اعلان عفو عمومی/ آغوش دولت عراق، به روی تمام احزاب و فرقه ها باز است

دولت عراق، در بیانیه ای عفو غیر مشروط کسانی که به اشتباه علیه دولت و ارتش دست به سلاح برده اند را اعلام کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "پایگاه اطلاع رسانی عراق" نوشت؛ دولت عراق از مردم خود انتقام نمی‌گیرد، بلکه درهای توبه و بازگشت به اتحاد ملی را بر روی آنها می گشاید و آنها را بدین کار تشویق می‌کند. 

گاهی مردم اشتباه و بد رفتاری می کنند و گاهی اعمالی انجام می دهند که حکومت بدان راضی نیست. هرچند قرآن کریم می گوید: «ولکم فی القصاص حیاة»، ولی مجازات همیشه راه حل نیست، بلکه در برخی موارد بخشش و گذشت، زندگی را آسان تر و راحت تر می کند و به همین دلیل است که قرآن کریم برگذشت، مدارا و پذیرش عذر و توبه تاکید دارد. عرب ها نیز از قدیم، بخشش به هنگام توانایی بر مجازات را می ستوده اند؛ بر همین اساس، دولت عراق، در بیانیه ای عفو غیر مشروط کسانی که علیه دولت و ارتش دست به سلاح برده اند، جز کسانی که دستشان به خون مردم بی گناه آغشته شده است را اعلام کرد.

برخی از شهروندان عراقی که هم اهل سنت هستند و هم شیعه، علیه دولت، اقدام به حمل سلاح کرده اند؛ در نظر دولت، شیعه و سنی تفاوتی ندارد و همگان مشمول این عفو غیر مشروط می شوند که این اقدام بر مواضع غیر فرقه ای دولت تاکید دراد و نشان می دهد که آغوش دولت، به روی تمام احزاب و فرقه ها باز است.

محافل بین المللی و عربی از این اقدام دولت استقبال کرده اند و آن را عملی صلح جویانه در قبال اهل سنت که داعشی ها سعی دارند این گونه القا کنند که این گروه مذهبی به حاشیه رانده شده و از امور دولت دور هستند، به حساب آورده اند.دولت به هیچ وجه دوست ندارد که هیچ یک از عناصر جامعه خود، چنین احساسی داشته باشند. چراکه این دولت تنها مختص عرب ها نیست، بلکه دولت ی برای عرب ها، کردها، ترکمن ها و سایر قومیت هاست؛ همچنین دولتی مختص شیعه نیست، بلکه شیعه، سنی، مسیحی و... در نزد این دولت هیچ تفاوتی ندارد و تمام شهروندان عراقی، تحت حمایت این دولت هستند، بنابراین اگر گروهی سیاسی به اشتباه، سعی دارد حکومتی فرقه ای بر پاکند، اکنون وقت آن رسیده که به اشتباه خود اعتراف کند و تلاش برای برقراری حکومتی انسان دوستانه و دموکراتیک، اشتباه خود را جبران کند.

روشن است که داعش و بعثی ها از این سخن، خوششان نخواهد آمد؛ چراکه داعش به دنبال برپایی دولتی سلفی است که گردن مخالفان خود را می‌زند و بعثی ها نیز طی 35 سال، امتحان خود را پس داده اند و می دانیم که افکارشان، از محدویت های نژادپرستانه تجاوز نمی‌کند.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار