خراسان جنوبی/

پدر علم جغرافیا و هواشناسی ایران

پروفسور محمدحسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت.

دکتر محمد حسن گنجی، در ۲۱ خرداد سال ۱۲۹۱خورشیدی در بیرجندبه دنیا آمد. پس از پایان ‎تحصیلات مقدماتی در ‏مدرسه شوکتیهبیرجند، وارد دارالمعلمین عالیتهرانشد و در‎ ‎رشته تاریخ و جغرافیا به دریافت درجه کارشناسی ‏نائل گردید. سپس به‎ ‎عنوان دانشجوی برگزیده به اروپا اعزام شده و در دانشگاه ویکتوریامنچسترانگلستانبه تحصیل ادامه داده و در سال ۱۳۱۷، لیسانس تخصصی خود را در جغرافیااخذ نمود.

وی بار دیگر در سال ۱۳۳۱، با استفاده از بورس تحصیلی عازم آمریکاشد و دکتری خود را در رشته جغرافیا، از دانشگاه کلارکدریافت داشت.

دکتر ‏گنجی پس از بازکشت به ایران در دانشگاه تهران، مشغول به تدریس شد و با درجه استادیدر سال ۱۳۵۸بازنشسته گردید. با این حال وی هیچ گاه دست از کار نکشید و از سال ۱۳۶۴با مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، آغاز نمود. وی از سال ۱۳۷۰به عنوان مشاور رئیس دانشکده علوم زمین با دانشگاه شهید بهشتیهمکاری‏‎ ‎دارد.

وی علاوه بر مدیریت گروه جغرافیا، ‏ریاست دانشکده ادبیان و علوم انسانیو معاونت‎ ‎دانشگاه تهران، پیش از انقلاب اسلامی، ریاست اداره کل هواشناسیایران و ریاست هواشناسی‎ ‎منطقه آسیا را نیز بر عهده داشته و هم اکنون و عضو کمیته ‏اجرایی سازمان هواشناسی جهان است‎.ش


برچسب ها: گنجی ، هوا ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.