وال‌استریت ژرونال خبر داد

تحرکات واشنگتن برای برکناری نوری المالکی از قدرت

یک روزنامه آمریکایی از تحرکات واشنگتن برای برکناری نخست‌وزیر عراق از قدرت خبر داده است.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ،روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال از تحرکات دولت این کشور برای برکناری "نوری المالکی"، نخست وزیر عراق از قدرت خبر داد.

بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی طی هفته گذشته دیدارهایی با مقامات عراقی در شهر "اربیل" با موضوع جذب و سازمان‌دهی مبارزان سنّی در چهار استان سنّی‌نشین جهت مقابله با گروه "داعش" داشته‌اند که این مقام‌ها بر لزوم کناره‌گیری نوری المالکی از قدرت برای مشارکت در این امر تأکید کرده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است: این دیدارها در حالی صورت گرفته که فرمانداران استان‌های سنّی نشین در ماه ژوئن با ارسال نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا کمک این کشور برای مقابله با عناصر داعش را خواستار شده‌اند.

مقامات آمریکا معتقدند دور نگاه داشتن قبایل سنّی از گروه داعش اهمیت زیادی در برقراری امنیت طولانی مدت و تمامیت ارضی عراق دارد.

این روزنامه نوشت آن دسته از مقامات و رهبران مذهبی سنی که آمریکایی‌ها با آنها دیدار داشته‌اند با اداعای ایمکه دولت المالکی حقوق آنها را رعایت نکرده و آن‌ها را مورد اذیت و آزار قرار داده بر لزوم کناره‌گیری وی از قدرت به عنوان پیش‌شرط مشارکت در مقابله با این گروه تروریستی تأکید کرده‌اند.

چهار استان سنّی‌نشین که مشارکت آن‌ها مهم ارزیابی شده شامل  نینوا، صلاح‌الدین، دیاله و الانبار که دولت آمریکا بین سال‌های 2006 تا 2008 در آن‌ها رهبری شورشی علیه نیروهای القاعده را به عهده گرفت، می‌شوند.

بر اساس نوشتهوال‌استریت ژورنال ، این جنبش که "بیداری سنّی" نام گرفت قرار است با رعایت "جوانب احتیاط" مبنایی برای تلاشی باشد که واشنگتن این بار قصد دارد علیه گروه داعش به کار گیرد.

اما مقامات آمریکایی مورد استناد وال‌استریت ژورنال به جوانب احتیاطی که این بار باید رعایت شوند هم اشاره می‌کنند؛ این مقامات می‌گویند مبارزان سنّی از اینکه دولت آمریکا دفعه قبل آنها را رها کرده و در سال 2009 کنترل این برنامه را تحت فشارهای آقای مالکی به دولت واگذار کرده گلایه دارند.

این روزنامه مدعی شد: رهبران پیشین جنبش سنی‌ها علیه القاعده، گفته‌اند دولت مالکی پرداخت حقوق‌های آن‌ها را قطع کرده و بنابراین حملات نیروهای القاعده بار دیگر در عراق از سر گرفته شده است.

رهبران سنّی  عراق که قرار است در پروژه جدید مشارکت داشته باشند تأکید می‌کنند که تلاش فعلی در عراق، روند متفاوتی داشته باشد.

از سوی دیگر دولت "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا هم در حال بررسی اعزام ژنرال "جان آلن" به عراق است. وی فرمانده ارشد سابقی است که در جنبش سنی‌ها علیه القاعده نقش داشت و قرار است در طرح فعلی نیز نقش مشورتی برای سازمان‌دهی قبایل سنی را برعهدا داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار