شیراز/

پایان کاوش های باستان‌شناسان ایتالیایی در مجموعه جهانی پاسارگاد

فصل نخست کاوش های باستان‌شناسان ایتالیایی در سایت پاسارگاد ـ مقبره کوروش به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری پاسارگاد گفت: طرح کاوش گروه ایتالیایی متشکل از زمین‌شناس، معمار، زیست‌شناس و فیزیکدان براساس انعقاد تفاهم نامه ای که ‌مابین سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه عالی حفاظت و مرمت وزارت میراث فرهنگی، فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا در ایران منعقد شده انجام شد .

محمد نصیری‌حقیقت ادامه داد: پایش محوطه ، بررسی وضع موجود بناها توسط داده‌های اسکن لیزر و مستندنگاری و تأثیرات این عوامل در محوطه و همچنین پایش محوطه از نظر محیطی مانند دما، رطوبت، گلسنگ، باکتری و عوامل انسانی بر روند فرسایش و تخریب آثار موجود در محوطه از جمله اقدامات انجام شده در طرح کاوش 15 روزه در مرکز مطالعات پایگاه پاسارگاد بود .

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته ‌است.

این مجموعه دربرگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت ‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که به دلیل دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.