گزارش ویژه؛

"جنایت جنگی" محله الشجاعیه غزه/ برگ خونین "زیتون و شجاعیه" یادآور پرونده سیاه "صبرا و شتیلا"

مرگبارترین حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، از روز یکشنبه 20 ژوئیه به مناطق مسکونی الشجاعیه و الزیتون واقع درشرق غزه صورت گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ از شامگاه شنبه ۱۹ ژوئیه ارتش اسرائیل محله الشجاعیه واقع در شرق غزه را هدف گلوله‌باران شدید و بی‌وقفه قرار داده و این حملات تاکنون ادامه دارد.

خبرنگاران این حملات را شدیدترین گلوله‌باران ارتش اسرائیل از زمان آغاز درگیری‌ها توصیف کرده‌اند، به حدی که در حملۀ یک ساعته به این منطقۀ پرتراکم بیش از 60 نفر کشته و صدها نفر شدیداً مجروح شدند. بااین حساب تا روز دوشنبه 21 ژوئیه که دو هفته از آغاز بحران می‌گذرد، شمار شهدای فلسطینی از مرز 500 نفر گذشت.



گزارش‌ها حاکی است ساکنان الشجاعیه که داغدار از دست دادن کودکانشان هستند، نمی‌توانند از خانه و محله‌شان فرار کنند و اجساد عزیزان ‌آن‌ها به دلیل محدودیت دسترسی امدادگران و آمبولانس‌ها در خیابان و زیرآوار رها شده است.



طبق تازه‌ترین اعلام نماینده کمیساریای عالی حقوق بشر در خاورمیانه، هواپیماهای رژیم صهیونیستی اقدام به بمباران منطقه شجاعیه و زیتون با "بمب‌های فسفری" کرده است. چنانچه می‌دانیم دردناک‌ترین سوختگی، سوختن با فسفر سفید است که منجر به ذوب گوشت بدن و نفوذ ماده سوزاننده به اجزای داخلی می‌گردد.

پس از آتش‌بس فرمالیته‌ای که روز یکشنبه تنها یک ساعت دوام آورد، ارتش اسرائیل گلوله‌باران بی‌هدف شجاعیه را از سر گرفت.  بولدوزرها و تانک‌های اسراییلی همچنان به سوی محله‌های پرتراکم شهر مظلوم غزه در حال حرکتند. جنایت هولناک شجاعیه را می‌توان اوج نسل‌کشی در جنگ غزه نام نهاد.



*** "جنایت جنگی" محله الشجاعیه غزه

در رسانه‌ها مصطلح است که عبارت "جنایت جنگی" زمانی به کار رود که در جریان جنگ، برخی شاخصه‌های عرفی تعیین شده توسط سازمان ملل اتفاق بیفتد. به طور مثال "جنایت شجاعیه" یادآور "جنایت جنگی صبرا و شتیلا" بود که سال 1982 طی جنگ داخلی لبنان روی داد و در بمبارانی شدید دو اردوگاه پناهندگان فلسطینی بیروت با خاک یکسان شده و بیش از 3000 نفر فلسطینی در جریان جنگ داخلی لبنان به شهادت رسیدند.


تعریف "جنایات جنگی" در ماده 7 اساسنامه دادگاه بین‌المللی جزایی این طور آمده است: «جنایت جنگی زمانی است که یک حمله گسترده و سازمان‌یافته، با علم به آن حمله و بر ضدّ یک جمعیت غیرنظامی اتفاق بیفتد.»




در جنایات جنگی، معمولاً از مجامع جهانی و کشورهای دیگر انتظار می‌رود با دخالت در مسئله به برقراری آتش‌بس کمک کنند و علاوه بر این تمهیدات فوری برای ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به مناطق بحرانی و آسیب‌دیدگان بیندیشند.

ولی این بار نیز همانند جنایات صبرا و شتیلا، سازمان ملل متحد، به محکومیت صوری کشتار غیرنظامیان فلسطینی بسنده کرد و هیچ یک از راه‌حل‌های پیشنهادی مصر (میانجی سنتی بین اسرائیل- حماس)، قطر، فرانسه نیز تاکنون مؤثر واقع نشده است. اگرچه رژیم‌های مرتجع عرب همواره با حمایت از رژیم صهیونیستی پشت مسلمانان مظلوم فلسطین را خالی کرده‌اند، اما این بار اتحادیه عرب در قبال این جنایت جنگی سکوت نکرد و خواهان توقف فوری آن شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار