ستاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران

احداث و بازسازی 19هزار پروژه عمران از محل جمع‌آوری زکات/ جمع‌آوری بیش از 800 میلیارد تومان در طول دهه گذشته

طی دهه گذشته بالغ بر 19 هزار پروژه عمرانی از محل جمع‌آوری زکات احداث، تکمیل و یا بازسازی شده است که 11 هزار پروژه در ارتباط با مساجد بوده است.

سعید ستاری معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه قانون زکات در کشور توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و هم‌اکنون درحال اجراست گفت: براساس این قانون، کمیته امداد با مدیریت شورای مرکزی زکات متولی جمع‌آوری زکات است و نهاد زکات با یک ابتکار ارزشمند در این نهاد تجمیع گردیده و ازهمه قابلیت‌ها و توانایی‌های کمیته امداد در زمینه توسعه زکات استفاده شده و منابع زکات به عنوان یکی از منابع مهم برای توانمندسازی نیازمندان بهره گرفته شده است.
 
وی در ادامه افزود: در مرکز کشور شورای مرکزی زکات به ریاست نماینده ولی فقیه و درمراکز استان‌ها شورای زکات استان به ریاست نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و در مراکز شهرستانها شورای زکات شهرستان به ریاست ائمه جمعه تشکیل و با عضویت دستگاههای مسئول و محوریت این نهاد هم‌اکنون در حال فعالیت است.
 
ستاری در ادامه با بیان اینکه در طول یک دهه گذشته بالغ بر 800 میلیارد تومان زکات توسط این نهاد جمع‌ و ازفعالیت زکات در کشور دستاوردهای مهمی کسب شده است، بیان داشت: در طول این دهه بالغ بر 19 هزار پروژه از محل زکات در کشور احداث، تکمیل و بازسازی گردیده که در توسعه روستاها نقش قابل توجهی داشته است.
 
وی به احداث هفت هزار مسجد اشاره کرد و افزود: 11 هزار پروژه از محل زکات در ارتباط با مساجد بوده که در این راستا 700 مسجد احداث و چهار هزار حسینیه و مسجد تکمیل و بازسازی شده است.
 
به گفته معاون توسعه مشارکت‌های مردمی این نهاد توانسته بالغ بر 30 هزار نفر عامل افتخاری زکات را سازماندهی و از ظرفیت آنها استفاده کند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 270 میلیارد تومان زکات در کشور جمع‌آوری شده تصریح کرد: بیش از 50 درصد مبالغ زکات در ارتباط با مسکن، جهیزیه، درمان و امرار معاش بالغ بر 300 هزار خانواده نیازمند بهره‌برداری شده است همچنین 5هزار 49 پروژه عمرانی نیز پیگیری و اجرا شده است.
 
ستاری به حمایت دولت در بحث زکات گفت: با توجه به قانون، دولت موظف شده منابعی هر ساله به عنوان تشویق زکات اختصاص دهد که درسال گذشته از 95 میلیارد تومان تکلیف دولت، فقط 29 میلیارد تومان تامین و به این نهاد پرداخت شده است.
 
معاون توسعه و مشارکت‌های مردمی درپایان با اشاره به اهمیت زکات خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد چنانچه بتوانیم منابع زکات واجب را به دست آوریم، قطعا در زمینه تامین نیازهای اساسی محرومان و توانمندسازی آنان امکان اقدامات گسترده‌تر وجود دارد.
 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: زکات ، عمران ، احداث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار