باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

گروه مرموز "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" چیست؟/ هسته اصلی این گروه چه کسانی هستند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

اخیرا نیویورک تایمز امروز در گزارشی فاش کرد دولت اوباما برای حفاظت از پرونده‌های یک گروه ضد ایرانی اقدام حقوقی اتخاذ کرده است و می‌گوید این پرونده ها حاوی اطلاعاتی است که دولت نمی خواهد فاش شود. اکنون این گزارش این سوال را مطرح می‌کند که ما درباره این اتحاد علیه ایران هسته‌ای چه می‌دانیم؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، در گزارشی در تاریخ 6 مرداد، گفته بودیم: دولت آمریکا برای حمایت از یک گروه ضد ایران موسوم به "یوانی" به دادگاه می‌رود زیرا این گروه، اطلاعات محرمانه زیادی بر ضد ایران در دست دارد که دولت تمایلی به انتشار آن‌ها ندارد. اما گروه مرموز "یوانی" چیست؟

اتحاد عليه ايران هسته اى (يوآنى)، گروه وكالتى غيرانتفاعى و غيرحزبى است. به گفته اين گروه هدف آنها جلوگيرى از دستيابى ايران به انرژى و و بقول خودشان، تسليحات هسته اى است. يوآنى در سال ٢٠٠٨ ميلادى توسط "مارك والاس" سفير سابق ايالات متحد در سازمان ملل متحد در زمان رياست جمهورى جرج دبليو بوش، "ريچارد هالبروك" فرستاده ويژه آمريكا به افغانستان و سفير اين كشور در سازمان ملل متحد در زمان رياست جمهورى بيل كلينتون، "جيم وولزى" رييس سابق سيا و "دنيس راس" كارشناس مسايل خاورميانه تاسيس شده است.


 اين سازمان با راه اندازى کمپین تحریم های خصوصی و طرح های قانونی دولتى و فدرال با تمركز بر پایان دادن به همكارى اقتصادی و مالی شرکت های بزرگ  از ایران هدف خود را وادار کردن ایران به کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود، حمایت از تروریسم و ​​نقض حقوق بشر عنوان كرده است.  

موسسه گفتگوى راهبردى (آى اس دى)، مستقر در لندن، اتاق فكرى مستقل است در همكارى نزديك با رهبران دولت، تجارت، رسانه و دانشگاه در پى پاسخ دادن به چالش هاى عمده امنيتى و اجتماعى-اقتصادى زمانه و تسهيل ظرفيت اروپا براى كنش موثر در صحنه جهان است. فعالیت های آى اس دى معطوف به تقویت رهبری و ثبات در سراسر اروپا و ساير مناطق جهان، متصل كردن فعالانه بین اجتماعى، مذهبی و تقسیم بندی های اجتماعی-اقتصادی و سیاسی است.   



طرح يوآنى-آى اس دى، همكارى ميان انگلستان و آمريكا به منظور مبارزه با فعاليت‌هاى هسته اى ايران محسوب مى‌شود. هدف اين رهبران اروپايى و آمريكايى لابى گرى و اثرگذارى به منظور متقاعد كردن قانون گذاران و دولتمردان اروپايى و آمريكايى به خطرناك بودن فعاليت هاى هسته اى ايران و تلاش براى افزايش فشارها و تحريم ها عليه ايران است. 

***  اهداف طرح يوآنى-آى اس دى
به نقل از تارنماى اين گروه، اهداف يوآنى شناسایی و حمایت از اقدامات نظارتی و قانونی برای پیاده سازی یک رژیم تحریمى قوی و جامع در برابر ایران، به عنوان وسیله ای برای حل تعارض؛ پیاده سازی کشور به کشور آگاه سازى و کمپین های آموزشی طراحی شده برای وادار كردن بخش کسب و کار خصوصی کلیدى به عنوان راهی برای پیشبرد اثر بخشی تحريم هاى سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اروپا، و تشویق دولت ایران برای حل و فصل درگیری خود با جامعه بین المللی بر سر برنامه هسته ای خود. 

جهت دادن به افكار عمومی در سراسر اروپا و تبليغ درباره خطر و تهدید هسته ای ایران، راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در منطقه و نیاز به مقابله با حمایت دولتی از تروریسم و ​​نقض حقوق بشر از طریق پیاده سازی استراتژی رسانه ای و ارتباطاتى متمركز.  

***  فعاليت هاى گروه اتحاد عليه ايران هسته اى
 يوآنى فهرست كسب و كار ايران (IBR) را راه اندازى كرده است، پايگاه داده‌اى فعال از رسانه ها و گزارش های معتبر درباره شرکت های بین المللی درگير کسب و کار در ایران. اين پايگاه از شركت ها مى خواهد با امضاء اعلاميه اى شركت نداشتن خود را در تجارت با ايران اعلام كنند. تاكنون نام بيش از پانصد شركت در فهرست IBR ثبت شده است.
در سپتامبر ٢٠٠٩ ميلادى، شركت جنرال الكتريك آمريكا با امضاء اعلاميه يوآنى، انجام هرگونه فعاليت تجارى با ايران را متوقف كرد. 


در ژانويه سال ٢٠١٠ ميلادى ، پس از فشارهاى يوآنى، شركت شيميايى هانتزمن اعلام كرد كه فروش محصولات خود به ايران را ادامه نخواهد داد. به گزارش يوآنى، يكى از شركت هاى زيرمجموعه هانتزمن به ايران پولى يورتان مى فروخته است، ماده اى دومنظوره كه به ادعاى يوآنى ممكن بود از آن به عنوان سوخت جامد موشك استفاده شود. هانتزمن طى بيانيه اى اعلام كرد: به دليل نگرانى هاى فزاينده بين المللى بر سر سياست هاى هسته اى ايران، ميزان اندك تجارت با اين كشور ريسك به خطر افتادن شهرت اين شركت را در اثر ارتباط با شركت هاى ايرانى توجيه نمى كند.

در واكنش به فشارهاى كمپين يوآنى، كاترپيلار، توليد كننده ماشين آلات سنگين راه‌سازى، فعاليت هاى خود در ايران از طريق نماينده خود را متوقف كرد. يوآنى به عنوان بخشى از اين كمپين، تابلوى تبليغاتى در نزديكى مقر اين شركت در پيورياى ايلينوى نصب كرد كه بر روى آن يك بيل مكانيكى شركت كاترپيلار در كنار شعار محمود احمدى نژاد، رييس جمهور سابق ايران، با مضمون كار امروز، ايران هسته اى فردا به تصوير كشيده شده بود.   


در مارس ٢٠١٠ ميلادى، فشارهاى يوآنى بر كمپانى آمريكايى اينگرسول رند در جهت توقف معاملات اين شركت با ايران نيز موفق بود. مايكل لاماك، مديرعامل اينگرسول رند، در نامه اى خطاب به اتحاد عليه ايران هسته اى گفت كه شركت متبوعش از نمايندگان خارجى خود خواسته تمام معاملات خود با ايران را فورا متوقف كنند. شركت ملى نفت ايران از كمپرسورهاى هواى ساخت اين شركت در نيروگاه هاى خود استفاده مى كرده است.   


در سال ٢٠١٠ ميلادى، يوآنى از KPMG، يكى از ٤ غول حسابدارى و حسابرسى در جهان، خواست روابطش با حسابداران ايرانى را قطع كند. در ابتداى آوريل ٢٠١٠، اين شركت اعلام كرد كه ارتباطاتش با شركت عضو ايرانى خود را در پى وجود نگرانى هاى جدى درباره روابط آن با دولت ايران متوقف كرده است. 

در همراهى با KPMG، دو غول بزرگ ديگر يعنى "پرايس واترهاوس كوپرز" و "ارنست اند يانگ"، اعلام داشتند كه روابط خود با اعضاى ايرانى خود را متوقف ساخته اند. مارك والاس، مديرعامل يوآنى، از قطع همكارى اين چهار غول حسابدارى و حسابرسى به عنوان پيشرفتى قابل ملاحظه نام برد. 


در ژوئن ٢٠١٣ ميلادى، يوآنى سامانه شبكه اطلاعات دريايى و تحليل مسير كشتى (MINERVA) خود را راه اندازى كرد. وظيفه اين سامانه ردگيرى و شناسايى كشتى هاى حامل محموله هاى نفتى و غيرنفتى است كه تحريم هاى اعمال شده بر ايران را دور مى زنند. بنابر گزارش نيويورك تايمز، اين سامانه مخابره هاى ماهواره اى در دسترس عموم از فرستنده هاى كشتى از جمله داده هاى سرعت، هويت، مسير و مقصد را دريافت كرده و اين اطلاعات را با ديگر داده هاى ناوبرى و الگوريتم هاى رايانه منطبق مى كنند.       

***  گردانندگان اتحاد عليه ايران هسته اى
  • هسته مرکزی



"مارك والاس": تاجر، وكيل و ديپلمات سابق آمريكايى كه در سمت هاى مختلف دولتى، سياسى و بخش خصوصى خدمت كرده است. وى در دولت جورج دابليو بوش، رياست جمهورى سابق ايالات متحد، در پست هاى مختلفى از جمله سفير اين كشور در سازمان ملل متحد فعاليت داشته است. 

گرى سیمور: مدير اجرايى تحقيقات مركز بلفر براى علوم و روابط بين الملل در دانشكده جان اف كندى در دانشگاه هاروارد.  وى از سال ٢٠٠٩ تا ٢٠١٣ ميلادى به عنوان هماهنگ كننده كنترل تسليحات و سلاح هاى كشتار جمعى كاخ سفيد در دولت باراك اوباما فعاليت مى كرده است. سمور از سال ١٩٩٦ تا ٢٠٠٠ ميلادى به عنوان دستيار ويژه رييس جمهور وقت آمريكا  بيل كلينتون و مدير ارشد كنترل منع گسترش و صادرات اسلحه در شورای امنیت ملی اين كشور خدمت كرده است. 


آگوست هانينگ: مدير اسبق سازمان اطلاعات فدرال (جاسوسى) آلمان.

  • موسسان اصلى و اعضاى سابق هيئت مشورتى
"ريچارد هالبروك" (متوفى در سال ٢٠١٠ ميلادى): ديپلمات، سردبير مجله، نويسنده، استاد دانشگاه و سرمايه گذار آمريكايى. وى در سال ٢٠٠٤ ميلادى مشاور كمپين رياست جمهورى سناتور مك كين بود. هالبروك سپس با پيوستن به كمپين رياست جمهورى هيلارى كلينتون به مشاورى ارشد در زمينه سياست خارجى بدل شد. 


كريستن سيلوربرگ: سفير سابق ايالات متحد در اتحاديه اروپا و دستيار وزير خارجه در امور سازمان هاى بين المللى. 

فواد عجمى (متوفى): عضو ارشد موسسه هوور دانشگاه استنفورد. 

دنيس راس: 
ديپلمات و نويسنده آمريكايى و مدير سابق امور جنوب آسيا و خاور نزديك در شوراى امنيت ملى آمريكا. وى در دولت جورج دبليو بوش به عنوان مدير سياستگذارى در وزارت كشور، و در زمان بيل كلينتون به عنوان هماهنگ كننده ويژه خاور ميانه خدمت كرده و در زمان وزارت هيلارى كلينتون نيز سمت مشاور امور خليج فارس جنوب غرب آسيا و ايران را در اختيار داشته است.

"دنيس راس" در تابستان ١٩٩٣ ميلادى، از سوى بيل كلينتون، رييس جمهور وقت آمريكا، به عنوان فرستاده اين كشور به سرزمين هاى اشغالى  انتخاب شد. وظيفه وى تلاش براى برقرارى صلح ميان فلسطينى ها و رژيم صهيونيستى بود. "نبيل شعث"، وزير خارجه سابق فلسطين، وى را اسراييلى تر از هر اسراييلى خطاب كرده است. راس از خانواده اى يهودى مى آيد. پس از ترك اين پست، وى مجددا به سمت رياست اتاق فكر مستقر در بيت المقدس موسوم به موسسه سياستگذارى مردم يهود منصوب شد. اين موسسه در سال ٢٠٠٢ ميلادى و با سرمايه آژانس يهود تاسيس شده است.   


  • برخى از اعضاى هيئت مشورتى
جوزف ليبرمن: سناتور سابق از ايالت كانتيكات. ليبرمن از حاميان جنگ عراق و اقدامات عليه جمهورى اسلامى ايران بوده  است. در ژوييه ٢٠٠٨ ميلادى، ليبرمن در همايش سالانه اتحاد مسيحيان براى اسراييل سخنرانى كرد و پس از آن در ژوييه ٢٠٠٩ ميلادى از اين سازمان جايزه مدافع اسراييل را دريافت كرد. "پاستور هيگى"، موسس اين همايش، به خاطر اظهار نظرها. جنجالى خود شهرت دارد. وى در بيانيه اى كليساى كاتوليك را فاحشه بزرگ خطاب كرده و در جايى ديگر گفته بود كه خداوند آدولف هيتلر را براى هدايت قوم يهود به فلسطين برانگيخته است.   


فرانسس فراگوس تاونسند: مشاور سابق امنيت كشور در دولت جورج دبليو بوش. در سال ٢٠١١ ميلادى تاونسند و شمارى ديگر مقامات ارشد سابق آمريكا درخواست كردند نام گروهك تروريستى موسوم به مجاهدين خلق ايران(منافقين) از فهرست گروه هاى تروريستى وزارت خارجه آمريكا خارج شود به اين اميد كه اين گروهك نقش مخالفى جدى براى جمهورى اسلامى ايران را برعهده گيرد. در اوايل سال ٢٠١٢ ميلادى، تاونسند و همفكرانش به دليل حمايت مادى از اين گروهك تروريستى به انجام جرايم فدرال متهم شدند. 


سر ريچارد دييرلاو: رييس سابق MI6 (سازمان اطلاعات بريتانيا)

مئير داگان: مدير سابق سازمان جاسوسى اسراييل(موساد)

لرد چارلز گوترى:  رييس سابق نيروهاى مسلح بريتانيا

اروين كوتلر:  عضو پارلمان كانادا، وزير سابق دادگسترى و دادستان سابق كانادا

با حضور چنین افراد مکار و حیله‌گری در این گروه که یدطولایی در اقدامات ضدایرانی دارند، نباید از اینکه آمریکا سخت در تلاش است که مانع افشای اقدامات این گروه شود، تعجب کرد.

منابع: 
http://www.unitedagainstnucleariran.com/about

http://en.m.wikipedia.org/wiki/United_Against_Nuclear_Iran

http://www.nytimes.com/2013/06/21/world/middleeast/group-keeps-watch-on-iran-and-possible-sanction-violations.html?pagewanted=all&_r=0



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Singapore
محمد
۱۰:۰۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
به امید ایران هسته ای قدرتمندتر و به کوری چشم دشمنان
آخرین اخبار