اراک /

آبیاری تحت فشار ومکانیزه تنها راه حفظ حیات کشاورزی استان مرکزی است

مدیر امور آب، خاک و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی با توجه به کاهش منابع آبهای زیرزمینی و خشکسالی های اخیر، تنها راه حفظ حیات کشاورزی و منابع ارزشمند آبی استان، استفاده از آبیاری های تحت فشار و مکانیزه کردن روش های آبیاری است.

 اکبر خسروی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک گفت : تامین اعتبار اجرای طرحهای آبیاری قطره ای را از مهمترین چالش های کشاورزان عنوان کرد و افزود: برای تجهیز هر هکتار از زمین های کشاورزی به سامانه آبیاری تحت فشار، حدود 100 تا 120 میلیون ریال اعتبار لازم است.

او بیان کرد: 350 هزار هکتار زمین آبی کشاورزی در استان وجود دارد که حدود نیمی از این زمین ها معادل 160 هزار هکتار استعداد آبیاری تحت فشار دارند.

خسروی گفت: 50 هزار هکتار از زمین های مستعد آبیاری در استان مرکزی به روش های نوین آبیاری قطره ای و تحت فشار مجهز هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به انبوه تولیدات کشاورزی و دامی ، حدود 90 درصد از آب این استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود واین بخش به دلیل ظرفیت مطلوب برای زراعت و تولید انواع محصولات باغی، صیفی و گلخانه ای بیشترین میزان بهره مندی از آب را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان چندان افزایشی ندارد و بیشتر کشاورزان با روش های نوین آبیاری و کاهش روزهای آب، صرفه جویی در ذخیره های منابع آب را در دستور کار خود دارند.

گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام ، گردو، سیب و گل و گیاهان زینتی از جمله محصولات کشاورزی استان مرکزی است./س
برچسب ها: آبیاری ، تحت ، فشار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.