یادآوری چقدر خوب است

چقدر یاد آوری را دوست دارم، کار منتقد و سینمائی‌نویس که فقط نباید معرفی فیلم‌ها برای کسانی باشد که هنوز آن‌ها را ندیده‌اند، یا فقط لازم نیست اثری را که همه تازه دیده‌اند تفسیر کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛چقدر یادآوری را دوست دارم. کار منتقد و سینمائی‌نویس که فقط نباید معرفی فیلم‌ها برای کسانی باشد که هنوز آن‌ها را ندیده‌اند، یا فقط لازم نیست اثری را که همه تازه دیده‌اند  تفسیر کنیم، یا کلی آسمان ریسمان ببافیم که این فیلم بد است.

یاد آوری با یادداشت های تاریخ سینمایی هم فرق دارد، حتی با بازخوانی هم متفاوت است؛ یاد آوری یعنی خود یاد آوری و در مورد فیلم‌های سینمایی یعنی تجدید خاطره‌ی یک حس خوب.
 
وقتی نزدیک به روز خبرنگار می‌شویم، خیلی از همکاران رسانه‌ای من که فعالیتشان در حوزه‌ی سینمااست دست به کار تنظیم گزارش‌هایی می‌شوند که در آن‌ها نام تعداد زیادی از آثار سینمایی با موضوعیت حرفه‌ی خبرنگاری یا محوریت یک شخصیت خبرنگار، احصا شده.

خب این کار بد نیست، اما من هنوز فایده‌اش را نفهمیده‌ام، چون ما که هیچوقت بر اساس چنین یادداشت‌هایی فیلم‌هایمان را برای تماشا انتخاب نمی‌کنیم و به علاوه حرفه‌ی خبرنگاری به خودی خود اینقدر مهم هست که برای توجه دادن به اهمیتش لازم نباشد بگوییم که این تعداد فیلم راجع به آن ساخته شده. اما قصد ما در این سیاهه که می‌‌خوانید تهیه کردن فهرست دیگری از آن قبیل نیست، بلکه من فقط می‌خواهم یادآوری کنم و برای یادآوری کردن آن چیزی که مد نظرم است، روز خبرنگار بهانه‌ی خوبی دست آدم می‌دهد.

این روزها غزه‌ی آتش گرفته قلب تمام آزاده‌های دنیا را به درد آورده و فیلمی که قرار است به یاد بیاوریم، جزو اولین و بهترین آثاری است که تا به حال در تمام دنیا راجع به درد مردم فلسطین ساخته شده، پس ما با یک تیر دو نشان زدیم، هم بحث فلسطین را پیش کشیدیم و هم ادای دینی خواهد شد به روز خبرنگار.

"ناجی علی" نام فیلمی است به کارگردانی "عاطف طیب" کارگردان مصری که سال 1991 جلوی دوربین رفت و ماجرای آن داستان یکی از نمادهای مبارزات فرهنگی مردم فلسطین در مبارزه با اشغالگران قدس است.

"ناجی علی" یک کاریکاتوریست فلسطینی بود که در 1938 به دنیا آمد و زمان اشغال فلسطین 10 سال داشت. او در همین سن همراه خانواده‌اش ناگزیر از مهاجرت به لبنان شد و از سال 1959 کار روزنامه نگاری را آغاز کرد.

ناجی علی یک شخصیت کاریکاتوری معروف به نام "حنظله" را خلق کرد که به قول خودش (تصویری از بچگی‌های خود او بوده) و هر مخاطبی می‌تواند رنج مردم فلسطین را از چهره‌ی قهر کرده و نا پیدای این کاراکتر کارتونی ببیند.

فیلم "عاطف طیب" که راجع به "ناجی علی" است، ماجرا را از کودکی او شروع می‌کند و به این ترتیب داستان آن توانسته زمان اشغال سرزمین فلسطین را هم در بر بگیرد.

این فیلم که تا به حال چند بار از تلویزیون ایران پخش شده، با ترور شخصیت اصلی‌اش در یکی از بیمارستان‌های لندن به پایان می‌رسد.

بد نیست به این هم اشاره‌‌‌‌‌‌‌‌ای بشود که نقش ناجی را در این فیلم نورالشریف بازی کرده که انصافا توانسته لحظات با احساسی را خلق کند.

ناجی علی توسط فیلمی که راجع به او ساخته شد، در ذهن و خاطره‌ی بسیاری از ما باقی ماند و به علاوه خود من که اولین بار در کودکی این فیلم را دیدم، به طور جدی توجهم به حرفه‌ی خبرنگاری جلب شد.

امروز "عاطف طیب" ، کارگردان آن فیلم، دیگر در بین ما نیست و حدود 9 سالی می‌شود که او چهره در نقاب خاک کشیده. 

این کارگردان غیر از ناجی علی چند فیلم دیگر هم راجع به مظلومیت مردم فلسطین ساخته که به واسطه‌ی آن‌ها به عنوان رهبر سینمای مصر در مبارزه برای آزادی مردم فلسطین معرفی شده است.

یاد هر دوی آن ها را در این روز گرامی می‌داریم.

میلاد جلیل زاده/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.