هفته‌نامه آمریکایی تایم:

قرارداد نفتی ایران و روسیه خنثی‌کننده تحریم‌های غرب علیه این دو کشور است

یک نشریه آمریکایی قرارداد نفتی ایران و روسیه را خنثی‌کننده تحریم‌های غرب علیه این دو کشور دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هفته‌نامه "تایم"  در زمینه توافق نفتی ایران و روسیه نوشت : توافق اخیر نفتی بین ایران و روسیه بخشی از تلاش "پوتین"، رییس جمهور روسیه برای مقابله مثل به آمریکا و متحدانش است.

بر اساس این گزارش، دولت روسیه تاکنون گام‌های تلافی جویانه علیه تحریم‌های غرب را برداشته است و در هفته گذشته این کشور حمله به بخش کشاورزی غرب و آمریکا را به عنوان اقدامی ضد‌حمله‌ای آغاز کرد، اقدامی که حداقل در برهه کنونی انتظار آن نمی‌رفت.

در ادامه این گزارش امده است بیشترین بخش انتقام گیری از غرب که مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند معامله نفتی روسیه با ایران بود. با امضای این قرارداد  این امکان به ایران داده می‌شود تا نفت خام خود را به روسیه فروخته  و در برابر ایران از فن‌آوری روسیه در این زمینه استفاده کرده و در اصل راه‌های دور زدن تحریم‌های غرب به ایران داده می‌شود که به سال‌ها دیپلماسی غرب در تلاش برای منزوی کردن ایران ضربه می‌زند.

یک مقام ایرانی که  نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با تایم  گفت که ایجاد وقفه در مذاکرات هسته‌ای این کمک را به تهران کرد تا به سوی مسکو گام بردارد.

وی گفت:" آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران نسبت به تاکتیک‌های غرب در مذاکرات هسته‌ای بدبین بودند و بنابر این دستور حرکت ایران به سمت توافق در حوزه انرژی با روسیه را صادر کردند. ایشان البته اغلب در امور سیاسی دخالت نمی‌کنند اما  در این ماجرا به دلیل تقاضاهای غیر منطقی غرب در وین شخصا نظارت کردند."

همچنین "رجب صفرواف"، کارشناس ارشد روسیه در امور ایران که به دولت این کشور مشورت می‌دهد نیز گفت: "این معامله چندین ماه بر روی میز بود و در واقع تلاش‌های مسکو برای رقابت با رقبای غرب به حساب می‌آید و در این رتبه کشورهای چین، ونزوئلا، کره شمالی، کوبا و بالاخص ایران به روسیه کمک می‌کنند."

تایم در پایان نوشت: با انعقاد این قرار داد روسیه، ایران را مجددا وارد بازار جهانی انرژی کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: همکاری ، نفتی ، ایران ، روسیه ، خنثی ، تحریم ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار