افخم: همه طرف ها در افغانستان را به خویشتن داری دعوت می کنیم/ تجزیه عراق به نفع هیچکس نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات اخیر افغانستان در پی انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه افغانستان نیازمند آرامش و ثبات است، گفت: همه طرف ها را به خویشتن داری دعوت می کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، «مرضیه افخم» روز چهارشنبه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقادات یکی از نامزدهای انتخابات افغانستان و طرح جنگ داخلی افزود: افغانستان نیازمند آرامش و ثبات است و باید از همه راهکارها و ابرازهای قانونی برای رسیدن به یک راه حل استفاده شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در عین حال خویشتنداری طرفین در این مساله بسیار مهم است.

وی گفت: برای جمهوری اسلامی ایران که حدود هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، امنیت، ثبات، انسجام و وحدت ملی افغانستان بسیار اهمیت دارد و امری حیاتی است.

افخم اضافه کرد: مراحل انتخابات از نظر ما باید با در نظر گرفتن مطالبات به حق نامزدها و دقیق و شفاف باشد و به تخلفات انتخاباتی رسیدگی شود و به آرا مردم افغانستان احترام می گذاریم در عین حال که هنوز این فرایند نهایی نشده است و تا نهایی شدن آن لازم است همه طرف ها خویشتنداری داشته باشند و شرایط آرام و با ثبات را حفظ کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه موفقیت آینده افغانستان در گرو ثبات، آرامش و تشکیل دولتی فراگیر خواهد بود، اظهار امیدواری کرد: آراء پاک مردم افغانستان چنین آینده ای را رقم بزند.



** آرامش و ثبات مهم ترین موضوع افغانستان

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از وی پرسید، با توجه به این که تیمی که کنار آقای عبدالله است مشخصا از همکاران جمهوری اسلامی هستند، اگر دولت موازی اعلام شود جمهوری اسلامی حمایت می کند یا خیر؟ گفت: در این مرحله اجازه دهید راهکارهای قانونی در افغانستان طی و نتیجه نهایی رسما اعلام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به هیچ وجه نباید به شرایطی کمک کنیم که بتواند به ناامنی و بی ثباتی دامن بزند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار امیدواری کرد: کمیسیون رسیدگی کننده و مرجع قانونی در افغانستان بتواند به خوبی به وظیفه خودش عمل کند.



** استفاده ابزاری از تروریست باید متوقف شود

خبرنگار ایرنا از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر دکتر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه به منطقه سوال کرد و پرسید: آیا این سفر درباره تحولات عراق بوده است؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: تحولات عراق را به عنوان کشور همسایه با حساسیت دنبال می کنیم. از ابتدا هم نسبت به مساله تروریست در عراق که ابزاری برای تغییرات سیاسی در این کشور است، اعلام نظر کردیم.

افخم ادامه داد: باید همه طرف هایی که در منطقه هستند نسبت به گروه های تروریستی و فعالیت آنها حساس باشند و استفاده ابزاری از تروریست باید متوقف شود.

وی با بیان این که رایزنی ما در منطقه با کشورهای مختلف همچون روسیه در همین راستا بوده است، اضافه کرد: نباید تروریست به عنوان یک ابزار برای تاثیر گذاری بر روند سیاسی عراق مورد استفاده قرار گیرد. تروریست خطری است که محدود به یک کشور نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: شاهد بودیم تروریست ها چند سال در سوریه و در مسیر تغییر رژیم و حکومت سوریه عمل کردند اما نتیجه ای نداد و آنها (تروریست ها) دامنه فعالیت خود را افزایش دادند.

افخم با یادآوری این که احتمال می رود خطرات تروریسم به تمام منطقه سرایت کند، گفت: ما با گفت و گوهایی که با کشورهای مختلف منطقه شروع کرده ایم می خواهیم این خطرات را گوشزد کنیم و زمینه های همکاری را برای متوقف کردن این فعالیت ها، لزوم یک اقدام جمعی برای مقابله با تروریسم و خطرات منطقه ای و بین المللی آن فراهم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در کنار این مسایل منطقه ای طبعا گفت و گوهای دوجانبه هم مورد توجه قرار گرفته و مذاکرات هم در این خصوص بوده است اما تحولات عراق به طور مشخص بحث اصلی سفر آقای امیرعبداللهیان و تحرک منطقه ای بوده است.



**تجاوز علیه ملت فلسطین، خشم مسلمانان را از رژیم صهیونیستی بیشتر می کند

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با محکوم کردن تجاوزات ددمنشانه و کشتار مردم بی گناه فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی گفت: بدون تردید این تجاوزات همزمان با ماه مبارک رمضان موجب خشم و نفرت کشورها و ملت های مسلمان از این رژیم جعلی می شود.

افخم از حملات روزهای گذشته صهیونیست ها علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین ابراز تاسف کرد و افزود: در این ماه مبارک که قلوب همه امت اسلامی به سوی معنویت، انسانیت، اکرام، محبت و انسان دوستی متوجه است متاسفانه ما شاهد تداوم و تشدید تجاوزات و حملات وحشیانه صهیونیست ها به مردم بی دفاع فلسطین و شهادت و مجروح شدن جمع زیادی از کودکان و زنان هستیم.

وی افزود: این تجاوزات ددمنشانه و کشتار مردم بی گناه به بهانه واهی ربایش سه شهرک نشین رژیم صهیونیستی به ویژه صحنه های دلخراش و فجیع شهادت نوجوان فلسطینی که تداعی گر صحنه های جنایات تروریست ها در سوریه و عراق است حاکی از ناتوانی و عجز صهیونیست ها در برابر مقاومت مردم قهرمان فلسطین است.



** خواهان حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق هستیم

افخم در پاسخ به سوالی درباره سخنان مطرح شده از سوی برخی مقامات اقلیم کردستان عراق مبنی بر جدایی از عراق گفت: ما همواره اعلام کرده ایم که خواهان حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق هستیم و از هر حرکتی در این راستا حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: تجزیه عراق به نفع هیچکس نیست و هیچ عراقی نسبت به این امر رضایت ندارد. ضمن اینکه قانون اساسی این کشور ظرفیت های لازم و قانونی را در این زمینه دارد و در راستای عمل به آن است که منافع همه حفظ می شود.

رییس مرکز دیپلماسی رسانه ای و عمومی وزارت امور خارجه ادامه داد: عراق یکپارچه و قوی حتما نقش آفرینی بیشتری در منطقه خواهد داشت. از این رو امیدواریم همه گروه ها و طوایف این مساله مهم را مورد توجه قرار دهند.



** ایران آماده شکل گیری دیالوگ مهم منطقه ای بین تهران و ریاض است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهار نظر معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه مبنی بر استقبال از سفر آقای سعود الفیصل به تهران و احتمال گشایش روابط ایران و عربستان گفت: قرار بود در جریان سفر منطقه ای وزیر امور خارجه دیداری نیز از عربستان انجام شود اما به دلیل فراهم نشدن شرایط آن، این امر میسر نشد.

وی اضافه کرد: در طول ماه های گذشته اعلام کردیم که به خاطر شرایط مهم و حساس منطقه ای آماده گفت وگو و رایزنی با این کشور هستیم.

افخم اظهار داشت: ما معتقدیم که عربستان می تواند نقش سازنده تری در تحولات خاورمیانه ایفا کند و اگر در این مسیر گامی برداشته شود، به بهبود شرایط منطقه کمک می کند ضمن اینکه تهران نیز آماده شکل گیری یک دیالوگ مهم منطقه ای با ریاض است.

** ایران هیچ تسلیحات و هواپیماهایی را به عراق ارسال نکرده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر انتشار گزارش هایی درباره بازپس دادن جنگنده های عراقی از سوی ایران به این گفت: ایران هیچ گونه تسلیحات و تجهیزات نظامی مثل هواپیما به عراق ارسال نکرده است.

** مطالبات ایران از سوی بخش حقوقی وزارت خارجه در دعاوی بین المللی پیگیری می شود

افخم درباره انتشار اخباری مبنی بر صدور حکمی به نفع ایران علیه آمریکا در دیوان لاهه توضیح داد: ما هم در جریان این حکم قرار گرفتیم که دلیل آن نقض قرارداد الجزایر از سوی آمریکا بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: علاوه بر این مورد ما دعاوی متعددی در دادگاه های بین المللی در موارد دیگر همچون نقض یا عدم پایبندی به تعهدات داریم که در برخی موارد به نفع ایران رای صادر شده است.

افخم اضافه کرد: البته برخی دادگاه ها نیز آرای یک سویه صادر می کنند که ما به لحاظ حقوقی آنها را پیگیری می کنیم.

به گفته وی، جزییات برخی از این پرونده ها به دلیل این که رای آنها هنوز نهایی نشده است قابل ارائه نیست اما بخش حقوقی وزارت خارجه با حساسیت نسبت به تامین حقوق کشور از طریق دادگاه های بین المللی تلاش می کند.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.