کارشناس اقتصادی:

کاهش وابستگی به صادرات نفت با اصلاح ساختار بخش "کشاورزی" و صنعتی

کاهش وابستگی به صادرات نفت نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت و تداوم یافته است که این کار نیازمند اصلاح ساختار کشاورزی و صنعتی است.

فرشید سیم‌بر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره راهکار کاهش وابستگی به صادرات نفت گفت: کشوری که ساختار اقتصادی اجتماعی آن وابسته به نفت است و در زمان کوتاهی نمی‌توان این وابستگی را کاهش بلکه این کار نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت و تداوم یافته است.  
 
وی ادامه داد: برای کاهش وابستگی به نفت لازم است تا به مرور زمان همراه با آن ساختار اقتصادی، کشاورزی و صنعتی را گسترش داد ودر بازارهای بین‌المللی رقابت ایجاد کرد.  
 
این کارشناس افزود: برای جذب بازارهای جهانی محصولات ما حتما باید از لحاظ کیفی قابل رقابت با محصولات دیگر باشند علاوه بر کیفیت قیمت کالا نیز در جذب بازار اهمیت بسزایی دارد.  
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به اعتقاد بنده کشور باید تمام توان خود را برای صدور فرآورده‌های نفتی افزایش دهد تا با کمک صدور قابل توجهی از این فرآورده‌ها منابع عظیم ارزی را از قبل نفت فراهم کند چون با توجه به شرایط اقتصادی ما، به این سادگی نمی‌توانیم نیازهای ارزی خودمان را در بازار بین‌المللی تامین کنیم.  
 
وی در خصوص اینکه چه راهی برای افزایش صادرات غیرنفتی وجود دارد گفت: برای تسهیل این کار باید در جذب سرمایه گذاران خارجی فعال باشیم چون آن‌ها با توجه به مسئولیتی که در قبال تولیدات خود نشان دادند بازارهای بین‌المللی را نیز در اختیار فرآورده‌های صنعتی ما قرار دهند که با کمک آن‌ها می‌توانیم در جذب بازار بین‌المللی موفق عمل کنیم کاری که بسیاری از کشورهای توسعه یافته انجام دادند.  
 
وی گفت: همه این‌ها نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت و تداوم یافته بدون تنش سیاسی یا بین‌المللی است و علاوه بر این فضای کسب و کار نیز در کشور باید روشن باشد و سرمایه‌گذار قادر به آینده نگری و سودیابی خودش باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وابستگی ، صادرات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار