رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خبر داد:

ارائه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران منطبق بر بودجه ریزی عملیاتی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از تصویب طرح ارائه بودجه سال ۹۴ شهرداری تهران منطبق بر بودجه ریزی عملیاتی در هشتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  ، علیرضا دبیر با اعلام این خبر اظهار داشت:‌ بر اساس تبصره ۳۷ بودجه سال ۹۳ و همچنین بر اساس ماده ۱۴۲ برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران با تصویب این طرح شهرداری مکلف است بودجه سال ۹۴ را صرفا منطبق با عملکرد تدوین کند و تا پایان مردادماه ۹۳ چهارچوب های تهیه بودجه را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

دبیر با اشاره به اینکه هنوز در شهرداری تهران پیوست های فرهنگی اجتماعی، مطالعات فنی، اقتصادی، زیست محیطی و پدافند غیرعامل به طور کامل تهیه نمی شود؛ این مصوبه را کمکی به افزایش جایگاه این پیوست ها دانست و اظهار داشت:‌ سال گذشته شهرداری بودجه سازمان ها و شرکت ها را همزمان با بودجه شهرداری ارائه کرد اما شورای شهر فرصت بررسی همزمان این دو بودجه را نداشت.

وی افزود: در بودجه سال ۹۴ شهرداری چارچوب های کلی بودجه سازمان ها و شرکت های تابعه اش را در قالب لایحه بودجه تقدیمی به شورا ارائه خواهد کرد.

در روند تصویب این طرح اقبال شاکری با اشاره به اینکه این مصوبه می تواند تحول بزرگی در شهرداری تهران ایجاد کند بیان داشت: با اجرایی شدن این مصوبه نظام مدیریت و کنترل هزینه پروژه های شهرداری به نحو مطلوبی انجام می شود.

این عضو کمیسیون عمران شورا با اشاره به تبصره ۴۵ بودجه ۹۳ مبنی بر ضرورت تهیه پیوست های هفت گانه برای پروژه ها و طرح های غیر مستمر همراه موافقت نامه توضح داد: اتفاقی که الان در سطح کشور می افتد این است که اول پروژه تصویب می شود و بعد پیوست ها تهیه می شود. در حالی که نداشتن این مطالعات شیرجه زدن در استخری است که عمق آن را نمی دانیم.
شاکری پیشنهاد کرد نظام پذیرش پروژه های جدید مبتنی بر تصویب مطالعات پیوست های پروژه همراه با مبادله موافقت نامه باشد.

همچنین احمد حکیمی پور پیشنهاد کرد در عنوان این طرح عبارت برنامه ۵ ساله دوم ذکر شود. وی بر ضروت تکمیل پروژه های نیمه تمام قبل از آغاز پروژه های جدید تاکید کرد.

احمد دنیامالی نیز به عنوان یکی از موافقان این طرح با اشاره به اینکه بودجه ریزی عملیاتی بدون همکاری مدیران شهرداری محقق نمی شود تصریح کرد: بر اساس توافق انجام شده با شهرداری، مدیریت منابع و عنوان شدن محل مصرف هزینه ها ضروری است چرا که به دلیل کمبود منابع، مدیریت درست منابع در بودجه ریزی عملیاتی باید مد نظر قرار گیرد.

رییس کمیسیون عمران شورا با اشاره به اینکه بودجه ریزی عملیاتی باعث شفافیت در بودجه و شیشه ای عمل کردن شهرداری می شود؛ یادآور شد: در دنیا این کار رایجی است که با کمک نظام شورایاری ها از مشارکت مردم در مناطق مختلف شهری استفاده می شود. در شهرداری تهران هم باید مردم را درگیر اجرای پروژه ها کنیم.

دنیامالی در پایان تصریح کرد:‌ نتیجه فرآیند بودجه عملیاتی باید کاهش هزینه های جاری و افزایش بودجه های عمرانی و سرمایه ای نسبت به جاری باشد اما اگر این اتفاق نیافتد این مصوبه کاری از پیش نمی برد.

سرخو از دیگر اعضای شورا بود که پیشنهاد ارائه گزارش پیشرفت کار به صورت ماهانه را بیان کرد و گفت:‌ بودجه ریزی عملیاتی کاری نیست که یک معاونت شهرداری به تنهایی انجام دهد و همه معاونت های شهرداری باید برای تحقق آن دست به دست هم دهند.

سالاری نیز در ادامه با بیان اینکه این تصمیم یکی از مهم ترین تصمیمات شورای شهر است اظهار داشت: همه مصوبات شورا باید در قالب برنامه پنج ساله و بودجه های سالانه باشد و شهرداری تهران هم باید مصوبه پذیر باشد.

در ادامه سروری با اشاره به اینکه در کشور بارها برای بودجه ریزی عملیاتی دور خیز کرده اند اما عملا به نتیجه قابل قبولی نرسیده اند خاطر نشان کرد: بودجه ریزی عملیاتی ویژگی های خاصی دارد اگر مدیرانی که می خواهند اجرا کنند آموزش نبینند و اگر حتی برای ما نمایندگان هم جلسات آموزشی برای توضیح مختصات بودجه عملیاتی برگزار شود؛ موفقیت صددرصدی حاصل نخواهد شد.
رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا عنوان کرد:‌ اگر مقدمات بودجه عملیاتی اجرایی نشود مثل بودجه ریزی عملیاتی دولت و مجلس به نتیجه نمی رسد.

طلایی نیز با اشاره به اینکه بودجه ریزی عملیاتی از شورای سوم مطرح شده و اقدامات کلی و اولیه آن در شهرداری اتفاق افتاده تصریح کرد: شهرداری قرار بود از سال ۸۸ بودجه سالانه اش را عملیاتی بدهد امابه دلایل گوناگون به نتیجه نرسیده است. پیشنهاد می کنم کمیسیون بودجه با شهرداری نشستی داشته باشد و از شهرداری بپرسد چند درصد آمادگی تطبیق بودجه با بودجه ریزی عملیاتی را دارد؟

مسجد جامعی نیز با تاکید بر اینکه این مصوبه خوب، اولین سندی است که در خصوص بودجه ریزی عملیاتی تهیه می شود؛ توضیح داد:‌ این کار در کشور ما حرکت تازه ای است. شورای چهارم موفق شده برنامه ۵ ساله دوم را به عنوان اولین برنامه ۵ ساله عملیاتی در کشور به تصویب برساند و این را مدیون همکاری و مشارکت نزدیک شهرداری و شورا هستیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران اجرایی کردن این برنامه ها را به اندازه تصویب آن مهم دانست و گفت:  این صحبت ها در شورای سوم هم مطرح شده و آیین نامه هایی در این خصوص تدوین شده است. اما در اجرا این مقوله ای است که باید راهکارهای آن تدوین شود.

مجتبی شاکری نیز در این خصوص بیان داشت: دیدن آنچه در گذشته و در سال ۹۲ اتفاق افتاده؛ توجه به آنچه در سال ۹۳ در حال انجام است و تدبیر برای سال ۹۴ باعث می شود بودجه عملیاتی عینی شود.

وی اظهار کرد: ما باید توانایی مدیران شهرداری را هم بسنجیم تا بندهای این مصوبه به درستی شکل بگیرد. پیشنهاد می کنم مهلت مقرر برای تفریغ بودجه مشخص شود و اعضای شورا هم در کمیسیون تخصیص حضور داشته باشند تا با چشمانی باز به آینده نگاه کنیم.

علیرضا دبیر با اشاره به جلسات مشترکی که در خصوص بودجه ریزی عملیاتی در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شده؛ تاکید کرد:‌ اگر شهرداری مقید به بودجه ریزی عملیاتی باشد نباشد این اتفاق نمی افتد. در واقع باید قالب بودجه سال آینده تغییر کند و این یکی از افتخارات شورای چهارم است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه این فرآیند باید در طی چند سال انجام شود؛ ادامه داد: ما در کشور برنامه ۵ ساله داریم اما عملیاتی نیست. اما در شهر تهران برنامه ۵ ساله دوم عملیاتی است.

صلاحی به عنوان نماینده شهرداری تهران در این جلسه تصریح کرد: ما برای اولین بار برنامه ۵ ساله دوم شهرداری را به طور کمی تدوین کرده ایم و در بودجه ریزی عملیاتی از سایر دستگاه ها یک قدم جلوتر هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته در منطقه هفت و در یکی از معاونت ها به صورت پایلوت بودجه ریزی عملیاتی انجام شد و ما باید قدم اول بودجه ریزی عملیاتی را برای سال ۹۴ برداریم.


انتای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
اقایان محترم شورای شهر تهران ترا بخدا به فکر مردم پرند باشید اینجا امکانات خیلی کم است مترو هم که معلوم نیست کی به این شهر پر جمعیت میرسد ساکنین شهر جدید پرند متشکریم
آخرین اخبار