روزنامه آلمانی "هندلزبلات" گزارش داد:

خشم کاخ سفید نسبت به اخراج "نماینده سیا" از آلمان: این اقدامی بود که ما از ایران یا روسیه انتظار داشتیم اما از آلمان نه!

کاخ سفید مدعی است اختلافات جاسوسی آلمان با آمریکا باید از کانال‌های خصوصی و امنیتی حل و فصل می‌شد، نه از طریق جاروجنجال رسانه‌ای.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه آلمانی "هندلزبلات" به نقل از جاسوس اخراج‌شده‌ی آمریکایی با گستاخی، واکنش آلمان را واکنشی "بچگانه" دانست.




"هندلزبلات" صبح امروز در گزارشی با عنوان "خشم آمریکا نسبت به اخراج جاسوس سیا از برلین" نوشت:

انتقادات کاخ سفید نسبت به اخراج نماینده سیا از آلمان روز به روز افزایش می‌یابد. "مایک راجرز" (Mike Rogers) روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان این تصمیم را ناشی از عصبانیت دولت آلمان عنوان کرد و گفت:

«این اقدامی بود که ما از (دشمنان خود) روسیه، ایران یا کره شمالی انتظار داریم و نه از آلمان! سرویس‌های جاسوسی آمریکا اطلاعاتی را به آلمانی‌ها داده که برایشان سرنوشت‌ساز بود. اخراج نماینده سیا از آلمان، تصمیم بالغانه‌ای نبود. چرا آلمان، نمایندگان ایرانی یا روسی را تحمل می‌کند و نیازی به اخراج آن‌ها نمی‌بیند؟!»

هندلزبلات در ادامه از قول "جاش ارنست" (Josh Earnest) سخنگوی کاخ سفید نوشت:

دولت ایالات متحده از این اقدام بسیار ناخرسند است، به خصوص آنکه این اختلافات باید از کانال‌های خصوصی و امنیتی حل و فصل شود، نه از طریق جاروجنجال رسانه‌ای. هم‌پیمانانی که دارای سرویس‌های محرمانه فوق‌سری هستند، مانند آلمان و آمریکا، به خوبی می‌دانند که ملزومات فعالیت‌ها و همکاری‌های اطلاعاتی چیست.

این روزنامه آلمانی در عین حال عزم آلمان برای پایان بخشیدن به این جاسوسی‌ها را جدی دانست و به نقل از "هایکو ماس" (Heiko Maas) وزیر دادگستری این کشور نوشت:

با این وضع، عقد قرارداد تجارت آزاد فراآتلانتیک (میان اتحادیه اروپا و آمریکا) با نگرانی‌هایی روبروست. البته اقتصاددانان برجسته ما قبلاً نسبت به این مسئله هشدار داده بودند. ما برای عقد چنین قراردادی با آمریکا نیاز به جلب رضایت جامعه‌مان داریم. در حال حاضر به خاطر جاسوسی‌های آمریکا چنین رضایتی در جامعه آلمان وجود ندارد و واشنگتن باید به ما حق بدهد.

بسیاری از صاحبنظران آلمان بر این عقیده‌اند که اگر آمریکا بخواهد در موضوع قرارداد تجارت آزاد فراآتلانتیک همانند رسوایی آژانس امنیت ملی آمریکا برخورد کند، هیچ دستاورد مثبتی از این قرارداد حاصل نخواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار