گاردین: انگلیس تأمین‌کننده تسلیحات برای دیکتاتورها/ دهها کودک فلسطینی با سلاح‌های ما قتل‌عام شده‌آند

گاردین نوشت: با نگاهی به کشورهای طرف معامله با صنعت تسلیحاتی به شدت یارانه ای انگلیس - اسرائیل، عربستان سعودی،‌ بحرین،‌ مصر- از هرگونه توهم درباره سیاست خارجی مان خلاص می‌شوید.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی گاردین در اینترنت امروز در مطلبی به قلم "اووِن جونز" نوشت: اگر حتی کوچکترین اعتقادی به سیاست خارجی انگلیس به عنوان یک نیروی طرفدار دموکراسی دارید، نگاهی حتی گذرا به فهرست کشورهایی که مقصد تسلیحات انگلیس اند باید توهمات شما را به سرعت برطرف کند. اسرائیل اکنون بیش از 600 نفر از جمله 149 کودک را در غزه کشته است و شهرک سازیهای آن در اراضی اشغالی آنرا ناقض قانون بین الملل می سازد. کشورهای دیگر ممکن است به علت ارتکاب چنین اقداماتی منفور و مطرود قلمداد شوند اما نه اسرائیل که انگلیس قطعات سلاح های تک تیرانداز، هواپیماهای نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات سبک را در اختیار آن قرار داده است.

این گزارش افزود: عربستان سعودی یکی از سرکوبگرترین رژیم ها بر روی کره زمین است و احزاب سیاسی، اتحادیه های تجاری و هر شکلی از اعتراض در آنجا ممنوع است و زنان از حق رانندگی و بسیاری از اساسی ترین حقوق شان محروم اند، جادوگرها را می کشد. این کشور مطمئنا باید یک رژیم  باشد اما بزرگترین بازار برای تسلیحات انگلیس است و دولت ما صادراتی به ارزش یک میلیارد و ششصد میلیون پوند شامل طیف وسیعی از تجهیزات از مسلسل تا اجزاء تجهیزات نظامی انفجاری به عربستان را تصویب کرده است.

گاردین افزود: دیکتاتوری بحرین فقط از حمایت حکام مستبد سعودی در دفاع از خود در برابر اعتراضات دموکراتیک برخوردار نیست بلکه فروش تسلیحات انگلیس به این رژیم نقشی مهم در نمایش همبستگی با آن دارد. دولت نظامی مصر هم صدها معترض را کشته است، بسیاری دیگر را به مرگ محکوم کرده و روزنامه نگاران را زندنی کرده است. با اینحال مصر با غرور دریافت کننده تسلیحات انگلیس از تسلیحات تهاجمی تا اجزاء هواپیماهای نظامی است. میادین کشتار در سریلانکا، با قتل عام هفتاد هزار غیرنظامی تامیل در پایان جنگ داخلی دو هزار و نه، توجه چندانی در رسانه های انگلیس به خود جلب نکرد و برای فروشندگان تسلیحات انگلیس نقش بازدارنده نداشت. ما  قبل از سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج و سپس مجددا در دوره تصدی بلر و دوستی وی با معمر قذافی به او تسلیحات فروختیم و حتی در سال 2007 یک توافقنامه همکاری دفاعی امضا کردیم. در زمانیکه چپ گرایان انگلیسی مانند جرمی کوربای نماینده حزب کارگر در پارلمان در ضدیت با رژیم آدم کش صدام در دهه هزار و نهصد و هشتاد تنها بودند، دولت ما با خوشحالی تسلیحاتش را به آن قالب می کرد.

گاردین در پایان نوشت: این صنعت تسلیحاتی تجهیز کننده دیکتاتورها به شدت از حمایت دولت مان برخوردار است درحالیکه گفته می شود صنایع دیگر متحمل پیامدهای فاجعه بار آنند، حتی هر شغل مرتبط با صادرات تجهیزات دفاعی در انگلیس عملا از یارانه سیزده هزار پوندی برخوردار است. در ضمن تجارت تسلیحاتی ما یادآور این مسئله است که ادعای انگلیس مبنی بر اینکه مروج دموکراسی است، افسانه ای بیش نیست. مادامیکه این تجارت از حمایت و مجوز دولت برخوردار است، کشور ما متحد مورد اعتماد و دوست رژیم های مستبد باقی خواهد ماند.بدین ترتیب به انگلیسی بودن‌تان افتخار نمی‌کنید؟!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار