پدرخوانده "داعش" کیست و چه اهدافی را در سر می‌پروراند؟

گزارشات اخیر حکایت از آن دارد که پدرخوانده و بنیانگذار داعش(ISIL) كه در حال حاضر به نام «دولت اسلامی» یا «خلافت اسلامی» شناخته می‌شود - مجددا وارد صحنه سیاست شوم عربستان شده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، بنیاد فرهنگ استراتژیک در گزارشی نوشت: بدون حمایت همه جانبه عربستان سعودی از رادیکال‌ترین مخالفان دولت بشار اسد ، بی‌شك گروه داعش یك گروه افراطی جزئی بیش نبود . 

چندی پیش بندر بن سلطان پدرخوانده و بنیانگذار داعش(ISIL )- سفیر سابق و پر نفوذ عربستان در آمریكا و دوست شخصی جورج بوش -  به طرز باورنکردنی از سیاست‌های عربستان كنار گذاشته شد. پس از كنار گذاشته شدن از ریاست اطلاعات عربستان در ماه آوریل ، بندر  این بار در منسب مشاور ملک عبدالله نقش‌آفرینی خواهد کرد . عنوان جدید بندر « مشاور پادشاه و نماینده ویژه پادشاه » است . 

آنچه مسلم است ، اینکه بندر هرگز از دایره داخلی عربستان سعودی كنار گذاشته نشده است . پس از عزل از سمت رئیس اطلاعات عربستان در ماه آوریل ، او به عنوان دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان منسوب شد ، یک پست سیاسی مشابه با سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رئیس شورای امنیت ملی ! 

به نوعی، بازسازی موقعیت سیاسی بندر بن سلطان در درون خانواده آل سعود همزمان با انتساب شاهزاده خالد بن بندر بن عبدالعزیز به سمت رئیس سازمان اطلاعات عربستان كه به تازگی از معاون وزیر دفاع اخراج شده بود ، روی داد . 

شاهزاده خالد در حال حاضر در سناریوی سوریه همان موقعیت و دستوركاری را كه قبلا بندر بن سلطان و آل سعود در تزریق میلاردها دلار پول نقد و سلاح به شورشیان سلفی و تكفیری در راه مبارزه با بشار اسد داشت ، دنبال می‌كند . 

هر چند چنین به نظر می‌رسد که بندر در نوعی از شکاف داخلی (خانوداگی) آل سعود درگیر شده است ، اما وی تنها در عرض دو روز از سمت خود به عنوان معاون وزیر دفاع کنار گذاشته شد ، و اینکه تنها 45 روز بین انتساب جدید وی به عنوان رئیس اطلاعات عربستان فاصله زمانی افتاد .

نكته مهم اینكه ، رئیس اطلاعات عربستان خالد بن بندر را نباید با تاجر سعودی خالد بن بندر بن عبدالعزیز آل سعود، پسر شاهزاده بندر اشتباه گرفت . 

جایگاه مهم معاون وزیر دفاع هنوز هم خالی است و تاکنون كسی به این سمت منصوب نشده است . مسئولیت معاون وزیر دفاع را ، وزیر دفاع عربستان سلمان بن عبدالعزیز ، ولیعهد ، به عهده دارد .

نگرانی درونی خاندان آل عربستان صرفا حصول اطمینان از موضع مقامات وزارت دفاع عربستان و اطلاعاتی بر كنترل مجدد داعش است ، گروهی كه با حمایت عربستان در درون مرزهای عراق فعالیت خرابكارنه داشته است و جالب اینكه در بین مرزهای مشترك عراق و عربستان با نیروهای مرزی عربستان نیز چندین درگیری تاکنون گزارش شده است . 

بدون شک ، آل سعودی از آغاز جنگ داخلی سوریه نقش تامین كننده مالی اصلی گروه تكفیری داعش را بر عهده داشته است. 

جبهه النصرة که به طور عمده توسط قطر تامین مالی می‌شد ، به حمایت از نیروهای داعش در شمال و غرب عراق و شمال شرقی سوریه ، متعهد شده است .  

هدف اصلی عربستان سعودی همواره بی ثبات کردن عراق و سوریه بوده است ، به این امید که دولت نوری المالکی و بشار اسد ، سرنگون و با رژیم های سنی رادیکال و وفادار به عربستان سعودی جایگزین گردد . 

بندر همچنین خواهان محدود شدن نفوذ قطر است ، چرا که به اعتقاد او دوحه از اخوان المسلمین - دشمن سرسخت آل سعود – حمایت کرده است . بازگشت بندر به قدرت می‌تواند به توقف تشنج زدایی بین عربستان سعودی و امیر قطر ، تمیم بن حمد آل ثانی ، منجر گردد .  

بندر پس از آنكه باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریكا با ملک عبدالله در ریاض در 28 مارس دیدار کردند ، به عنوان رئیس اطلاعات عربستان انتخاب شد . وظایف بندر به عنوان مخاطب ارشد عربستان با شورشیان سوریه به شاهزاده محمد بن نایف وزیر کشور عربستان منتقل شده است . این وظایف در حال حاضر به عهده شاهزاده خالد محول شده است .

شاهزاده محمد به تسریع حمایت عربستان از ارتش آزاد سوریه (FSA) (مورد حمایت آمریكا) ، که به یک بازیگر درجه دو و ضعیف تر در جنگ داخلی سوریه تبدیل شده است ، كمك شایانی كرده است .

مقامات ارتش آزاد سوریه ، که بسیاری از آنها كه از مقامات سابق دولت اسد و در تبعید هستند ، اكنون در هتل ها و رستوران‌های استانبول روزگار راحتری را به جای حضور در خط مقدم سوریه ، سپری می‌کنند .

با این حال ، پس از موفقیت گروه داعش در شرق سوریه و عراق ، عربستان سعودی تصمیم به بازگرداندن مخاطب اصلی داعش ، پرنس بندر ، برای رهبری گروه و تحت کنترل قرار گرفتن عربستان ، گرفته است .

همانطور که می‌دانید بندر روابط قوی خود با تروریستهای افراطی تكفیری را همچنان حفظ كرده است . بندر ، در سفر خود پیش از بازی های المپیک سوچی ، یک معامله سلاح سودآور را در صورتی كه روسیه حمایت خود از اسد را متوقف كند ، به پوتین پیشنهاد داده بود . بندر همچنین به پوتین گفته بود که اگر روسیه پیشنهاد عربستان سعودی را رد کند ، تروریست‌های افراطی مورد حمایت عربستان سعودی در منطقه قفقاز برای راه اندازی حملات تروریستی در بازیهای المپیک زمستانی در سوچی خودمختار خواهند بود . بنابر گزارشات موجود ، پوتین نیز بلافاصله به بندر دستور ترك كاخ كرملین را داده بود . 

همچنین گزارشاتی وجود دارد دال بر اینكه تروریست های مورد حمایت مالی عربستان در چچن و داغستان ، در سناریوی اوکراین با جدایی طلبان روس زبان در شرق اوکراین مبارزه می‌كردند (با چراغ سبز عربستان)  . در برخی موارد ، تروریست های مورد حمایت عربستان با واحد شبه نظامیان اسرائیل در اوکراین در حمایت از عملیات نظامی دولت کیف در شرق اوکراین نیز همکاری داشته‌اند . 

در سوریه ، گزارش‌هایی وجود دارد دال بر هماهنگی موساد با واحد های تروریستی داعش در ترتیب حملات علیه نیروهای دولتی سوریه ، از جمله در منطقه شمال در بلندیهای جولان ! .

مدیر سیا جان او برنان ، رئیس سابق سیا در ریاض ، بنا به گزارش‌ها ، در انتساب مجدد بندر به یک موقعیت کلیدی در دولت عربستان سعودی نقش مهمی ایفا کرده است . تاکنون حدود 1000 نیروی نظامی و مشاور ایالات متحده به عراق اعزام شده است ، نه برای جلوگیری از سقوط دولت مالکی بلكه برای کمک به انتقال قدرت به یک دولت طرفدار عربستان و نمایندگی سنی در عراق حضور دارند .

واقعیت امر این است که ، پرسنل نظامی ایالات متحده در عراق برای محافظت از دارایی های آمریکا در این کشور ، از جمله مجتمع عظیم سفارت ایالات متحده در بغداد و همچنین منافع صنعت نفت ایالات متحده حضور دارند .

گزارش های بی اساس و مختلفی در زمان اخراج بندر در ماه آوریل وجود داشت دال بر اینكه بندر به قتل رسیده و یا در حال بازدید از مناطق تحت كنترل شورشیان در سوریه زخمی شده است . 

گزارشات دیگری وجود داشت دال بر اینكه بندر بوش ، به دلیل روابط نزدیک خود با خانواده بوش ، در دشمنی داخلی و خانوادگی عربستان با هدف از بین بردن نفوذ بندر ، رئیس قبیله با نفوذ Sudairi در آل سعود ، مسموم شده است . 

تحركات از پیش برنامه ریزی شده داعش ، به اسرائیل بهانه خوبی برای حضور قوی در كرانه باختری و كنترل بر غزه را داده است (در جریان تهدید لبنان از سوی داعش) . هدف بندر از بین بردن دولت کنونی سوریه و عراق ، و در نتیجه محروم کردن ایران از دو متحدان خود در منطقه معطوف شده است ... و با تاسیس یك خلافت سنی رادیکال در بغداد ، داعش ISIL آماده عبور از مرز ایران و شروع شورش در ایران در میان اقلیت عرب در استان خوزستان ، مرکز صنعت نفتی ایران خواهد شد .

با به دست آوردن کنترل میدان‌های نفتی جنوب عراق و همچنین بخشی از میادین همرز با کردستان عراق توسط داعش - نیروی پروکسی عربستان - عربستان سعودی بر کنترل موثر بیش از حد بر ذخایر نفتی خاور میانه چشم دوخته است . 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار