلاش سران سه قوه در جهت حذف موازی کاری‌ها و ساماندهی حوزه فناوری اطلاعات راه به جایی نمی‌برد، موجب شد تا براساس قانون اساسی مقام معظم رهبری به عنوان تنها گزینه راهگشا در این زمینه ورود کنند و دستور به تشکیل شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهادی سیاست‌گذار دهند.

شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهادی فرا قوه‌ای با ترکیبی از اعضای حقوقی متشکل از دولتمردان-مسئولان حکومتی و اعضای حقیقی مشخص طبق فرمان رهبر انقلاب در تاریخ 17 اسفند سال 1390 تشکیل و نخستین جلسه آن با حضور رئیس جمهور و تمامی اعضاء در تاریخ 27 اسفند همان سال برگزار شد.

سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی کلان، راهبری، مدیریت امور، نظارت بر فعالیت هر یک از ارگان‌ها، ارزیابی پیشرفت‌ها، پیگیری اجرای مصوبات قانونی از سوی دولت، امکان‌سنجی و توسعه ظرفیت‌های بنیادین کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله وظایف این نهاد حاکمیتی ذکر شده تا بر مبنای آن مدیریت واحدی در این عرصه شکل گیرد و جلوی موازی‌ کاری‌هایی که منجر به اتلاف سرمایه کشور می‌شد، گرفته شود.

فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی با توجه به نفوذ گسترده فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی حقیقی و جهان واقع، امری اجتناب‌ناپذیر بود که از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی صورت گرفت و با بیانات شیوای ایشان مبنی بر "اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است" و " اگر می‌توانستم خودم مسئولیت این شورا را به عهده می‌گرفتم " اهمیتی خاص یافت.

شاکله اطلاعاتی جوامع را نیروی انسانی متخصص و متبحری شکل می‌دهد که مغزافزار آن هم‌اکنون در کشور ما موجود اما زمینه‌های شکوفایی و بالندگی آن وجود ندارد. به عبارتی متقاضی و طالب رشته‌ای از علم موجود اما رشته‌ای جهت پاسخگویی به نیاز او تدارک دیده نشده است لذا سرمایه انسانی هرز می‌رود.

هم‌اکنون ضعف نظام آموزشی کشور با توجه به قدیمی بودن منابع و در تعارض بودن کانتنت‌های تدریسی در این نظام با قالب بازار کار عمده دلیل به بار ننشستن پتانسیل‌های بالقوه، مهاجرت نخبگان و متخصصانی است که خود را محدود به فضای ایزوله موجود در این حوزه نمی‌بینند و از این جهت بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها باید در این بخش صورت گیرد.

از طرفی پایین بودن سطح سواد دیجیتالی در کشور به نسبت نُرم جهانی حکایت از کم‌ توجهی به این بخش دارد و علی‌رغم شعارهایی که داده و ردیف بودجه‌هایی که به منظور توسعه این بخش اختصاص داده می‌شود، هنوز کمیت‌مان لنگ است و باید تلاش‌های صورت گرفته پیشین را آسیب‌شناسی کنیم.

پیاده‌سازی پروژه‌های کلانی نظیر شبکه ملی اطلاعات که قانون برنامه پنجم توسعه نیز با هدف استقلال کشور در عرصه مجازی و ارتقای خدمات الکترونیکی درون مرزی، بر اجرای آن تأکید دارد با تحقق فرهنگ الکترونیکی و رشد شاخص‌هایی نظیر سواد دیجیتالی امکان‌پذیر است در غیر اینصورت همچون 9 سال گذشته که تنها نامی از این شبکه به میان بوده همچنان باید به دنبال این عنوان بدویم.

تجربه نشان داده که سرانجام، از آنِ طرح‌ها، پروژه‌ها و دیدگاه‌هایی است که پیش از هر اقدامی دست به فرهنگ‌سازی زده و سعی کرده‌اند مطالبه‌ای عمومی را نسبت به خود شکل دهند؛ زیرا قدرت این بخش در متعهد و مصمم کردن قانون‌گذاران و دولتمردان به اندازه‌ای است که غفلت از آن در پاره‌ای از موارد برابر با شکست یا در بهترین حالت اتلاف بیش از حد منابع خواهد بود.

زمانیکه مردم به اهمیت خدمات مجازی نظیر دولت و کسب‌وکارهای الکترونیکی و مزایایی همچون صرفه‌جویی‌های اقتصادی و زیست محیطی پی ببرند، قطعا مطالبه‌گر آن خواهند شد و با استقبال خود، مسئولان کشور را به سمت اجرا سوق خواهند داد اما نباید از یاد برد که این مطالبه در پی افزایش سطح آگاهی و مهارت‌ استفاده از ابزارهای الکترونیکی روی خواهد داد.

حال برای رفع نیازهای مهارتی نیازمند مراکز آموزشی هستیم که اکنون با توجه به استقبال کم از آنها در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و بعضا تنها پاتوقی برای متخصصانی هستند که به تکمیل آموزه‌های مهارتی خود می‌پردازند و اغلب هم به فکر ترفیع در جایگاه شغلی خود هستند و گرنه مردم عادی هنوز سواد دیجیتالی را یک نیاز مبرم نمی‌دانند و حاضر به هزینه کرد گزاف برای یک دوره آموزشی آن هم با کیفیت نه چندان مطلوب نیستند.

سازمان‌ها و ارگان‌هایی هم که غالبا پرسنل خود را بالاجبار سر میز آموزش حین خدمت می‌نشانند و آنان را ملزم به یادگیری اصول مهارتی همچون ICDL می‌کنند، در نهایت سیستم اداری خود را با دیدگاه‌های امنیتی و محافظه‌کارانه آنقدر محدود در اختیار پرسنل قرار می‌دهند که تتمه‌ای از آن آموزش در ذهن آنان نمانده است.

عقب افتادگی دیجیتالی تنها شاخص منفی است که تحت شرایط مختلف واکنش نشان می‌دهد و تنها با پول نمی‌توان ساختار آن را شکل داد. رویکرد دولت باید در جهت حمایت از بازیگران بخش خصوصی مخصوصا در عرصه آموزش باشد زیرا رقابت تنها در بخش خصوصی با صرف هزینه‌های اندک و ارائه بهترین خدمات قابل تعریف است و هیچگاه به خودی خود نمی‌تواند با چنین کیفیتی اقدام به مهارت آموزی کند.

حال اگر حمایت دولت از این بخش به شکل تسهیلات نیز بروز و ظهور یابد، عملا فناوری اطلاعات و ارتباطات با نام اختصاری ICT، در کشور با چالشی روبرو نشود و بسترهای مناسب برای رشد سواد دیجیتالی که پیش‌نیاز موفقیت در عرصه نوین مبتنی بر تکنولوژی است، فراهم شود.

قطعا رویکرد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به هر یک از این موضوعات، حائز اهمیت است زیرا با اختصاص ردیف بودجه‌های مشخص به هر یک از این بخش‌ها به تناسب فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، می‌تواند کشور را از انزوا در این حوزه مهم دور سازد.


نظارت مستقیم بر روم‌ها، چت را مودبانه کرد
تسنیم/ قانونمند ساختن فعالیت در اتاق‌های گپ و گفت ایرانی از اردیبهشت ماه منجر به گسترش امنیت بر حریم کاربران فضای مجازی شده است. آثار و تبعات منفی چت‌روم‌ها و اتاق‌های گفت‌وگوی عمومی در موارد مختلفی مورد آسیب‌شناسی نه چندان علمی قرار گرفته و بحث‌های مختلف و آراء متفاوتی را به همراه داشته اما به دلیل همین ضعف تجربه‌گرایی منجر به خروجی قابل اعتنایی نبوده است.

اما رویکردی که همواره مانع از پرداخت به آثار و تبعات منفی چت‌روم‌های نافی عفت و حیای عمومی بوده، مثال جا افتاده استفاده خوب و بد از چاقو به گونه‌ای که هم می‌توان آن را برای کشتن به کار برد و هم پوست کندن میوه در حالیکه اغلب کارشناسی‌های صورت گرفته در مورد چت‌روم‌ها حاوی نکات منفی بوده است.

مدتی حدود یک سال است که چت‌روم‌های یاهو با هدف سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و ابزارهای دیگر بسته شده اما همچنان برنامه‌هایی برای دستیابی به محیط فساد برانگیز چت‌روم‌های آن وجود دارد و کاربران قدیمی مسنجر یاهو نیز با تغییراتی در سرویس خود می‌توانند وارد این روم‌ها شوند. به علاوه چت‌روم‌های داخلی و فارسی زبان نیز طی دو سه سال اخیر با در دسترس قرار گرفتن پلت‌فرم‌های آماده رشدی قارچ‌ گونه‌ داشته و هزاران جوان ایرانی را به سوی خود کشیده‌اند.

شعار تعدادی از این چت‌روم‌ها "محیطی برای آشنایی"، "دوست‌یابی"، "گپ و گفتی خودمانی"، "دختر و پسر ایرانی"، "مریخی‌ها و ونوسی‌ها"، "گپی سالم" و برخی موارد از این سبک است که هر کدام نیز در دل خود به شکلی هرمی چت‌روم‌های دیگر را هم پیشنهاد می‌دهند و به نوعی کاربران را با جذابیت‌های بصری و ظاهری به سوی خود می‌کشانند و چنان درگیر می‌کنند که جدایی از آنها به دردناکی جراحتی وارده بر جسم البته برای برخی کاربران خواهد بود.

اگر چه محیط‌های ایرانی به شرم‌آوری چت‌روم‌های یاهو که مزین به ناسزا، اصوات ناهنجار، تصاویر منحرف کننده، شیادان بالقوه، فحاشی‌های عمومی، بحث‌های جنسی و شرم‌آور که بیان آنها در خفا هم موجب ترس و نگرانی برای بیان کننده است، نیست اما زمینه‌ای برای حضور فعال شیادان در این محیط شده است.

شیادانی که نان خود را در به دام انداختن کاربران ساده‌لوح می‌دانند و از هر طریق و به هر ترفندی، امیال انحرافی خود را در ارتباط با کاربران اغلب دختر که جنس ضعیف‌تر به شمار می‌روند، پیگیری می‌کنند از این محیط‌های ایرانی نیز غافل نشده‌اند.

تنها تفاوتی که در رویه کاری آنها ایجاد شده، اقدام به شکل پنهانی و مخفیانه است به گونه‌ای که برخلاف محیط‌های عمومی یاهو که هیچ نظارتی بر آنها نبود، در محیط‌های فارسی خود را در برابر چشم‌های ناظری می‌بینند که هر آن می‌تواند طومار حضور آنها را در هم پیچد اما باز هم کم نیستند افرادی که به شکل خصوصی با کاربران این محیط‌ها مشغول گفت‌وگو می‌شوند.

ماژولار که مدیر یکی از روم‌های ایرانی است در گفت‌وگویی به یکی از ابعاد نفوذ شیادان در روم‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: در تمامی روم‌ها هستند افرادی که در کمین نشسته و اغلب تمرکزشان بر آی‌دی مونث است تا به سمت آن هجمه کنند؛ برای دریافت چنین موضوعی کافی است تا شما یک بار با نام جنس مونث وارد روم‌ها شوید تا ببینید چندین پیغام آنی مبنی بر سلام و خوش آمدگویی برایتان ارسال می‌شود.

وی گفت: یکی از مواردی که تا سه ماه پیش به شکل سرسام‌آوری رشد کرده بود، ارسال گزارش‌های کاربری مبنی بر شخصیت‌سنجی افراد بود؛ به عنوان مثال فردی نظر من را به عنوان مدیر از نحوه رفتار شخصی که تقریبا سابقه حضور در روم را داشت می‌پرسید در حالیکه همین سوال را چندین نفر دیگر هم از من در همان روز داشتند و این نشان دهنده نفوذ فردی شیاد در ذهن چند فرد دیگر بود به شکلی هیچ یک خبر نداشتند در پشت پرده چه می‌گذرد.

او افزود: در چنین شرایطی نه می‌توانستم به کاربری که درخواست از من داشته پاسخ دهم زیرا حریم دیگری را نقض کرده بودم و نه می‌توانستم به فرد شیاد تذکر دهم زیرا در نهایت می‌گفت این موضوع به من ارتباطی ندارد و از اینکه در کارش سرک کشیده‌ام، حتی موجب شکایت می‌شد.

چنین فضای سرشار از بی‌اعتمادی به چه نحو موجب اعتماد عده‌ای به الفاظ زیبا می‌شود هنوز جای تعجب دارد اما اعتیاد مجازی گونه‌ای از بیماری‌های روانی است که درگیری ذهنی افراد را به واسطه شکل‌گیری هویتی خیالی چندین برابر می‌کند و همواره او را در انتظار دریافت پیامی جدید بر روی نمایشگر نگاه می‌دارد.

مسعود شجاعی‌پور که یکی از اساتید دانشگاهی است با بیان اینکه اعتیاد مجازی به شکل پنهان گسترش می‌یابد و رفته رفته کاربران را میخکوب رایانه و نمایشگر می‌کند، گفت: اغلب کاربرانی که دچار چنین عارضه‌ای می‌شوند جوانان هستند و همواره با تشویشی درونی دنبال سوژه‌ای می‌گردند که با چراغ سبز نشان دادن از خود، زمینه‌ای برای برقراری ارتباطات بعدی شود و چون هیچ محدودیتی در نحوه این ارتباطات نیست، افراد به راحتی ارتباطات مجازی خود را قطع می‌کنند که این رفتار می‌تواند موجب آسیب جدی به روحیه معتادان مجازی شود.

وی درباره این آسیب ابراز کرد: فردی که دچار این عارضه است برای پاسخگویی به میل درونی خود مجبور است که به سراغ سوژه‌ای دیگر برود زیرا میل به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن در او تشدید شده و بر این اساس با سرعت بیشتری تایپ می‌کند و سعی در ایجاد اطمینان برای طرف مقابل می‌کند.

او افزود: حال در چنین شرایطی فرد برای خوب جلوه دادن خود در برابر سوژه انتخابی نیازمند تطابق با خواسته‌های طرف مقابل است و آستانه دو شخصیتی شدن شکل می‌گیرد و وارد فاز جدیدی از بیماری روحی می‌شویم.

اسکورپین یکی دیگر از مدیران روم‌های ایرانی است که ضمن محافظه‌کار بودن در برابر این گفت‌وگوی رسانه‌ای به بیان داستان جالبی پرداخت و گفت: سه سال پیش یکی از کاربران چت روم من که اتفاقا سابقه به نسبت طولانی در این اتاق داشت طی پیامی خصوصی به من گفت که مدتی است احساس افسردگی می‌کند و نیازمند کمک است.

وی گفت: این فرد که ظاهرا از همسرش جدا شده برای پر کردن خلأ زندگی خود با یک کاربر اتاق تهران وارد گفت‌وگو می‌شود و رفته رفته این گپ در آنها ریشه می‌دواند به گونه‌ای که هر شب در ساعتی خاص باید با یکدیگر ارتباط می‌گرفتند؛ این ارتباط که رفته رفته با موافقت و رضایت جنس مونث به پیامک‌ هم رسیده، وابستگی شدیدی را در این مرد ایجاد کرده است.

اسکورپین (نام کاربری این مدیر) می‌گوید: کاربر مونث بعد از 3 ماه قبول کرده که شماره دوستش را بگیرد و تنها از طریق پیامک در ارتباط باشند زیرا اینطور وانمود کرده که پدرش بر مکالمات تلفنی او نظارت خاصی دارد و یک تماس ممکن است به قطع ارتباطات منجر شود. تنها درخواستی هم که از سوی این کاربر دختر مطرح می‌شود این است که برای پیامک هزینه از سمت دوستش که همان کاربر مذکر است پرداخت شود که او هم این کار را انجام می‌دهد.

اما جالب اینجاست که بعد از 6 ماه ارتباط پیامکی مداوم، فرد مذکر به درخواست به اصطلاح دوستش مجبور به تأمین هزینه کلیه ارتباط‌های او می‌شود و از این جهت که وابستگی به قدری شدید بوده که هر کوتاهی می‌توانسته منجر به قطع ارتباط گردد، موافقت صورت می‌گیرد.

بعد از گذشت نزدیک به یک سال ارتباط مجازی، متقاضی این ارتباط خواهان دیداری حضوری و حتی صحبت راجع به ادامه زندگی می‌شود اما تلاش‌های او مدام با مقاومت و مخالفت مواجه می‌شده است تا اینکه اقدام به تماس می‌کند و علی‌رغم موفق به شنیدن صدای طرف مقابل، این کار را بارها تکرار می‌کند.

به قول خودش روزی بیش از 50 بار تماس می‌گرفته اما هر بار از طریق پیامک به او گفته می‌شده که اصرار نکن تا اینکه بعد از چهار روز مردی تلفن را بر می‌دارد و می‌گوید اگر تنها یک بار دیگر به این خط پیامک داده یا تماس گرفته شود، این موضوع را به مراجع قضایی به عنوان مزاحمت گزارش می‌کند.

چنین اتفاقی به گفته این مرد 32 ساله، تنها هزینه کردی بالغ بر یک میلیون تومان را برای وی به همراه داشته اما دستش هم به جایی بند نبوده است. رویه‌هایی این چنینی در محیط‌های مجازی به وفور دیده می‌شود و لذا کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نیز به شکل هوشیارانه به این مضووع وارد شده و ضوابط و مقرراتی را برای چت‌روم‌ها وضع کرده است.

در اجرای مواد 32 و 33 قانون جرایم رایانه‌ای و تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص ساماندهی اتاق‌های گفت‌وگوی مجازی و جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه آنلاین کلیه تارنماهای مذکور موظف شدند از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، حداکثر تا تاریخ 15 اردیبهشت نسبت به ثبت تارنمای خود در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایرانی (samandehi.ir) اقدام وکلیه ضوابط و شرایط مشروحه در اتاق‌های گفت‌وگوی را اعمال نمایند.

بر این اساس کلیه چت‌روم‌های ایرانی ثبت‌نام در پایگاه خود را براساس دستور این کارگروه الزامی کردند و اطلاعات هویتی نظیر نام، نام کاربری، تلفن همراه - ایمیل (جهت فعالسازی اکانت)، شهر و استان محل زندگی را از کاربران خود طلب کردند.

اما شرایط مندرج در تصمیم کارگروه تعیین مصادیق به شرح زیر است:
1- در تمامی اتاق‌های گفت‌وگو ثبت‌نام و احراز هویت کامل اجباری است و تنها اعضایی که شرح ذیل توسط مدیر احراز هویت شده‌اند قادر به فعالیت هستند.

• احراز هویت از طریق ارسال ایمیل یا پیامک بوده و فعالسازی آن توسط مدیر تارنما انجام می‌شود به نحویکه توسط یک ایمیل یا یک شماره تلفن مشخص، تنها یک کاربر منحصر بفرد امکان ثبت‌نام داشته باشد.

• ثبت‌نام کاربران مشروط به ارائه مشخصات در قالب یک فرم کامل اطلاعاتی است و صحت شماره تلفن از طریق ارسال کد فعالسازی تائید و راستی آزمایی شود.

• تمامی اطلاعات ثبت شده توسط کابران می‌بایست به صورت کاملاً امن توسط مدیر ذخیره شده و مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از آن به عهده مدیر سایت است.

• از ثبت‌نام با نام‌های کاربری مجرمانه جلوگیری به عمل آید.

• ورود هرگونه فعالیت کاربران بدون احراز هویت و ثبت‌نام تحت عنون میهمان یا عناوین دیگر ممنوع است.

2- مدیران تارنماهای اتاق‌های گفت‌وگوی مجازی مکلف به رعایت مقررات ذیل هستند:

• ناظر و مدیر فعال در کلیه ساعات فعالیت سایت حضور داشته و کاربران متخلف را حذف نماید، همچنین استفاده از هرگونه کلمات و عبارات غیراخلاقی، تصاویر و صورتک‌های مجرمانه و انتشار محتوای مجرمانه در فضاهای اتاق‌های گفتگوی مجازی ممنوع شده و از طریق فیلتر کلمات کلیدی نیز بطور خودکار از استفاده از اینگونه کلمات جلوگیری بعمل آید.

• استفاده از مصادیق دارای محتوای مجرمانه از جمله تگ‌ها، اسامی، عناوین، تبلیغات و همچنین روش‌های نامناسب توسط دست اندرکاران تارنما برای افزایش بازدید و جذب کاربران به اتاق‌های گفت‌وگو ممنوع است و در صورت مشاهده بدون تذکر اصل سایت مورد پالایش قرار خواهد گرفت.

• چنانچه ناظران و رصد کنندگان کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در بازدید‌های سرزده از اتاق‌های گقت‌وگو و با انتشار محتوای مجرمانه مواجه شوند مراتب را متذکر خواهند شد و در صورت تکرار تذکرات علاوه بر فیلترسایت، علیه مدیر اعلام جرم خواهد شد.

محسن که یکی از ناظران اتاق‌های گفت‌وگوی ایرانی است، می گوید که از زمان اجرای این مصوبه میزان شکایات به حداقل و در بعضی روزها به صفر رسیده است که این برای خود ما هم جای تعجب دارد.

وی گفت: سابقا، به دلیل امکان چت مهمانان در سایت بالغ بر 30 تا 50 شکایت از آی‌دی‌های مهمان داشتیم اما اکنون آرامش به این محیط‌ها بازگشته و کاربران می‌دانند که شماره‌های آنها و اطلاعات‌شان در اختیار ماست و هر زمان که نیاز باشد در صورت مشاهده تخلفی از سوی آنها، برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت و از این جهت خودشان رعایت می‌کنند.

روزبه هم که یکی از کاربران فعال است می‌گوید: با ثبت‌نام شاهد برگشت ادب به محیط عمومی بودیم و دیگر پیشنهادهای بی‌پروا و رک هم از بخش چت‌های خصوصی حذف شده که این آرامش بیشتری را برای یک چتر واقعی به ارمغان می‌آورد. البته همچنان باگ‌هایی در این رویه برخوردی وجود دارد و به صورت کامل جلوی اقدامات سوء گرفته نشده اما امید می‌رود که با گسترش فرهنگ استفاده از چت‌روم‌ها، نیازی به اعمال ابزارهای کنترلی بیشتر نباشد.


ساعت هوشمند Meta M1 آماده پیش‌خرید
ترنجی/ آیا از Android Wear دلسرد شده‌اید؟ نمی‌توانید منتظر iWatch بمانید؟ از Pebble زده شده‌اید؟ یک سری ساعت‌های هوشمند جدید قرار است به بازار بیایند، اما یکی از زیباترین آنها که قبلاً اعلام شده بود که بهار امسال عرضه می‌شود، با تأخیر، اکنون آماده پیش خرید است. اکنون Meta M1 از سایت رسمی آن آماده پیش خرید است و قیمتی بین 249 تا 449 دلار دارد.

برند Meta حاصل همکاری بین یک گروه از مهندسان ex-Fossil است و M1 شیک ترین محصول آنها تاکنون است. برای زیبایی شناختی و طراحی صفحه ساعت، از طراح مورد احترام نوکیا و Vertu، آقای فرانک نووو کمک گرفته شده است. با توجه به اینکه موتورولا و اچ‌پی تا پایان امسال قصد دارند ساعت‌های چشم‌نوازی تولید کنند، به‌نظر می‌رسد که تولید کنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که برای پوشیدنی‌ها طراحی زیبا بسیار اهمیت دارد.



ساعت Meta M1 در هشت ورژن مختلف عرضه شده‌است که شامل بند‌های پلاستیک، چرم و استیل زنگ‌نزن، و پنج رنگ مختلف (سیاه، سفید، قرمز، نقره‌ای و طلایی) می‌شود. صفحه ساعت، یک صفحه نمایش مونوکروم (تک‌رنگ) است و مانند Pebble به اپلیکیشن‌های اندروید و iOS برای کنترل نوتیفیکیشن‌ها و آلارم‌ها و بقیه تنظیمات ساعت وصل می‌شود.

به گفته طراحان، این ساعت هوشمند با اولویت "ساعت بودن” طراحی شده و بعد روی "پوشیدنی هوشمند” بودن آن کار شده است. این ساعت در یک نگاه، اطلاعات ضروری را نشان می‌دهد، اما فرامین صوتی را پشتیبانی نمی‌کند. با پیش‌خرید این ساعت می‌توانید در ماه سپتامبر آن را تحویل بگیرید.

به‌گفته خود فرانگ نووو: "هنر Glance (نگاه سریع) قادر است به شما کمک کند که نگاهی به‌زندگی دیجیتال خود بیاندازید، بدون اینکه توسط آن تسخیر شوید. اگر بیرون با کسی هستید، به‌آنها توجه کنید. اگر می‌خواهید بدانید که ایمیل یا پیامکی آمده، کافی است نگاهی گذرا به Meta بیاندازید، بدون اینکه جریان زندگی روزمره خود را مختل کنید.”



جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد صادق
۰۲:۲۶ ۰۹ آذر ۱۳۹۳
آقایون؟ بگذارید یه چیزی بهتون بگم ، یکم بررسی کنید !
الان تعرفه ی اینترنت گوشی به ازای هر کیلوبایت 0.5 ریاله درسته ؟
خوب پس هر مگابایتی میشه1000کیلوبایت 1000*0.5=500 ریال یا 50تومن
حالا هر گیگی 1000 مگابایته یعنی میشه 1000*50=50/000 ...یعنی هر گیگ اینترنت همراه 50 هزار تومن ؟‌ درست حساب کردم ؟؟؟‌
آخرین اخبار