لرستان/

۹۰ درصد چشمه‌های استان خشک یا با کاهش دبی آب مواجه هستند

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: تکمیل ۸۱ طرح آبرسانی روستایی لرستان، نیازمند ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛ علیرضا کاکاوند افزود:: بر اثر خشکسالی‌های پی در پی ۹۰ درصد چشمه‌های استان خشک یا با کاهش دبی آب مواجه هستند و حدود نیمی از چاه‎های دستی و نیمه عمیق نیز خشک شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۳۰ روستای این استان با مشکل تامین آب آشامیدنی مواجه بوده که خشکسالی‌های چند سال اخیر نیز موجب، باعث شد که برخی از این روستا با قطعی آب آشامیدنی و برخی دیگر با افت فشار آب مواجه شوند و همچنین برخی روستا‌ها نیز تنها ساعاتی در شبانه روز دارای آب لوله کشی هستند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان اضافه کرد: ۸۱ طرح نیمه‎تمام آبرسانی در ۷۳۳ روستای استان پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد داشته که تکمیل این طرح‌ها نیازمند تامین ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار است.
مهندس کاکاوند با بیان اینکه هم اکنون به ۹۳ درصد جمعیت روستایی لرستان آبرسانی شده، گفت: به دلیل فرسودگی تاسیسات، خشکی و کاهش دبی منابع آبی، شاخص بهره‌مندی روستاییان از آب آشامیدنی ۷۷ درصد است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به اینکه بیشترین مشکل آبرسانی روستایی در خرم‎آباد، کوهدشت و نورآباد است، بیان کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، دو هزار و ۸۶۱ روستا با جمعیت ۶۷۷ هزار نفر در لرستان وجود دارد که از این تعداد یک‎هزار و ۵۶۱ روستای جمعیت بالای ۲۰ خانوار دارد.
وی یادآورشد: ۱۱۴ هزار مشترک در قالب یک‎هزار و۱۲۸ روستا تحت پوشش آبفار لرستان است و در حال حاضر اقداماتی از جمله کف شکنی چاه، نصب تله‎متری به منظور جلوگیری از سرریز مخازن، تعویض پمپ و نصب شیرآلات در دستور کار قرار گرفته است./س
 
برچسب ها: چشمه ها ، کاهش ، مواجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.