آنچه در این هفته زیر ذره بین رفت

از تعطیلی واحدهای روغن کشی و ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نانواییها تا پیدایش روستایی با قدمت 2 سال + فیلم

خبرنگار 20:30 عناوینی چون از تعطیلی واحدهای روغن کشی تا ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نانواییها / پیدایش روستایی با قدمت 2 ساله را زیر ذره بین 20:30 برد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، خبرنگار 20:30 سوژه اول خود را تعطیلی واحدهای روغن کشی انتخاب کرد.

 بر اساس آمارهای گمرک بیش از 90 درصد روغنهای خوراکی موردنیاز کشور وارد می شود. آماری که به تنهایی می‌تواند کشتی 27 واحد روغن کشی کشور را به گل بنشاند.

دانا بازرس انجمن صنایع روغن کشور در خصوص تعطیلی این واحدها گفت: حدود 1000 میلیارد برای ساخت واحدهای مختلف روغن کشی در داخل کشور سرمایه گذاری شده است ولی افرادی که به طور مستقیم باید در این صنعتها درگیر باشند ، عملاً بیکار هستند.

ماجرا از این قرار است که به جای وارد کردن دانه های روغن برای استخراج روغن و کنجاله ، خود روغن و کنجاله وارد کشور می‌شود.

دانا ادامه داد : طبق تصویری که در برنامه سوم توسعه اقتصاد کشور صورت گرفته ، به تصریح آمده است که دولت موظف است به جای واردات روغن و کنجاله، در جهت اشتغال و صرفه جویی ارزی دانه‌های روغنی را وارد کند.

اما در این بین قانون گزاران نیز برای لازم الاجرا بودن این مصوبه دلایل محکمی دارند.

رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی در این خصوص می‌گوید: با اینکار ابتدا اشتغال کشور ما تضمین میشود و باعث می‌شود تا ما ارز کمتری را به خارج از کشور صادر کنیم همچنین اگر ما دانه را وارد کنیم ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد داشت لذا بسیار به صرفه است که ما وارد این کار شویم.

نکته قابل توجه این است که این کار برای منافع کشور به صرفه است اما برای کسانی که از طریق واردات روغن سودهای کلان به جیب می زنند قطعاً صرف نمی کند.

خبرنگار ذره بین در سوژه دوم خود به سراغ روستای با قدمت دو ساله رفت.

به گفته مقدمی مسئول حفاظت اراضی کشاورزی ، روستای محمودیه ، محلی است که تعدادی ، از آن به عنوان روستا نام برده‌اند و حدود 160 هکتار از اراضی کشاورزی را تخریب کرده اند و ساخت و ساز می کنند، ساخت و سازهای شامل ویلاهای چند طبقه و محوطه سازی شهری؛ ویلاهایی که به صورت غیر قانونی در زمین‌های کشاورزی ساخته می شود در این بین نکته جالب ساخت یک  دریاچه مصنوعی درا ین روستا است.

افشار معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره این روستا گفت: متاسفانه تعاونی یکی از وزارتخانه ها ، این مکان را خریداری کرده و با توجه به ارتباطاتی که در وزارت کشور پیدا شده ، این افراد اقدام به گرفتن کد آبادی نموده اند و به صورت خلاف شروع به ساخت و ساز نموده اند امیدواریم که با طرح موضوع در مراجع نظارتی، وزارت کشور نیز همراهی کند و ساخت و سازهای این مکان را متوقف کند چرا که از نظر ما این مکان روستا نیست و ساخت و سازهای آنجا تخلف غیرمجاز است.

خبرنگار ذره بین در سوژه بعدی خود از افزایش فروش ماشینهای تصادفی به  نام ماشینهای صفر گفت.

فریب خوردگان این خرید و فروش از ظاهر در حد صفر خودروهای تصادفی سخن  می گفتند و از پرداخت هزینه 21 میلیونی برای ماشینی که کارشناس دادگستری آن را 15 میلیون قیمت گذاری کرده بود شکایت داشتند.

البته این کلاه برداران در ابتدا از طریق آگهی روزنامه اقدام به کلاهبرداری می کردند.

اما به توصیه پلیس بردن ماشین به مراکز شماره گزاری باعث جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی می شود.

روحی رئیس مرکز شماره گزاری در این خصوص گفت: خریدار قبل از پرداخت هر گونه وجه نظر کارشناس بررسی اصالت در خصوص بازسازی اتاق و موتور ماشین را اخذ نماید.

ذره بین در20:30 سوژه آخر خود به سراغ نانوایی ها رفت.

بر اساس مصوبه وزارت بهداشت استفاده از جوش شیرین در نانوایی ها ممنوع است اما بیشتر نانوایی ها از آن استفاده می‌کنند.
نانوایان علت این امر به عمل آمدن خمیر در 5 دقیقه می دانند در حالی که بدون جوش شیرین پروسه زمانی سه ساعته نیاز به عمل آمدن خمیر نان است.

دانشجویان دانشگاه تهران نیز برای حل این مشکل دست به کار شدند و پودری اختراع کردند که مانند جوش شیرین خمیر نان را در زمان کمی به عمل می‌آورد؛ پودر پاورپلاست که از گندم، شیر، عصاره مالت و آرد جو درست شده است علاوه بر اینکه ضرری ندارد ارزش غذایی نان را نیز بالا می‌برد.

رضوی هیات علمی صنایع غذایی دانشگاه تهران جلوگیری از کم خونی را یکی از فواید این پودر عنوان کرد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: علمی ، دانشگاه ، فواید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۵۳ ۲۵ تير ۱۳۹۳
بنده کارمند بهداشت هستم طرح حذف جوش شیرین را در سال ۱۳۷۲ به وزارت خانه دادم ، خمیر تا وقتی ترش نشود هضم نمی شود ،در ضمن جوش شیرین ماده ای خطرناک است
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۲۵ ۲۴ تير ۱۳۹۳
از شما خبرنگاران خواهش می کنم که پیگیر اقداماتی که مسئولین در قبال قول تعطیلی روستای محمودیه دادند باشید که آیا واقعا ساخت و ساز در این روستا کلا متوقف میشود یا پس از دو هفته همه چیز فراموش میشود و کار ادامه پیدا میکند با تشکر
آخرین اخبار