با سفر یک روزه معاون اول رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد

چرخش کلید تدبیر برای گشایش قفل مشکلات کرمانشاه

سفر معاون اول رئیس‌جمهور به کرمانشاه در شرایطی انجام شد که بسیاری از واحدهای صنعتی این استان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، تکمیل و بهره‌برداری تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی استان به دلیل عدم اعتبار کافی با مشکل مواجه شده‌اند، گمرکات و بازارچه‌های مرزی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند و بخش کشاورزی در وضعیت مناسبی نیست.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، استان کرمانشاه روز دوشنبه - 13 مرداد -  میزبان معاون اول رئیس‌جمهور و هیئت همراه شامل وزیران «جهاد کشاورزی»، «نیرو» و «رئیس صندوق توسعه ملی» بود.

این سفر در شرایطی انجام شد که بسیاری از واحدهای صنعتی استان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، تکمیل و بهره‌برداری تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی استان به دلیل عدم اعتبار کافی با مشکل مواجه شده‌اند، گمرکات و بازارچه‌های مرزی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند و بخش کشاورزی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. در چنین شرایطی مدیریت ارشد استان به استقبال معاون اول رئیس جمهوری و هیئت همراه رفت به این امید که این حضور بتواند رونقی دوباره به فضای کسب و کار استان ببخشد.
 
واحدهای صنعتی جانی دوباره می‌گیرند
 
از جمله مشکلات جدی استان کرمانشاه طی سال‌های اخیر، تعطیلی یا نیمه فعال بودن بخش زیادی از واحدهای صنعتی به دلیل تحریم‌های اقتصادی کشور و پیامدهای منفی آن و یا ضعف در بخش‌های مختلف است. علاوه بر این هم اکنون تعداد زیادی از پروژه‌های عمرانی و طرح‌های صنعتی نیمه کاره باقی مانده‌اند. استان برای فعال کردن و یا تکمیل این پروژه‌ها و واحدها نیازمند حجم بسیار بالایی از اعتبارات مالی است که می‌بایست از طریق سیستم بانکی و به ویژه صندوق توسعه ملی تأمین شود.
 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به این دغدغه‌های جدی، در جلسه شورای اداری استانداری کرمانشاه اظهار داشت: "تعطیلی و نیمه فعال بودن تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و فضای نامناسب برای سرمایه‌گذاری، باعث ایجاد رکود در کشور شده است که باید در سال جاری یک بررسی دقیق انجام شود که چه عواملی باعث ایجاد این مسئله شده است و مسائلی همچون تحریم‌ها و ضعف مدیریت تا چه میزان بر آن تاثیرگذار بوده است."
 
اسحاق جهانگیری در خصوص بودجه پروژه‌های عمرانی استان نیز عنوان کرد: "امسال از مسئولین می‌خواهیم هر سهمی که به استان‌ها داده شده است 10 درصد بیشتر به کرمانشاه اختصاص یابد."
 
جهانگیری همچنین از اختصاص 25 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه بزرگراه کربلا و پرداخت دیون پیمانکاران پروژه‌های آبی استان تا 2 ماه آینده خبر داد.
 
وی پیرامون احداث پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای آناهیتا گفت: "باید به دنبال راهکاری بود که شرکای این پروژه به تعهدات خود عمل کنند تا بتوان با اطمینان به مردم قول داد که آیا می‌توان از طریق منابع فاینانس ارز مورد نیاز پروژه را تامین کرد یا خیر."
 
سخنان امیدبخش رییس صندوق توسعه ملی
 
سخنان رییس صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه برای کرمانشاهی‌ها امید بخش بود. سیدصفدر حسینی با تأکید بر اینکه کرمانشاه یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: این صندوق تصمیم گرفته تا تسهیلات ویژه‌ای با شرایط استثنایی در اختیار بخش کشاورزی این استان قرار دهد.
 
وی افزود: به منظور رونق و توسعه هر چه بیشتر بخش کشاورزی کرمانشاه، تسهیلاتی بدون سقف و با سود 11 درصد به کشاورزان این استان پرداخت می‌شود. سهم آورده متقاضیان دریافت تسهیلات بخش کشاورزی استان کرمانشاه از محل صندوق توسعه ملی نسبت به بقیه استان‌ها 20 درصد کاهش یافته و مجموع این اقدامات، شرایط خوبی برای کشاورزان استان کرمانشاه فراهم کرده است.
 
این مدیر اقتصادی همچنین با تاکید بر تأمین تسهیلات مورد نیاز طرح‌های استان توسط صندوق توصعه ملی خاطرنشان کرد: این صندوق تسهیلات مورد نیاز را تنها در اختیار طرح‌هایی قرار می‌دهد که دارای توجیه فنی و اقتصادی باشند.
 
مدیرعامل صندوق توسعه ملی در ادامه از سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی طی چهار سال آینده در بخش‌های آب و کشاورزی خبر داد و این کار را یک امر بی‌‌‌‌‌‌‌سابقه در کشور معرفی کرد.
 
حسینی انتقادهای وارده به بانک‌ها در خصوص سخت‌گیری برای پرداخت تسهیلات را نپذیرفت و گفت: در این خصوص ایرادی به بانک‌ها وارد نیست چرا که آنها باید ریسک موفقیت یا عدم موفقیت طرح‌ها را بپذیرند از سوی دیگر بانک‌های ما معوقات زیادی دارند که هنوز وصول نشده است.
 
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این سفر یک روزه، تاکید معاون رئیس جمهور در زمینه وعده اجرایی شدن مصوبات سفر مقام معظم رهبری بود. جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت مصمم است تا هیچ دستوری از جانب رهبری بر زمین نماند، اظهار داشت: طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری را به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد و مصمم هستیم در این دولت هیچ دستوری از مقام معظم رهبری بر روی زمین نماند.
 
«راه آهن» رویایی که به واقعیت نزدیک می‌شود
 
احداث «راه آهن» یکی از آرزوهای دیرینه کرمانشاهیان است و مردم این دیار سال‌هاست منتظر افتتاح این پروژه کلان در استان هستند. «راه آهن» نقش اساسی در تسهیل حمل و نقل کالا و مسافر و پایین آمدن هزینه‌های این بخش و رونق حوزه گردشگری دارد. با توجه به این مزیت‌های چشمگیر، یکی از مطالبات اصلی مدیریت استان در این سفر دریافت تضمین‌های لازم جهت تکمیل پروژه «راه آهن غرب» بود، به گونه‌ای که استاندار کرمانشاه ساخت و بهره‌برداری راه‌آهن غرب را از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم کرمانشاه عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه سال‌هاست آغاز شده، اما متأسفانه به علت کمبود اعتبار متوقف شده است که امیدوارم با درایت دولت تدبیر و امید مشکلات موجود مرتفع و شاهد بهره‌برداری از این طرح عظیم باشیم.
 
اظهارات معاون اول رییس جمهور در برابر این مطالبه مردمی دلگرم کننده بود. جهانگیری در این‌باره گفت: راه آهن غرب کشور باید در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسد تا با وصل شدن به مرز، شرایط دستیابی به کشورهای منطقه فراهم شود. دولت تلاش خواهد کرد در ادامه راه آهن غرب کشور را به مرز خسروی و در ادامه برای رونق اقتصادی هر چه بیشتر استان کرمانشاه، به کشورهای همسایه وصل کند.
 
وی با اشاره به تخصیص کامل اعتبارات کامل راه آهن کرمانشاه - ملایر تا آذرماه امسال اظهار امیدواری کرد تا پایان سال 94 کرمانشاه به خط ریلی کشور متصل شود.
 
پیگیری رفع مشکلات پالایشگاه آناهیتا، پتروشیمی چهارم کرمانشاه، پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش آب، افزایش 10 درصدی اعتبارات عمرانی استان و تامین حداقل 250 میلیارد تومان اعتبار برای بزرگراه کربلا در سال جاری و قرار دادن کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های سردسیر برای تخصیص 85 درصدی اعتبارات، از دیگر موارد مطرح شده از سوی معاون اول رییس جمهور برای توسعه استان کرمانشاه بود.
 
علاوه بر این‌ها‌ مطالبات دیگری نیز توسط استاندار در جلسه شورای اداری ارائه شد.  رضایی در این جلسه با اشاره به مزیت‌ها و پتانسیل‌های بالای استان کرمانشاه، خاطرنشان کرد: برای توسعه استان برنامه‌های خوبی در حوزه‌های صنعت، گردشگری و کشاورزی تهیه کرده‌ایم تا با اجرایی کردن آنها در زمان دولت تدبیر و امید شاهد تحول هر چه بیشتر کرمانشاه باشیم.
 
این مقام بلندپایه اجرایی در ادامه افزود: کارخانه خودروسازی شهرستان صحنه و بیمارستان 540 تختخوابی کرمانشاه از پروژه‌ها عمرانی مهم استان هستند که امیدواریم امسال مبلغ 40 میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص یابد تا عملیات اجرایی آن آغاز و با تخصیص 50 میلیارد ریال دیگر در سال آینده شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آن باشیم.
 
رضایی تکمیل کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه را از دیگر مطالبات استان عنوان کرد و ادامه داد: بسته پیشنهاد فرهنگی استان ارائه شده است که به 110 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
 
استاندار کرمانشاه همچنین تامین اعتبار مورد نیاز برای ساخت دهکده المپیک، خروج پادگان‌ها از شهر کرمانشاه، توسعه فرودگاه بین المللی کرمانشاه، تکمیل کمربند غربی، افزایش اعتبار و تسریع در اجرای قطار سبک شهری و پیگیری مصوبات سفر رهبری را از دیگر مطالبات مردم استان عنوان کرد.
 
«پرویزخان» و «خسروی» شاهراه‌های مبادلاتی کشور
 
مرزهای «خسروی» و «پرویزخان» طی سال‌های اخیر به عنوان شریان‌های اصلی مبادلاتی و تجاری کرمانشاه، نقش بسیار برجسته‌ای را در بالابردن سطح صادرات استان و به طبع توسعه آن ایفا کرده‌اند. متاسفانه بعد از تحولات اخیر در عراق و ناامنی‌ها در کشور عراق، مرز خسروی از انجام فعالیت‌های جاری بازماند و مبادلات تجاری مرز پرویزخان نیز کاهش چشمگیری را شاهد بوده است. با توجه به این موارد، بازدید معاون اول رئیس جمهور از این مرزها یکی از بخش‌های مهم سفر این شخصیت عالی رتبه اجرایی بود.
 
در این میان اهمیت مرز پرویزخان از چشم معاون اول رئیس جمهور پنهان نماند و جهانگیری هنگام بازدید از این پایانه مهم مبادلاتی یادآور شد: مرز پرویزخان به عنوان یکی از مرزهای اصلی کشور این توانایی را دارد که به عنوان شاهراه اصلی صادرات به عراق مطرح شود.
 
یکی از خواسته‌های اصلی مدیریت استان در این سفر تبدیل شهرستان قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری بود که با قول مساعد معاون رئیس جمهو روبرو شد.
 
جهانگیری در سخنانش از تصمیم دولت برای تبدیل شهرستان قصرشیرین به منطقه آزاد خبرداد و گفت: تلاش می‌کنیم هرچه سریعتر کارهای تبدیل شدن شهرستان مهم و مرزی قصرشیرین به منطقه آزاد انجام شود چرا که این شهرستان از موقعیتی راهبردی و مهم برخوردار است. یکی از سیاست‌های اصلی دولت، ایجاد روابط اقتصادی پایدار با کشورهای همسایه از جمله عراق است چرا که این کار در بهبود فضای کسب و کار و همچنین رونق فضای اقتصادی جامعه اثرگذار خواهد بود.
 
از دیگر خواسته‌های مقامات کرمانشاهی حمایت دولت از روند ایجاد بازارچه جدید «تیله کو» و تسریع در عملیات اجرایی «بازارچه سومار» بود که توسط استاندار کرمانشاه در جلسه شورای اداری خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور و هیئت همراه وی از هیئت دولت قرائت شد.  
 
نگاه ویژه دولت به منابع آبی استان
 
در این سفر وزیر نیرو از برنامه دولت تدبیر و امید برای تکمیل پروژه‌های آبی استان کرمانشاه تا چهار سال آینده خبر داد.
 
حمید چیت‌چیان با بیان اینکه دولت یازدهم به موضوع آب نگاه ویژه دارد، اظهار داشت: امیدواریم با اجرایی شدن آن در چهار سال آینده شاهد یک تحول اساسی در استان کرمانشاه باشیم.
 
وی حجم طرح‌های عمرانی استان را چشمگیر دانست و گفت: در حوزه طرح‌های مهار آب در سطح استان، محدودیت منابع وجود ندارد و این پروژه‌ها باید تا چهار سال آینده به بهره‌برداری رسیده و یک تحول اساسی در روند توسعه استان کرمانشاه شکل بگیرد.
 
معاون اول رییس جمهوری نیز در این زمینه گفت: فکر می‌کنم مجموعه کارهایی که در استان‌های کردستان و کرمانشاه در بخش آب و خاک در دست اجراست می‌تواند آغازگر یک تحول جدی در بخش کشاورزی و توسعه این دو استان باشد.
 
معاون اول رییس جمهوری و هیئت همراه در همین راستا از چند سد و تونل انتقال آب در استان‌های کردستان و کرمانشاه بازدید کردند.
 
امیدوار به رونق فضای کسب و کار در استان
 
مدیریت ارشد استان از همان ابتدا به سفر معاون اول رئیس جمهور، نگاهی مثبت داشت و از مدت‌ها قبل سازمان‌ها و ادارات استان مشغول تهیه لیستی از مطالبات و مشکلات حوزه خودشان برای تقدیم به جهانگیری و هیئت همراه وی بودند.
 
به گزارش روابط عمومی استانداری کرمانشاه در این میان می‌توان ضمانت اجرایی شدن وعده‌های داده شده در زمینه پاسخگویی به مطالبات و برطرف کردن مشکلات استان را در گفته‌های اسحاق جهانگیری جستجو کرد. این مقام ارشد اجرایی کشور در جلسه شورای اداری استان تاکید کرد «این دولت قولی نمی‌دهد که نتواند آن را اجرایی کند». این رویه دلگرم‌کننده دولت تدبیر و امید که رئیس جمهور تاکید بسیاری بر آن دارد، می‌تواند مایه امیدواری و دلگرمی مدیریت ارشد استان باشد. بی‌گمان به کار افتادن واحدهای تعطیل و نیمه فعال می‌تواند زمینه ساز رونق اقتصادی و تجاری استان و بهبود وضعیت اشتغال و برون رفت از رکود فعلی باشد.

شامگاه دوشنبه معاون اول رئیس جمهور در حالی کرمانشاه را ترک کرد که مردم این استان امیدوار به گشوده شدن قفل مشکلات با کلید تدبیر دولت هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار