اردبیل/

استهلال هلال ماه شوال در اردبیل همزمان با سراسر کشور

مسئول بخش علمی ستاد استهلال استان اردبیل از استهلال هلال ماه شوال در اردبیل همزمان با سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ محمدعلی ظفرمندی با اشاره به اینکه مقارنه ماه و خورشید لحظه ایست که فاصله ماه و خورشید از نظر ناظر زمینی به کمترین فاصله از هم برسد، تصریح کرد : مقارنه ماه شوال 1435 در ساعت سه و یازده دقیقه و چهل و هشت ثانیه روز یکشنبه پنجم مرداد 1393 اتفاق افتاده و در بیشتر مناطق ایران به دلیل قرار گرفتن هلال در افق در زمان غروب خورشید، حتی با بزرگترین تلسکوپ نیز رویت نخواهد شد.

وی گفت: مقارنه همان لحظه تولد هلال است که برای دو جسم سماوی تعریف می شود و آن زمانی است که جدایی زاویه ای آنها به کمترین حد برسد.

مسئول بخش علمی ستاد استهلال استان اردبیل با بیان اینکه در تقویم عربستان، مصر و بیشتر کشورهای عربی و همچنین ترکیه روز دوشنبه را روز عید فطر پیش بینی کرده اند، افزود : این در حالیست که انجمن نجوم الجزایر اعلام کرده به دلیل غیر ممکن بودن رویت هلال در روز یکشنبه بیست و هفتم جولای، پیش بینی می شود که پس از اتمام سی روزه ماه رمضان، روز سه شنبه عید سعید فطر باشد.

ظفرمندی تصریح کرد : گروه های رویت هلال استان اردبیل نیز همگام با سایر گروههای رصدی کشور، شامگاه یکشنبه بیست و نهم رمضان و همچنین شامگاه دوشنبه سی ام رمضان در رصدگاههای پیش بینی شده در پنج ایستگاه اردبیل، نمین، خلخال، پارس آباد و بیله سوار در جستجوی هلال ماه شوال خواهند بود.

وی اظهار امیدواری کرد : هلال ماه شوال در غروب روز دوشنبه ششم مرداد ماه مصادف با سی ام رمضان در تمام مناطق کشور و همچنین بلد اسلامی رویت گردد و روز سه شنبه عید سعید فطر باشد.

سرپرست ستاد استهلال استان اردبیل با اشاره به مراحل رؤیت هلال ماه، گفت: برای رؤیت هلال با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی مختصات سماوی ماه و خورشید و مکان رصدگاه مشخص می‌شود و پس از بررسی مسائل هواشناسی با استفاده از دوربین‌های دوچشمی، تلسکوپ، دستگاه‌های مکان یاب و تجهیزات فنی به رؤیت هلال ماه اقدام می‌شود.

ظفرمندی زمان معمول برای استهلال را از یک ساعت قبل از غروب آفتاب تا نیم ساعت پس از آن دانست و عنوان کرد: پس از رؤیت هلال ماه، گزارش مربوطه به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود تا در آنجا نیز پس از بررسی و جمع‌بندی گزارشات و تایید مقام معظم رهبری به‌صورت رسمی اعلام شود.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اردبیل ، استهلال ، هلال ، ماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.