گفتگوی وزیر خارجه با شبکه سی‌ان‌ان

ظریف: 1+5 باید به "نگرانی‌های تهران" بپردازند/ تحریم‌ها ما را به زانو در نخواهند آورد

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با "کریستین امانپور" از شبکه خبری سی‌ان‌ان در وین اظهار داشت که گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ فرصتی تاریخی برای حل مسائل و دستیابی به توافق هستند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "محمد جواد ظریف"، وزیر خارجه ایران در وین با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه کرد.

دکتر ظریف در این مصاحبه گفت: "من فکر می کنم ما به اندازه کافی در خصوص تمدید مذاکرات صحبت کرده ایم. من فکر می کنم جان کری وزیر خارجه آمریکا توصیه های خود را در این خصوص ارائه کرد و من نیز توصیه های خودم را ارائه کردم".

ظریف درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: در این باره مسائل فنی وجود دارند که باید حل شوند و همکاران ما در حال رایزنی در این خصوص هستند. در این باره نیاز به "تصمیمات سیاسی" هم هست که آن هم در فرایند رایزنی قرار دارد.

آقای ظریف این اظهارات را در حالی بیان کرد که یکشنبه سرنوشت ساز برای مذاکرات هسته ای ایران و دستیابی به توافق جامع و رفع تحریم ها در حال فرارسیدن است. به نظر میرسد که دستیابی به توافق تا چند روز آینده میسر نباشد و نیاز به تمدید مذاکرات باشد.

وی تصریح کرد که می‌خواهیم با غرب به توافق برسیم و به توافقی پایدار هم دست پیدا کنیم اما در این راه همه چیزهایی که برای آنها ایستادگی کرده‌ایم را قربانی نمیکنیم. می بینید که در این مدت، تحریم‌ها ما را به زانو در نیاوردند و هرگز هم در نخواهند آورد. 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: تهران و 1+5  نیاز به رسیدن یک معامله هسته ای "متعادل و پایدار" دارند تا این اطمینان حاصل شود که قرارداد پابرجا می ماند.

در مصاحبه ای با سی ان ان در روز پنج شنبه منتشر شد، ظریف گفت: شش کشور - ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان - هنوز باید پیش از امضای قرارداد بطور جدی به" نگرانی های تهران" بپردازند.

او توضیح داد که نگرانی های ایران صرفا به تحریم ها محدود نمی شود، بلکه شامل تعدادی از مسائل دیگر در قرارداد موقت نوامبر مانند "همکاری های فنی" در زمینه انرژی هسته ای و دسترسی به بازار انرژی بین المللی است. 

مقام ارشد ایرانی گفت:  ایالات متحده با اعمال تحریم های "شدید" علیه ایران چیزی بدست نیاورده مگر خشم و انزجا ایرانیان. 

ظریف تاکید کرد "تغییر پارادایم" در کنگره آمریکا ضروری است تا در موارد متعدد به بهانه های مختلف تحریم های ضدایرانی اعمال نشود چرا که "زمان برای فشار و مستثنی گرایی از بین رفته است." 

ظریف گفت اگر تهران و شرکای مذاکره کننده به توافق برسند، مذاکرات تا 24 نوامبر براساس قرارداد موقت تمدید خواهد شد.

وزیر خارجه در خصوص تحولات عراق نیز گفت: تروریست های داعش برای عراق، سوریه و کل منطقه تهدید هستند و ایران هم بخشی از این منطقه است.
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار