معاون وزير راه و شهرسازي، کاهش سرمايه گذاري در بخش مسکن را نگران کننده خواند و درباره افزايش قيمت اوراق مسکن در فرابورس، گفت: تمهيداتي در نظرگرفته ايم که اميدواريم در چند هفته آينده قيمت اوراق وام مسکن ارزان شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، حامد مظاهريان گفت : تصميم هايي گرفته شده است که بايد پس از اجرايي شدن اطلاع رساني شود.

بنابراين گزارش قيمت هر برگ امتياز اوراق مسکن که دي ما سال گذشته 38 هزار تومان بود ، در روزهاي اخير به بيش از  از 97 هزار تومان رسيده است.

قيمت اوراق وام مسکن در هفته گذشته با افزايش مواجه شد و به بيش از 8 ميليون تومان براي وام 45 ميليون توماني مسکن رسيد که قدرت خريد را کاهش مي‌‌دهد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به رکود بازار مسکن، افزود: کاهش سرمايه گذاري در بخش مسکن نگران کننده است چون در ديگر بخش هاي اقتصاد مانند اشتغال هم تاثير گذار است.

کارشناسان معتقدند تقاضا براي خريد اوراق تسهيلات مسکن بسيار بيشتر از عرضه بوده و به همين دليل، بازار با کمبود اوراق روبروست.

محمد کفاش پنجه شاهي ، مدير عامل کارگزاري بانک مسکن اظهار داشت: در پي افزايش تقاضا براي خريد اين اوراق و استفاده از آن، آمار معاملات و قيمت اين اوراق افزايش يافته است و تقاضاي خريد از اين اوراق که هر ماه صادر مي شد، بيشتر شده و عرضه کمتر از تقاضاست.

وي ادامه داد: وام مسکن نيز از 25 به 45 ميليون تومان رسيده و تقاضا از ارديبهشت ماه براي خريد مسکن افزايش يافته است.

کفاش متذکر شد: نماد اوراق تسهيلات مسکن به صورت ماهانه بازگشايي مي شود  و هم اکنون مصرف اين اوراق بيشتر از انتشار آن است به اين دليل که غير از افراد متقاضي خريد مسکن، انبوه سازان نيز از اين وام بهره مي برند.

ابراهيم عنايت، مدير عامل کارگزاري بانک پارسيان هم درباره افزايش قيمت اوراق تسهيلات مسکن اظهار داشت: نوسان قيمت مسکن پس از تعطيلات نوروز بسياري از قشر متوسط جامعه را براي خريد مسکن به عنوان پس انداز ترغيب کرده است و اين قشر براي افزايش توانايي خود براي خريد روي به وام هاي مسکن آورده اند.

وي در باره تمهيدات فرابورس در اين زمينه افزود: فرابورس تمام کارهايي را که بايد براي اين بازار به خرج مي داد ، انجام داده است در حالي که فرابورس نه ناشر اين اوراق است نه دارنده اين اوراق.

عنايت ادامه داد: باتوجه به تمام تلاش هاي فرابورس، مکانيزم خاصي که اين اوراق دارد و در بانک مسکن طراحي و در بانک مرکزي تأييد شده نشان دهنده اين است که درخواست براي معاملات مسکن افزايش دارد.

مدير عامل کارگزاري بانک پارسيان خاطرنشان کرد : البته سابق بر اين دلالي هايي در اين اوراق ديده مي شد اما با قوانين سازمان بورس و تمهيدات فرابورس به مراتب جلوي اين دلالي ها گرفته شده است.

وي در باره  نامتعادل بودن عرضه و تقاضاي اين اوراق گفت :  تقاضاي بيش از عرضه ، بازار را مجاب به افزايش قيمت اين اوراق کرده است در حالي که فرابورس در جلسه خود با حقوقي ها از آنها درخواست کرد همه اوراق تسهيلات مسکن خود را عرضه کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مسکن ، راه ، شهرسازی ، اوراق ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۲۲:۵۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۳
همان طور که در متن خبر اشاره شده افزایش قیمت این اوراق در نتیجه تقابل عرضه و تقاضا بوده است. به طوری که اولا با افزایش سقف مجموع تسهیلات خرید و تعمیرات مسکن از 25 به 40 میلیون تومان تقاضا برای این اوراق افزایش 60 درصدی داشته است.(تقاضا از 50عدد به 80عدد اوراق) دوما این اوراق به ترتیب تاریخ صدور در حال باطل شدن توسط بانک مسکن هستند که این موضوع سبب کاهش عرضه این اوراق نیز شده است. مسئله اول یعنی افزایش تقاضا، قیمت این اوراق را از حدود 40 هزار تومان برای هر برگ به 65 هزار تومان رساند. و مسئله دوم یعنی ابطال اوراق و کاهش عرضه در مرحله دوم قیمت را از حدود 65 هزارتومان به 93 هزار تومان رسانده است.
به نظر بنده به عنوان یک معامله گر اوراق بهادار، مسئله افزایش تقاضا را کاریش نمیشه کرد. چون با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن در سال های اخیر، افزایش سقف تسهیلات مسکن به منظور بالا بردن قدرت خرید مصرف کننده اجتناب ناپذیر بوده است. ولی سمت عرضه را با رفع محدودیت ابطال اوراق می توان تقویت کرد و با تمهیداتی که جدیدا فرابورس بر ای جلوگیری از ورود سفته بازان به این اوراق به اجرا گذاشته می توان قیمت را کاهش داد.
قسمت دوم یعنی ابطال اوراق در حالی اتفاق می افتد که خریداران این اوراق عموما افراد کم اطلاعی هستند و بر روی سند این اوراق هیچ اطلاعاتی راجع به تاریخ انقضا و مسئله ابطال آنها نوشته نشده است.و دراندگان و خریداران از همه جا بی خبر آن بدون اینکه متوجه بشوند اوراق شان باطل می شود. در حالی که اطلاع رسانی ها برای مسئله مربوطه از طریق فرابورس و بانک مسکن انجام می شود، دراندگان این اوراق به این اطلاعیه ها دسترسی ندارند و اصولا و منطقا هم نیازی به پیگیری اطلاعیه ها در خود نمی بینند، چون به زعم خود پول زیادی بابت آن داده اند و از مراجع معتبری هم خریداری کرده اند و دلیلی برای سوخت شدن پولشان وجود ندارد!!
برای رفع این محدودیت هم به نظر بنده تاریخ انقضا باید برای بازار ثانویه (نقل و انتقالات) این اوراق وجود داشته باشد نه برای استفاده آن و آخرین نفری که این اوراق را می خرد حداقل حق استفاده از آن برای اخذ تسهیلات را داشته باشد. در غیر این صورت فردی که به دلیل کم بودن قدرت خریدش رو به استفاده از تسهیلات می آوردند ، با گذشت زمان که گاها به دلیل بروکراسی های موجود در فراینداخذ تسهیلات برایش به وجود می آید، اوراقش باطل می شود و قدرت خریدش کمتر و کمتر هم می شود!! خیلی راحت و قانونی داره به قشر ضعیف فشار میاد.
لازمه بانک مرکزی و بانک مسکن به عنوان متولیان این امر فکری به حال این موضوع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
محسن مولایی
۱۴:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
من نمی فهمم این چه عدالتی هست؟
وامی که با سود گزاف باز پس گرفته می شود چرا باید 9ملیون را بدهیم همین وام را بخریم؟؟
والا من که در عجبم ایا نمونه خارجی دارد این روش؟؟؟؟
آخرین اخبار