یزد/

بیشترین منابع آبی یزد خشک شد/ آب شرب روستاها با تانکرهای سیار تامین شد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی یزد گفت: به دلیل خشکسالی های طولانی تاکنون 82 منبع آبی شامل چاه، چشمه و قنات در این استان خشک شده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

ˈمحمدرضا حاتمیˈ افزود: همچنین به دلیل کاهش بارندگی و عدم تغذیه مناسب دشتها، در بعضی از مناطق علاوه بر مشکل کم آبی با مشکل شوری و افت کیفیت آب مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: هم اکنون آب روستاهای استان از طریق 296 حلقه چاه، 15 دهنه چشمه و 47 رشته قنات تامین می شود و حدود 56 روستای استان نیز از طریق خط انتقالی کوهرنگ آبرسانی می شوند


حاتمی به افزایش آبرسانی سیار در روستاها اشاره کرد و گفت: به دلیل کم آبی و خشک شدن منابع آب، نیاز روستاها به آبرسانی سیار بیشتر شده است.

به گفته این مسوول در حال حاضر 185 روستا به صورت مستمر و 115 روستا به صورت غیر مستمر، بوسیله 391 تانکر ثابت و 11 تانکر سیار آبرسانی سیار می شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان به کمبود اعتبارات در این بخش اشاره کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون 98.867 میلیون ریال برای آبرسانی روستایی اختصاص یافته که این مبلغ جوابگوی برنامه های تامین آب روستایی نیست.

وی یادآور شد: هم اکنون برای پرداخت هزینه های تعمیرات و نگهداری تاسیسات روستایی، گندزدایی منابع تامین آب و آبرسانی سیار به روستاها با مشکلات جدی روبه رو هستیم

وی گفت: حدود پنح تا هشت ماه است که حقوق پیمانکاران و پرسنل تعمیرات و نگهداری شبکه های آبرسانی پرداخت نشده است .

حاتمی همچنین مشکلات تولید آب، بالا بودن هزینه های تولید و مبلغ ناچیز فروش آب را از عوامل دیگر عدم جوابگویی هزینه های جاری شرکت بر شمرد.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی محدود است و هر لحظه به وضعیت بحران خشکسالی در روستاها اضافه می شود بر همیاری مردم در استفاده بهتر از همین آب موجود تاکید کرد


وی گفت: امیدواریم با رعایت اصل صرفه جویی و همچنین تفکیک آب شرب و بهداشت بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.

حدود 15 سال است که خشکسالی های پی در پی بر عطش کام تشنه کویر می افزاید و دیار کاریزها که از دیرباز با مشکل آب روبه رو بوده است ، خشک وخشک تر می شود.

با توجه به شرایط خاص مناطق روستایی ، این مشکل در روستاها بیشتر نمود پیدا کرده چنانکه در سال جاری تامین آب روستایی را با مشکلات مضاعف مواجه ساخته است .

آمارها نشان می دهد میزان بارندگی در سال گذشته نسبت به سال91 حدود 38 درصد کاهش داشته و میزان تولید آب از منابع محلی در روستاها به نصف تقلیل یافته است .

استان یک میلیون نفری یزد حدود چهار هزار روستا و آبادی دارد که افزون بر یکهزار مورد آنها دارای سکنه هستند/س

برچسب ها: منابع ، ابی ، یزد ، خشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.