نیوز ویک :

زمان در مذاکرات هسته ای به سود "‌ایران" پیش می رود

مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 در وین ادامه دارد و به نظر میرسد تا پیش از تاریخ 20 ژوئیه نتیجه مورد نظر دو طرف بدست نیاید .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نیوز ویک ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "بنی آونی " نوشت :مذاکرات هسته ای در وین در حالی ادامه دارد که به ادعای کشورهای غربی این گفتگوها به منظور متقاعد کردن تهران برای عدم تلاش در دستیابی به سلاح اتمی برگزار می گردند . با این حال به نظر میرسد که این مذاکرات تا پیش از تاریخ "20 ژوئیه" به نتیجه مورد نظر نرسد . در چنین شرایطی این سوال برای کشورهای غربی باقی خواهد ماند که تاثیر تعلیق گفتگوها و پیشروی دموکراسی بر روند برنامه هسته ای ایران چه خواهد بود ؟

به نظر می رسد نمایندگان قدرت های جهانی درصدد اعلام شکست در دستیابی به توافقی جامع با ایران تا پیش از موعد 20 ژوئیه هستند و به زودی اظهار خواهند داشت که فرصت ادامه مذاکرات تا شش ماه دیگر تمدید خواهد شد . 

در همین حال اظهارات اخیر توسط رهبری ایران که مدیریت اصلی در مذاکرات نمایندگان هیئت ایرانی را بر عهده دارد , تاکید کرد که تهران هیچگونه محدودیت کلانی را در آنچه در فعالیت های هسته ای می تواند یا نمی تواند انجام دهد , نمی پذیرد . 

در ادمه این مقاله آمده است : در روزهای اخیر " جان کری" وزیر خارجه آمریکا نیز به وین رفته تا از هرگونه فرصت احتمالی برای دستیابی به توافق جامع با ایران استفاده کند . وزرای خارجه فرانسه , انگلیس و آلمان و نمایندگانی از چین و روسیه نیز در این مذاکرات حاضر شدند ( 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان که به کشورهای 5+1 شهرت دارند ) .

این دیپلمات ها دیدارهای مشترک و جداگانه ای با همتایان ایرانی خود برگزار کردند تا بتوانند مسیر دستیابی به توافق جامع را تسهیل نمایند . عدم حضور وزرای خارجه روسیه و چین موجب ایجاد شکافی میان 5 قدرت جهانی شد و ناظران را به این فکر انداخت که ممکن است حضور جان کری و گفتگوهای دوجانبه وی با ظریف مقدمه ای برای برقراری روابط دوجانبه و احیای همکاری میان تهران و واشنگتن شود . 

همانگونه که کری در گفتگوها با رسانه ها عنوان کرد که پیشرفت های ملموسی در گفتگوها دیده می شود اما همچنان بر سر موضوعات کلیدی و حساس اختلاف نظر وجود دارد . 

بر اساس "طرح اقدام مشترک" در ژانویه ایران متعهد شد که در ازای لغو بخشی از تحریم های اقتصادی , قسمت هایی از فعالیت هسته ای نیروگاه های خود را به حالت تعلیق درآورد . همچنین دو طرف موظف شدند که طی شش ماه بعدی به توافقی جامع و نهایی دست یابد و چنانچه این توافق محقق نشد , امکان تمدید آن برای شش ماه دیگر وجود خواهد داشت . 

نیوز ویک افزود : گری سیمور , مشاور سابق باراک اوباما در امور هسته ای در سال های 2009 تا 2013 اوایل ماه جاری در این باره اظهار داشت : هر دو طرف مذاکره هنوز اختلاف نظرهایی با هم دارند بنابراین نمی توان انتظار داشت پیش از موعد مقرر در " طرح اقدام مشترک " بتوانند به توافقی نهایی دست پیدا کنند . به احتمال فراوان موعد موردنظر تمدید شود . 

روز سه شنبه , رابرت منندز رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اظهار داشت : آمریکا به معامله ای با ایران نیاز دارد که در آن زمان برای فعالیت های هسته ای ایران متوقف نشود بلکه اقدامی عملی و قابل اثبات از سوی تهران انجام گیرد که وضعیت کنونی برنامه هسته ای این کشور را به عقب بازگردانده و جهان را جهانی امن تر نماید (!) . 

یکی از اهداف 5+1 جلوگیری ایران از دست یابی به سانتریفیوژهای کافی برای غنی سازی اورانیوم و تهیه سوخت اتمی با سرعتی است که چنانچه هر زمان تصمیمی برای ساخت سلاح اتمی گرفت , بتواند فورا آن را اجرا کند . این در حالی است که نمایندگان ایرانی اصرار برای فعالیت سانتریفیوژها را ناشی از تلاش آنها در تولید بومی سوخت مورد نیاز نیروگاه های خود مطرح کرده اند . 

به گفته رهبری ایران , هدف کشورهای غربی فعالیت تنها 10 هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است اما به گفته کارشناسان هسته ای , ایران برای دو تا پنج سال آینده به 190 هزار سانتریفیوژ برای تامین نیاز کشور احتیاج دارد . 

به گفته سیمور , اگرچه در مذاکرات اخیر پیشرفت هایی بر سر برخی موضوعات کلیدی انجام گرفته اما هنوز هیچیک از طرفین قادر نیستند اعلام نتیجه کنند . ایران خواستار تداوم فعالیت های صلح آمیز هسته ای خوداست و غرب نیز اصرار دارد که فعالیت های نیروگاهی ایران تا حد مورد نظر آنها کاهش یابد . 

در چنین شرایطی باراک اوباما بیش از هر فرد دیگری خواهان خروجی موفقیت آمیز در مذاکرات وین است چرا که وی نه تنها فشارهایی را از داخل کشور بر دوش خود می بیند و هم انتقادات زیادی علیه وی از سوی اصلی ترین هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه مطرح شده است . عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از جمله این هم پیمانان منطقه ای واشنگتن هستند که طی ماه های اخیر انتقاداتی را ضدآمریکا عنوان کرده اند . 

وندی شرمن , رییس هیئت مذاکره کننده آمریکایی در وین اخیرا سفری به تل آویو داشته تا بتواند برخی از این انتقادات را حل و فصل نماید . یکی از نکات مدنظر شرمن برای اطمینان دهی به نتانیاهو این بود که حتی اگر بر اساس توافق نامه هسته ای فعالیت نیروگاه های اتمی ایران ادامه پیدا کند هیات هایی غربی بطور مستمر بر این فعالیت ها نظارت خواهند کرد تا مانع هرگونه تلاش تهران برای تولید بمب اتمی شوند . 

در انتهای این مقاله آمده است : اکنون این سوال مطرح می شود که آیا با این شرایط بازهم تمامی گزینه ها روی میز غرب است ؟ امیلی لنداو , یکی از اعضای موسسه مطالعات امنیت ملی در اندیشکده دانشگاه تل آویو در این باره می گوید : تهران بر اساس توافق موقت این حق را داراست که اورانیوم را در سطح پائین غنی سازی  کند . این حق چه در توافق نهایی به رسمیت شمرده شود و چه نشود می تواند مقدمه ای برای پیشرفت های هرچه بیشتر در برنامه هسته ای این کشور شود .

این کارشناس همچنین تصریح کرد : چنانچه تحقق توافق نهایی بار دیگر تمدید شود تهران شش ماه دیگر این فرصت را دارد که برنامه های هسته ای خود را توسعه دهد . این در شرایطی است که غرب درگیر خشونت ها و تنش ها در اوکراین , عراق و سوریه نیز هست . در حقیقت زمان اکنون به سود ایران پیش می رود و در چنین شرایطی این کشورهای غربی هستند که متضرر خواهند بود . 


انتهای پیام /
برچسب ها: ایران ، هسته ای ، مذاکرات ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار