وابستگی، یکی از شروط اصلی اجتماعی شدن است

اگرچه انسان‌ها به استقبال نیاز دارند اما وابستگی یکی از شروط اجتماعی شدن است، وابستگی یکی از نیازهای انسان‌هاست که زندگی جمعی ما را تامین می‌کند.

 اکرم عسگری، مشاوره خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: استقلال نیازی است که در همه‌ی آدم‌ها وجود دارد و یک نیاز مطلق نیست. انسان به دنبال استقلال و در عین حال در پی وابستگی است.

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم نوجوانان تمایل به استقلال دارند، معنایش این نیست که به وابستگی به خانواده تمایل ندارند، وقتی تمایل به استقلال نوجوان نادیده گرفته می‌شود، در موردی وی برای رسیدن به استقلال مجبور است نیازش را به وابستگی به خانواده نادیده بگیرد و این باعث می‌شود که ارتباطش را با خانواده قطع کند، از خیر کمک‌های آن‌ها بگذرد و نیاز خود به وابستگی را در ارتباط با دوستانش جستجو کند.

عسگری تصریح کرد: استقلال ممکن است در اشکال مختلف باشد، می‌تواند در زمینه‌ی تصمیم گیری، ابراز احساسات و هیجانات یا در حوزه‌ی مربوط به رفتارها، شغل، تحصیل، اخلاق و... باشد. برخی از والدین تصور می‌کنند چون تجربه‌ی فرزندشان به اندازه آن‌ها نیست، پس نمی‌شود به آن‌ها اعتماد کرد. 

این مشاور خانواده اضافه کرد: نوجوان به خانواده اعلام می‌کند که می‌خواهم خودم تصمیم بگیرم، خودم تجربه کنم و ... این خودم‌ها در واقع یک نوع اعلام استقلال است.

وی تاکید کرد: این خانواده است که با بینش و درک صحیح از شرایط نوجوانش او را در جهت استقلال و تصمیم گیری راهنمایی و تشویق می‌کند.این شیوه‌ی تعامل با بزرگسال است.

عسگری خاطرنشان کرد: با این حال با نوجوان نمی‌توان به شیوه‌ی بزرگسال رفتار کرد. از یک سو نوجوان توانایی بیشتری برای استدلال منطقی کرده است و می‌خواهد از این توانایی استفاده کند و در تصمیم گیری‌ها مستقل باشد.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: نیاز ، وابستگی ، اجتماعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار