مرکز بلفر:

اوباما از این پس نمی‌تواند در برابر درخواست سنا و کنگره برای افزایش فشار بر ایران مقاومت کند

کارشناس مرکز بلفر در مطلبی با عنوان واقع گرایی درباره مذاکرات هسته ای، به انعکاس نظرات مختلف در رسانه های خبری درباره این مذاکرات پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت مرکز بلفر، "برت کاکس"  نویسنده این مقاله نوشت: پیش بینی های تحلیلگران آمریکایی، ما را به این باور می رساند که ناتوانی هر دو طرف در عبور از اختلافات نظرها مشکلات جدی در چهار ماه آینده ایجاد خواهد کرد.

او به یک مقاله نیوزویک اشاره می‌کند که در آن آمده اوباما توانسته است از تشدید تحریم ها جلوگیری کند اما از این به بعد نمی تواند در برابر درخواست های مستمر برای افزایش فشار بر ایران مقاومت کند.

اوباما ظرف یک ماه فرصت دارد با مجلس نمایندگان و سنا درباره معامله احتمالی با ایران مشورت کند، پس از آن انتخابات میان دوره ای ممکن است به از دست رفتن اکثریت دموکرات ها منتهی شود. با توجه به تمدید چهارماهه مذاکرات، فعالیت لابی های ضد ایران با نفوذ در آمریکا افزایش خواهد یافت. 

در ادامه به مصاحبه لاریجانی اشاره شده و آمده است: لاریجانی به شبکه خبری العالم گفت: در جایی که مسئله هسته ای حل نشده است، این موضوع با توجه به مخالفانی که در مجلس وجود دارد، ممکن نخواهد بود. ایران تضمین های لازم برای اعتماد آفرینی را خواهد داد اما باید حق تولید سوخت برای نیروگاه ها و فناوری صلح آمیز وجود داشته باشد.

در همین حال علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی گفت: ما امیدواریم تیم مذاکره کننده ما بتواند با پنج بعلاوه یک به  توافقی هماهنگ با دیدگاه های رهبری معظم دست یابد.

ولایتی در پاسخ به برخی سوالات درباره مذاکرات هسته ای، درباره اینکه آیا رسیدن به این توافق در چهار ماه آتی میسر است، به اختلافات گسترده بین اعضای پنج بعلاوه یک اشاره کرد.

او گفت: یک اختلاف بارز بین آمریکا و روسیه بر سر مسئله اوکراین است. رویکرد روسیه و چین به سوریه و عراق باهم تفاوت دارد. علاوه بر این موضع آمریکا در حمایت از جدایی طلبان چین با مطالبات دولت چین متفاوت است.
ولایتی به روابط تجاری، اقتصادی و تکنیکی بین چین، روسیه و ایران اشاره کرد که بین ایران و غرب وجود ندارد. او درباره پنج بعلاوه یک گفت: «زمانی که ما حسن نیت خود را به دنیا نشان می دهیم، دیگر آنها قادر نخواهند بود مجددا دیدگاه های خود را به ما تحمیل کنند.

او گفت مسئله هسته ای ایران در مقایسه با مسائل عراق، افغانستان، سوریه و دیگر مسائل، می تواند به سادگی حل شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار