افزایش جمعیت مشروط به بسترسازی اقتصادی است

یک جامعه شناس گفت: امروزه خانواده‌ها از آگاهی بیشتری برخوردارند و در نظر دارند که فرزندانشان از تمام امکانات دنیا بهره‌ ببرند که با توجه به شرایط اجتماعی میسر نمی‌باشد.

افسر افشار، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: فرزند آوری تنها به خانواده مربوط نمی‌باشد و فاکتور‌های بسیار زیاد و تاثیر گذاری در این عامل دخیل است که متاسفانه خانواده‌ها با فقدان آن روبرو هستند، مانند مسائل اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی و... .

وی ادامه داد: یکی از دلایل نداشتن رغبت خانواده‌ها برای فرزند آوری، عدم امنیت فرزندان است که آلودگی آب و هوا و سایر موارد نگران کننده آن را تشدید می‌کند.

افشار بیان کرد: امروزه خانواده ها از آگاهی بیشتری برخوردارند و در نظر دارند که فرزندانشان از تمام امکانات دنیا بهره ببرند. این در صورتی است که شرایط اجتماعی چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نمی‌دهد.

این جامعه شناس در رابطه با تفکر زنان در این باره گفت: برای خانم ها داشتن ظاهری زیبا و همچنین اندام مناسب اهمیت ویژه‌ای دارد که با بارداری این تناسب اندام از دست می‌رود، در نتیجه مادران ترجیح می‌دهند یا فرزندی نداشته باشند، یا حداکثر یک فرزند داشته باشند.

وی به عوامل اقتصادی اشاره ویژه کرد و گفت: در گذشته مسائل اقتصادی و رفاه خانواده به صورتی که امروزه با آن مواجه هستیم نبوده است. امروزه برای تامین خلا‌های کودک نیاز به رفاه بیشتر، کلاس‌های مختلف فرهنگی و ورزشی و... می باشیم.

افشار عنوان کرد: جامعه‌ای که خواهان سیاست افزایش جمعیت می‌باشد، باید نهادهای همگام با یکدیگر پیش روند و بستر لازم را از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراهم کنند. در این صورت افراد خود به خود به سمت بچه دار شدن سوق پیدا می‌کنند.

وی در پایان اذعان داشت: فرزند آوری مسئله‌ای فرمایشی نیست و هرکس باید با توجه به شرایط موجود خود تصمیم گیری کند، نه به اجبار خانواده یا جامعه.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: فرزند ، ویژه ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار